Mitől függ az áram ára?

1999. 10. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormányzat új energiapolitikája értelmében az állam gyakorlatilag kivonul az energetikából, és azt a jövőben a piac irányítására bízza. A koncepciót Chikán Attila gazdasági miniszter Közép-Európa legliberálisabb középtávú energiapolitikájának nevezte. Ennek fő jellemzője, hogy – szinte ideológiai megközelítéssel – üzleti modellről szól. E rendkívül fontos, közérdeklődésre számot tartó kérdésről – az energiapolitika jellemzőiről és lehetséges következményeiről – beszélgettünk Járosi Mártonnal, az MVM volt vezérigazgató-helyettesével, és Hónig Péterrel, a Gazdasági Minisztérium helyettes államtitkárával.J. M.: – Sajnos ez az energiapolitika nem szolgálja az ország lakosságának az érdekeit. Ezt akkor tenné, ha a fogyasztó számára a lehető legkisebb áron lehetne számlázni az igényelt energiamennyiséget. Ez az energiapolitika nagyon nagy mértékű liberalizációt irányoz elő, melynek feltételei hazánkban nincsenek meg. Ez a fajta liberalizáció elsősorban a nagyfogyasztók és leginkább az itt tulajdont szerzett külföldi cégek profitérdekeit szolgálja. H. P.: – A gazdaság-, az ipar- és az energiapolitika nem más, mint versenypolitika. Ha tetszik, ha nem, Magyarországot versenyképessé kell tenni. Célunk, hogy biztosítsuk, lehetővé tegyük a nemzeti felemelkedést. Ehhez szükség van képzett munkaerőre, olcsó ingatlanokra, és legalább ennyire fontos, hogy olcsó legyen az energia is. A mi megközelítésünk szerint az új energiapolitika segítségével lesz olcsó. A villamosenergia-szektor átalakításának fő célja az iparág hatékonyságának növelése, ezen keresztül a magyar nemzetgazdaság versenyképességének fokozása. Az európai uniós kritériumok egyben a versenyképességet javító feltételek, tehát azokat a csatlakozás időpontjától függetlenül célszerűbb bevezetni. A környezetvédelem javítása szintén indokolná a rendszer átalakítását, ugyanúgy, mint az energiatakarékosság és az energiafelhasználás hatékonyságának fokozása is. – Nemzeti ez az energiapolitika? J. M.: – Nem, mert a gazdaságpolitikai vonatkozások mellett nagyon kemény társadalompolitikai elemek is léteznek, amelyektől nem lehet eltekinteni. Az a felfogás, hogy a piac majd mindent elintéz, tarthatatlan, a társadalom kettészakadását elmélyíti. Az ország nincs abban a helyzetben, hogy kritika nélkül át tudna venni mindent, amit Brüsszelben kitaláltak. Hiszen még az európai uniós tagországok is megjelenítik nemzeti érdekeiket, és nem sietnek a direktívákat bevezetni. Ezzel szemben a hozzájuk képest fejletlen Magyarország még a belépés előtt túlteljesítési gesztusokat próbál tenni. A teljesen liberalizált energiapiac csak az északi országokra jellemző, ahol nemzeti érdek a felesleges és olcsó villamos energia értékesítése a liberalizált európai uniós piacon. A liberalizációtól ott csökkent valóban az áram ára, ahol óriási feleslegek, nagy kihasználatlan kapacitások vannak, ami a hazai piacra nem jellemző. H. P.: – Az 1993-as, parlamenti határozaton alapuló energiapolitikai koncepció szerint járunk el, bár a korábbi időszak át nem gondolt privatizációja nehezíti a helyzetet. Az Európai Unióban ugyanis először a versenyfeltételeket teremtették meg, utána átalakították a vállalatokat, és csak ezután privatizáltak. Ez lesz a járható út az MVM esetében is. Meglepőnek tűnhet, de egy idei februári felmérés szerint, noha az európai uniós irányelv minimum 25 százalékos piacnyitást írt elő, átlagban 60 százalék feletti a nyitás. Az is igaz, hogy a jogi akadályok leépítése önmagában