Az új selyemút

A kínai befektetőkért versenyfutás zajlik a térségünkön belül is: legfőbb riválisunk Lengyelország és Románia.

Szabó Anna
2014. 02. 13. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tegnap véget ért csúcstalálkozó ideje egy másik szempontból is feltétlenül értékelendő: a fogadó Li Ko-csiang kormányfőnek diplomáciailag egyszerűbb lett volna egy, a magyar választások utáni időpont kiválasztása, mégsem ezt tette. A világ második legnagyobb gazdasági hatalma most úgy szavazott bizalmat Magyarországnak, hogy értékelte a 2010-ben indult keleti nyitást, amelynek első mérföldköve Ven Csia-pao korábbi kormányfő budapesti látogatása volt.

Az azóta eltelt időszak bizonyítja, hogy nem mosolydiplomáciáról és üres ígérgetésekről van szó, sokkal inkább annak értékeléséről, hogy a régióban hazánk elsőként ismerte fel az „új és fontos szövetségek” jelentőségét. Valószínűleg azt a gesztust viszonozták most Pekingben, hogy Magyarország az elsők között lépett rá arra a „sajátos” és „szokatlan” útra, amely ma már a legkevésbé sem számít annak. Az új gazdasági központok felemelkedéséhez való igazodás, és a változásokban rejlő lehetőségek kihasználása mára európai gyakorlattá vált, de elsőnek indulni mindig nehéz.

A kormányfő pekingi beszédében ezt így fogalmazta meg: „Magyarországnak mindig is volt egy sajátos magányosságtudata, hogy mi rokontalan nép vagyunk, hogy egyedül vagyunk, hogy nekünk saját magunknak kell megtalálni a megoldásokat, nekünk innovatív módon kell gondolkodni ahhoz, hogy állni tudjuk a versenyt a világgal. Ezek az ösztönök segítettek 2010-ben, hogy Magyarország a saját út kereséséhez kezdjen.”

A számok azt mutatják, hogy megérte vállalni a kockázatot. A Kínába irányuló magyar export két számjegyű növekedést hozott, és a magas hozzáadott értékű szolgáltatások egyre nagyobb arányt képviselnek a kivitelünkben. Több kínai nagyvárosban magyar szakemberek magyar találmányok alapján tisztítják a vizet, csatornahálózatot építenek, és új épületeket terveznek.

Szimbolikus és gyakorlati jelentőséggel is bír, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium három kínai nagyvállalattal (az informatikai és távközlési piacon megkerülhetetlen Huaweijel, a ZTE-vel és a Wanhuával) is stratégiai együttműködési megállapodást kötött, amelyben több milliárd euró értékben új, magyarországi befektetések mellett döntöttek. Li Ko-csiang 2012-es budapesti látogatásakor egymilliárd euró fejlesztési keretről született megállapodás, amelyet most további elemekkel bővítettek.

Ezek közül a Budapest–Belgrád vasútvonal modernizálása és a fővárost elkerülő V0 tehervonatgyűrű kialakítása már olyan nagyságrendű fejlesztések, amelyben a kínaiaknak is megéri részt venni. Mindezt kiegészíti a magyarországi kínai fejlesztéseket támogató Bank of China, amely nemrég nyitotta meg fiókját a Belvárosban. Fontos előrelépés a kelet-közép-európai turisztikai központ felállítása, valamint a két jegybank közötti, tízmilliárd jüan értékű devizacsere-ügylet.

A kínai befektetőkért versenyfutás zajlik a térségünkön belül is: legfőbb riválisunk Lengyelország és Románia. Ezért kulcsfontosságú a Budapest–Peking közvetlen légi járat újraindítása két évvel a Malév (magyar feljelentésre kiszabott!) uniós gigabírság miatti csődje után. Pekingnek ugyanis a selyemút építése és az ötszázmillió fős EU-s piacra nyíló kapu megnyitása szempontjából minden versenyképességi tényező együtt számít.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.