Veszélyben az egészségprogram

-SPORTPOLITIKA- A szakemberek féltik a diákok egészségét, miután a gyakorlati életben jól működő egészségfejlesztő nemzeti mozgásprogram egy része került veszélybe. A tanulók fizikai állapotának tesztelése a testnevelés és sport módszerével mért egyszerű fizikai szűrővizsgálatot jelent, amelyet általános vélemények szerint is mihamarabb egységesíteni kellene.

2003. 12. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Veszélyben van a nemzeti mozgásprogram hatékony megvalósítása, az országos minőség-ellenőrzés, amelynek célja fiataljaink fizikai állapotának tervszerű, tudatos, harmonikus fejlesztése volna? Dr. F. Mérey Ildikó főiskolai docens, a Józan Élet Egészség- és Családvédő Országos Szövetség alelnöke szerint igen, hiszen az évek óta hivatalos méréseken alapuló rendszert egy csapásra semmissé teheti az új rendelet, miszerint visszahelyezik intézményi hatáskörbe.
A Magyar Biológiai Társaság szervezésében rendezett konferenciákon harmincnégy évvel ezelőtt kezdődtek el azok az orvos–pedagógus tanácskozások, amelyek eredményeképpen több civil szervezet kérésére 1996-ban szentesítették a közoktatási törvény ide vonatkozó bekezdését, miszerint a nevelési-oktatási intézményeknek gondoskodniuk kell az általános, közép- és szakiskolákban évente két alkalommal a tanulók fizikai állapotának méréséről – magyarázta a főiskolai docens.
A tanulók fizikai állapotának tesztelése a testnevelés és sport módszerével mért fizikai szűrővizsgálatot jelent. Mint a doktornő elmondta, a minisztériumban hat éve jól látták, hogy a program hatékonysága elsősorban az e célra kiválasztott mérési módszer megbízhatóságán múlik. Ezért a törvénymódosítás után az MKM és az OM csaknem 15 millió forintot áldozott arra, hogy a legalkalmasabb mérési módszert megtalálja, és országos szinten egységesítse. A szakma egy évig nem tudott dűlőre jutni, ezért az OM 1997-ben 300 elméleti szakértő javaslata alapján a módszer kiválasztását a méréseket elvégző pedagógusokra bízta.
Innentől felgyorsultak az események. Mint F. Mérey Ildikó mondja: az egységesítés érdekében öt országos szintű konferenciát rendeztek, és a próbaméréseket követően 1998-ban a szakma kiválasztotta az általa alkalmasnak talált mérési és értékelési módszert. Ám ugyanezen esztendő novemberében néhány szakértő önös érdekek miatt megtévesztette a minisztert, akinek azt állította, hogy a kiválasztott próbarendszer a gerincre ártalmas gyakorlatokat tartalmaz. Ezt ugyan egy évvel később visszavonták, de megalapozatlan kifogásuk átmenetileg komoly szakmai zűrzavart okozott.
És hogy miért volt a félrevezetés? „Egyértelmű: mert nem az ő módszerüket választották ki.”
Az olimpia évében, 2000-ben a zűrzavart próbamérés beiktatásával kívánták megszüntetni. Ezután a minisztérium a méréseket végző pedagógusok munkájának megkönnyítése és az egységes minőségű adatszolgáltatás céljából a Hungarofit- és a Mini Hungarofit-módszerekhez Fitszoft 2000 néven az OM CD-t készíttetett, és valamennyi oktatási intézménynek megküldte.
– Úgy tűnt végre, hogy minden rendben, a kollégák által központi adatfeldolgozásra megküldött egymillió-kétszázezer tanuló mérési eredménye világviszonylatban is egyedülálló volt. A tanulók a méréseket várták, a tanárok nem pluszfeladatnak tekintették, hanem a képesség szerinti differenciált terheléssel fokozatosan fejlesztették a diákok kondicionális képességeit. Mindez, mondanom sem kell, az általános egészség mellett az élsportnak is üdvözítő, hiszen így hamar előbukkannak, kik azok, akik minden téren a leginkább alkalmasak a versenyszerű sportra – véli F. Mérey.
A központi adatfeldolgozásra megküldött értékelhető adatok alapján az ország több mint 90 százalékában az említett módszereket alkalmazták, ami jelentős előrelépésnek számított, hiszen mint említettük, hivatalosan nem volt szó egységesítésről. És a legújabb hírek szerint nem is lesz egy darabig…
– Több civil szervezet tiltakozása ellenére az OM azzal zárja le a történetet, hogy ma már nem tartja lényegesnek az egységes, hiteles adatokat szolgáló, megbízható mérési módszer bevezetését, miközben a tanárok a mai napig várják a visszajelzéseket. Azzal, hogy viszszautalja intézményi hatáskörbe, legalább tizenöt évet megyünk vissza az időben a program megvalósítása terén. Így csak abban bízhatunk, hogy az iskolák fontosnak tartják folytatni a méréseket, nem ezen akarnak majd spórolni – fejezte ki reményét F. Mérey Ildikó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.