Kenuval kel át Amerikába a magyar vándor

Soha nem látott világrekord-kísérletre készül egy magyar fiatalember: 100 nap alatt kel majd át az Atlanti-óceánon – kenuval.

Gabay Balázs
2011. 12. 13. 5:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Habár a profi sport kegyetlenül őrlő malmaiban ma már úgy röpködnek a világrekordok, mint a ringben a pofonok, a nem mindennapi teljesítményt azért a legtöbben még manapság is megsüvegelik. Pláne akkor, ha olyan teljesítményről beszélünk, mely eladdig példa nélkül áll. Rakonczay Gábor, az első magyar Atlanti-óceánt átevező páros férfi tagja három, rövidebb távokat teljesítő óceánátkeléssel a háta mögött minden eddiginél nagyobb vállalkozásra készül: 100 nap alatt tervezi megtenni a 6400 kilométeres távot Portugáliától Közép-Amerikáig. Nem óceánjáróval, de nem is motorcsónakkal, egy 200 kilós kenuval.

A Tűzhangya nyomában

Ez lesz majd az első olyan kenuexpedíció, amikor valaki átevez az egész Atlanti-óceánon, rögzítette hétfői sajtótájékoztatóján a rekordra készülő férfi. Ezúttal ugyan nem a Tűzhangya lesz a célt szentesítő eszköz: a 2007-ben a nagy kékséget átutazó Rakonczay Viktória és Gábor ezzel a hajóval szelte a habokat. A Vitéz névre keresztelt, Fa Nándor által összerakott kenu más kaliber: jóval kisebb, mindössze két mázsát nyom, kabinja azonban légmentesen zárható, mely a csendesebb trópusi klíma ellenére sem utolsó szempont.

– A portugáliai Lagosból húsz nap alatt kell majd elérnem Las Palmasig. Az 1200 kilométeres szakaszt egy sokkal keményebb követi: a Kanári-szigetekről 80 nap alatt vezet az út Antiguára. A táv 5200 kilométer – sokkolta közönségét Rakonczay Gábor. A rekordkísérlet e hét vasárnapján indul.

16 óra „munka”

A expedíció kapcsán felmerülő ezer kérdés közül az egyikre hamar érkezik is a válasz: a szponzorációs háttér jelentős részét a BNI cég vállalkozásai, cégei állják majd, emellett a WWF is támogatja a környezetszennyezés visszaszorítását és az erőforrások fenntarthatóságát is zászlajára tűző túrát. A szükséges energiát egy 50 wattos napelem biztosítja, a navigációt pedig több GPS-szel oldja meg a harmincas éveiben járó Rakonczay. A világrekord felállításához egészen szoros napirendet kell majd tartania a bátor „tengerésznek”: 14-16 órányi kenuzás mellett mindössze 4-6 óra pihenést engedélyez majd magának – több részletben.

Hogy ehhez mi szükségeltetik elsősorban? Hatalmas elszántság, illetve megfelelő pszichikai és fizikai felkészülés. Utóbbival kapcsolatban Rakonczay Gábor elmondta: öt hónapja készül a rekorddöntésre. – Alapvetően rengeteget sportolunk feleségemmel és barátainkkal. Sokat futunk, de nem maradnak el a hosszabb, 80-100 kilométeres gyaloglások sem a teljesítménytúrák alkalmával. A jelenlegi vállalkozásra egy olyan hölgy készített fel, aki már átszelte az Indiai-óceánt, szóval tisztában van vele, milyen edzésmunka szükséges a megfelelő kondícióhoz. Nem maradt el persze a nyílt vízi helyzetek imitálása sem: speciális vizes kesztyűben, súlyzókat emelgetve próbáltam ki, milyen érzés lesz órákon keresztül evezni az óceánon – villantott fel pillanatképeket a hat hónapos felkészülésből a kenus.

Telefonos segítség

A folyamatos evezés természetesen nem lehetséges, így a rövid pihenések alkalmával Rakonczay egy erre a célra kialakított ernyőt bocsájt majd ki a víz alatt, amely megakadályozza, hogy a hajótestet rossz irányba sodorja a víz. Tomboló trópusi viharoktól egyébként nem kell majd tartania, a decembertől májusig tartó időjárás kevésbé korbácsolja majd fel a hullámokat. Ha mégis feltámadna a szél, segít az „operátor”. – Vikivel egy műholdas telefonon keresztül fogunk beszélni mindennap néhány percet. Azt is elmondja majd, milyenek az időjárási kilátások a következő napra. A szabadidőben egy speciális pumpával „sótalanítom” majd a tengervizet, megmelegítem a napon a magammal hozott konzerveket, és persze írom a hajónaplót, melyből a tervek szerint könyv készül – sorolja teendőit a fiatal sportember.

Rakonczay Viktóriára férje távollétében több feladat is hárul majd: nemcsak élete párját, de Gábor szurkolótáborát, a szponzorokat és a médiát is ellátja naprakész információkkal. Antiguáról egy teherszállító hajó hozza majd haza a Vitézt, melyet a WestEndben és az ország több pontján is megcsodálhatnak majd az érdeklődők. Addig azonban vár még rá néhány ezer habos kilométer.

A magány lesz a legnagyobb ellenség

– A tengeri betegséget, miután pszichés problémáról van szó, a többség esetében lehet kezelni, ezzel nekem sem lesz gondom. Ennél sokkal keményebb kihívásnak ígérkezik az egyedüllét és a civilizáció hiányának leküzdése – magyarázza Rakonczay Gábor. – A biztonságos hajózás 99 százalékban az ember felkészültségén múlik, a véletlen alig játszik szerepet. Annyi bizonyos, hogy egy olyan világ vár majd rám, melyben tökéletesen egyedül leszek, ezt pedig a mai körülmények között szinte lehetetlen előidézni. Manapság szinte mindenhol szól valami az ember fülébe, akár otthon, akár az utcán van. Fa Nándor egyszer úgy fogalmazott: aki normálisan el tudja viselni magát a hétköznapok során, annak „odakint” sem lesz problémája. Én is ezt a filozófiát vallom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.