még nem vezet versenyhez. – Azt mondják, hogy az állam rossz tulajdonos, és a verseny majd lefelé nyomja az árakat. J. M.: – Ez egyike a privatizációt megideologizáló hamis indokoknak. Valójában az árak felfelé mennek, hiszen a magántársaságok a profit maximalizálásában érdekeltek. Ezzel szemben az MVM-nek, az államnak nem fűződik érdeke az árfelhajtáshoz. Az MVM fontos árkiegyenlítést végez, mivel Paks termeli a legolcsóbban az áramot, a többi erőmű drágábban. Az áram ára mégis ugyanannyi az országban, függetlenül attól, hogy honnan szerzik be. Ha sor kerülne az MVM szétdarabolására és privatizációjára, megszűnne ez az árkiegyenlítő szerep, és a legdrágábban termelő erőmű ára lenne a meghatározó. Ha az áramszolgáltatók feljogosított fogyasztók lesznek, és valahol olcsó áramot szereznek be, miért adnák olcsóbban a lakosságnak? Ki kényszerítené őket? 1995-től, a privatizáció kezdetétől hosszú távú szerződéseket kötött az MVM az erőművekkel. A hazai tízéves villamosenergia-szükségletnek megfelelő villany van lekötve. S most liberalizáljunk azon a piacon, amelyik gúzsba van kötve a szerződésekkel? Azzal, hogy liberalizálunk, a szerződések nem vesztik érvényüket, tehát fizetni kell, ami így pluszköltség, és persze a hazai fogyasztók zsebe bánja. H. P.: – Az állam rossz tulajdonos, hiszen a vezetőket semmilyen külső körülmény nem szorítja, kényszeríti a vállalatok optimális működtetésére. Ma még sem az MVM, sem az áramszolgáltatók nem igazi piaci szereplők. Azért is kell változtatni, hogy kialakuljon az igazi piac. A felmerülő „befagyott költségek” egy korábbi elhibázott fejlesztési politika maradványai, amelyek sajnos növelik az árakat, ezek ellensúlyozására szolgál a bevezetés fokozatossága. A piac 13-15 százalékát nyitjuk meg (a 100 gigawattóra évi fogyasztás felett). A fokozatos piacnyitás azt jelenti, hogy a fogyasztók egyre szélesebb köre a versenypiacról szerezheti be a villamos energiát. A nagyfogyasztó képes arra, hogy rövid időn belül kereskedelmi alapon szerezze be az áramot, amire a lakosság széles rétegei valószínűleg csak hosszabb idő alatt készülnek fel. Ahhoz, hogy a piacnyitás bármilyen kis mértékben is működjön, az egész rendszernek fel kell állnia. – A koncepció bizonyos elemei már megvalósultak a villamostarifa-korszerűsítés révén. J. M.: – Ez szociális szempontból jelentős visszaesés. Megszűnt az eddigi háromtömbös tarifa, vagyis egységes ára lett az áramnak. Eddig ugyanis a havi 50 gigawattóra fogyasztás alatt kevesebbet kellett fizetni, miközben a többletfogyasztók drágábban kapták a villanyt. A bevezetett egységár nagyjából a középső tömb árának felel meg, így a legtöbbet fogyasztók olcsóbban kapják az áramot. A legkevesebbet fogyasztók, vagyis a legszegényebbek számlája emelkedett a legnagyobb mértékben, miközben a legtöbbet fogyasztóké még csökkent is. Az energiapolitika akkor szolgálja az ország lakosságának az érdekeit, ha a legkisebb fogyasztó számára is megfizethető az igényelt menynyiség. Ezzel szemben a jelenlegi gyakorlat, a szolidaritás elvét feladva, a legszegényebb rétegeket aránytalanul hátrányosan érinti. Pedig Magyarországon ma is 7-800 ezer lakossági fogyasztót, kétmillió embert fenyeget a fizetésképtelenség. Szociális tarifarendszert kellene működtetni. Mivel a szegények úgyis kevesebbet fogyasztanak, ezek fogyasztását olcsóbban kell számlázni az átlagárnál. Hatásában ez ugyanaz, mint valamiféle kompenzáció, de nincsenek adminisztrációs terhei, és sokkal igazságosabb. Csak a változó költségeket fizetnék, az állandókat nem. Emögött az a kvázi gazdasági