Flúgos futam Indianapolisban

FORMA–1 Ha valaki csak a rajtra kapcsolt oda a Forma–1-es autós gyorsasági világbajnokság vasárnapi indianapolisi futamára, azt hihette, hogy rosszul lát. Ugyanis csak hat autó, a Bridgestone-gumikkal rendelkező Ferrarik, Jordanek és Minardik sorakoztak fel a rajtrácsra. A Michelin-gumikkal rendelkező hét csapat ugyanis balesetveszélyre hivatkozva gyakorlatilag bojkottálta a futamot. Az egyetemes sporttörténelemben helyet követelő versenyt amúgy Michael Schumacher nyerte, de ez most szinte mellékes.

2005. 06. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindez azzal kezdődött, hogy Ralf Schumacher – akinek tavaly nagyon csúnya balesete volt ezen a pályán – pénteki második szabadedzésén defektet kapott, és összetörte a Toyotáját. A Michelin szakemberei elemezték a helyzetet, s be kellett ismerniük, hogy náluk van a hiba, az Indianapolisba szállított gumijaik alkalmatlanok erre a pályára, amelynek egyik fele a hírhedt Indy 500-as ovál, vagyis eleve nem egy átlagos pálya. A Michelin szakemberei szerint a gumijaik legfeljebb tíz kört bírnak, s utána a pilóták életveszélynek vannak kitéve. (Mint ismert, az F–1 szabályai gyakorlatilag tiltják a gumicserét.) A felismerés után a francia gumigyártó cég arra kérte a Nemzetközi Automobil-szövetséget (FIA), hogy engedélyezze az új abroncsok Indianapolisba szállítását, ám ezt elutasították.
S a Michelin másik kérését sem fogadták el, nevezetesen azt, hogy helyezzenek el egy biztonsági sikánt, azaz lassítót a kritikus oválkanyar elé.
A FIA azonban nem engedett, és a következő nyilatkozatot adta ki: „A Michelinnek lehetősége van arra, hogy utasítsa csapatait a 12-es és 13-as kanyar között a lassításra, vagy büntetést magával vonó módon arra, hogy új gumikat tegyenek fel, amelyeket nem használtak az időmérő edzésen, vagy arra, hogy a futam alatt többször kereket cseréljenek. A csapatok döntik el, hogy versenyeznek-e Indianapolisban, vagy sem” – áll Charlie Whiting versenyigazgató válaszlevelében.
A hét csapat – a Renault, a McLaren-Mercedes, a Toyota, a BAR-Honda, a Williams-BMW, a Sauber-Petronas és a Red Bull-Cosworth – válasza pedig az volt, hogy a versenyben a felvezető kör után a boxba hajtottak az autóikkal. Így csak Bridgestone-gumikkal rendelkező Ferrarik (Michael Schumacher, Rubens Barrichello), Jordanek (Tiago Monteiro, Naria Karthikeyan) és Minardik (Christijan Albers, Patrick Friesacher) vágtak neki a futamnak. A Jordan és a Minardi előtt, lévén szó az F–1-es mezőny két messze leggyengébb csapatáról, sohasem látott lehetőség villant fel: csak végig kell bírni a futamot, és biztos a pontszerzés, és még egy dobogós hely is kiadó. A szituáció azonban a helyi nézőközönséget nem villanyozta fel, mert bizony nem ezt várták a pénzükért. A csalódottságot egy pályára dobott vizes palack is érzékeltette, ami Barrichello Ferrarija alatt pukkant ki.
Közben az edzésen első, s így az első rajtkockából való indulás jogát megszerző Jarno Trulli már az újságíróknak nyilatkozott: „Ez hatalmas csalódás mindenkinek, a csapatoknak, a versenyzőknek, a Forma–1 egészének. De nem kerülhettük el a sorsdöntő lépést, most a pilóták biztonságáról volt szó. Tudtunk a gondokról, így egyértelmű, hogy a Michelin-csapatok nem versenyezhettek ma.”
Ez a futam nem a versenyről szólt, de természetesen rögzítsük: Schumacher győzött, mögötte pedig Barrichello, Monteiro, Karthikeyan, Albers, Friesacher sorrend alakult ki. Szóval „Schumi” nyert, ez biztos, a Forma–1 viszont egyelőre beláthatatlan veszteséget szenvedett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.