racionalitás van, hogy amennyiben kizárják ezeket a kisfogyasztókat, az állandó költségek akkor is fennállnak, és azokat meg kellene fizetnie a többieknek. H. P.: – Az igazság az, hogy a kisebb fogyasztók ellátása, egységnyi mennyiségre vetítve, többe kerül, és ezért kellett rendeznünk a villamos tarifákat. Szerintünk nem egy szociális energiarendszernek kell kisegítenie a hátrányos helyzetű embereket. A segélyezés meglevő és bevezetendő rendszere az, amivel ezt a problémát kezelni kell. Egyébként lakásonként körülbelül 300 forintról beszélünk. Akinek ez gondot jelent, annak már amúgy is segélyre van szüksége. A háromtömbös tarifa megszüntetése egyértelműen a nagyfogyasztókat segíti, akik így olcsóbban jutnak villamos energiához, így jobb feltételekkel vehetnek részt a gazdasági versenyben. – Mi a helyzet a nemzeti energetikai társasággal? J. M.: – Létrehozása szerepelt a Fidesz programjában. Ennek a társaságnak a nemzeti érdekeket kell képviselnie. Ami a Horn-kormány privatizációja utáni maradék: Paks, szenes erőművek, a még meglevő tulajdonrészek a privatizált társaságokban, az országos távvezeték-vállalat és a stratégiai fontosságú teherelosztó. Ezekből kellene létrehozni a nemzeti energetikai társaságot. E koncepciónak az a lényege, hogy a nemzeti érdeket csupán szabályozási eszközökkel – mint ahogyan az bebizonyosodott – nem lehet érvényesíteni, csak akkor, ha egy tőkeerős versenytárs van jelen a piacon. Ez lenne az MVM-ből kialakított nemzeti energetikai társaság. A jelenlegi villamosenergia-törvényt megfelelőnek tartom, a tervezett módosítás indítéka egyértelműen a liberalizáció. Ehhez akarják a törvényt alakítani. Szerintem egy egységes energetikai törvényre van szükség, és csak ennek konszenzusos elfogadása után kellene részletesebb ágazati törvényekkel foglalkozni. H. P.: – Mi nem akarjuk gyengíteni az MVM-et, sőt a piac megnyitása teszi lehetővé azt, hogy valóságos piaci szereplővé tudjon válni, azaz közvetlenül kapcsolatba kerüljön a fogyasztókkal. A teherelosztó független működése alapfeltétele a verseny semleges lebonyolításának, ezzel az MVM vezetése is egyetért. Hangsúlyozni kell azonban, hogy a független rendszerirányító szervezetbe a területi szolgáltatók diszpécserközpontjainak is be kell integrálniuk. A villamosenergia-törvény módosítása azért vált szükségessé, mert az a jelenlegi monopoljogokat rögzíti, és nem teszi lehetővé a versenyt. Fontosnak tartom a bevezetés fokozatosságát. A piac teljes nyitását az európai uniós csatlakozás üteme határozza meg. A nyitás első lépéseként a versenyre feljogosított vásárlók fogyasztásának mértékéig fel kell oldani a jelenleg érvényben levő nagy- és kiskereskedelmi monopoljogokat. Az importmonopóliumot is csak fokozatosan kívánjuk feloldani. Ennek célja, hogy hazai erőműfejlesztésekre sarkalljuk a befektetőket, és védjük a hazai áramtermelőket a külföldi túlkapacitásokból eredő dömpingáraktól. Ezt a védelmet azonban csak addig a mértékig szabad fenntartani, míg a hazai termelők a lehetőségekhez mérten valóban a legalacsonyabb áron kínálják termékeiket. Pazarló, nem gazdaságos tevékenységeket nem szabad piaci korlátokkal védeni. Másik lényeges pont, hogy azon fogyasztók számára, akik nem vesznek részt a versenyben, a változás nem okozhat hátrányokat. Azt is le kell még szögezni, hogy a környezetvédelmi előírások betartása miatt mindenféle piaci változtatás nélkül is emelkednének az energiaárak, és a verseny célja ennek az emelkedésnek a lehető legalacsonyabb mértéken tartása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.