A ManUnited a leggazdagabb futballklub

Az angol Manchester United 171,5 millió fontos (több mint 60 milliárd fortintos) bevételt könyvelhetett el a 2003/2004-es szezonban, s ezzel a leggazdagabb futballklub a világon. Európa egyik legnépszerűbb csapata, a német Borussia Dortmund hiába büszkélkedhet az egyik legnagyobb nézőszámmal, a csődveszély fenyegeti.

MNO-összeállítás
2005. 02. 20. 7:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a Manchesternek sem a nemzetközi kupákban, sem az angol bajnokságban nem sikerült a csúcsra jutnia, sőt legnagyobb sztárját, a két lábon járó kereskedelmi védjeggyé váló David Beckhamet is a pénzügyi versenyben második helyezett Real Madrid foglalkoztatja már, tartja vezető pozícióját.

Az Old Traffordon telt házak, 70 ezer fizető néző előtt játsszák a meccseket, s a klub termékei is igen jól fogynak. Különösen Wayne Rooney, az angol futball legnagyobb ifjú reménysége nevével feliratozott mez népszerű. S persze akkor még nem beszéltünk a szponzoroktól, a Vodafone-tól és a Nike-tól befolyt jelentős összegekről, illetve a televíziós jogdíjakból, a fogadási üzletből, illetve a Premier League-től és a nemzetközi labdarúgó-szervezetektől befolyó pénzekről.

A sorban a Manchester Unitedet a Real Madrid és az AC Milan követi, de igen jelentős bevételeket szerzett a Chelsea és a Juventus is. A Chelsea előretörése különösen szembetűnő, hiszen a Roman Abramovics orosz olajmágnás által támogatott klub egy év alatt 93,1 millióról 143,7 millió fontra növelte a bevételeit, s ezzel rögtön feljött a negyedik helyre.

A Deloitte tanácsadócég jelentése szerint a Chelsea tartósan ott marad a legnagyobb klubok között, mert a kiváló klubvezetés erre garanciát jelent.

Az angol klubok dominanciája a tízes toplistában szembetűnő, hiszen még ott szerepel a tavalyi bajnok Arsenal és az egykor szebb napokat látott, de még mindig igen népszerű Liverpool is. A Deloitte szakértői arra számítanak, hogy a „pénz ligájában” az Arsenal a jelenlegi hatodik helyről feljebb fogja tornászni magát, s nagy versenyben lesz a Chelsea-vel a londoni elsőségért. Sőt azok után, hogy az Arsenal felépíti egy légitársasággal kötött gigantikus marketingszerződés keretében az Emirate’s stadiont, 2006-2007-re az első három helyet a gazdagsági listán angol klubok foglalják majd el.

A Manchester United mellesleg a 171,5 millió fontos árbevétel mellett 58,3 millió fontos profitra tett szert, s ez az arány a maga nemében szintén rekord.

Dortmund: borús Borussia-kilátások

A totóbotrányba keveredett korrupt játékvezetők után újabb negatív szenzáció rázta meg a német labdarúgást: anyagi csőd előtt áll az egyik legpatinásabb egyesület, a Borussia Dortmund.

A Ruhr-vidék egyik legnépszerűbb klubja (a másik az örök vetélytárs, a gelsenkircheni Schalke 04) minden bizonnyal menedzsereinek mohósága és hozzá nem értése következtében ásta meg saját sírját.

Ennek az lehet a fájó következménye, hogy az egyesület a jövő hónapban esedékes vizsgálat eredményeként nem kapja meg a játékengedélyt a következő évadra, így a BVB 09 (ez a Borussia hivatalos rövidítése) 2005 őszétől kénytelen lesz az amatőr regionális ligában szerepelni.

Mindez elképzelhetetlen rémálomnak hangzott volna a ’90-es évek második felében, amikor a dortmundi csapat egymás után nyerte a bajnoki címeket a Bundesliga első osztályában, diadalmaskodott a Bajnokok Ligájában, és tetejébe még a Világkupát is elhódította (legyőzve a dél-amerikai bajnokot).

Aki látta már a telt házas Westfalenstadiont, aligha tudja elfelejteni: csaknem 80 ezer fanatikus Borussia-szurkoló (köztük 60 ezer bérlettulajdonos!) buzdítja harsányan, fekete-sárga zászlókat, sálakat és transzparenseket lengetve a hazai együttest. Lehet, hogy meglepő, de tény: a Real Madrid és a Barcelona után a Dortmund büszkélkedhet a legnagyobb hazai nézőszámmal, a bérletesek száma pedig nagyobb, mint az AC Milannál vagy az Internazionalénál!

A fanatikus klubhűség áldásos hozadéka az anyagi biztonság. 60 ezer törzsszurkoló odaadó támogatása 60 ezer eladott éves bérletet jelent, ebből a BVB-nek több mint 10 millió euró (2,5 milliárd forint!) biztos bevétele származik. Ehhez jön még az alkalmi jegyeladás a hazai Bundesliga-mérkőzéseken, a nemzetközi kupameccsekből, a tv-jogdíjakból és a stadionreklámokból származó busás bevétel. És akkor még nem szóltunk a szurkolói kegytárgyak (trikók, sapkák, klubzászlók, kulcstartók, naptárak stb.) forgalmazásából befolyó euró-milliókról.

Mindez nem volt elég a BVB vezetőségének, és 1999-ben elhatározta, hogy gazdasági társasággá alakítva a tőzsdére viszi a Borussiát. A 2000 őszén megtörtént lépés 130 millió euróval (33 milliárd forinttal) hizlalta a klubkasszát! A hűséges szurkolók mellett „civil” befektetők is jócskán vásároltak a 11 euró névértéken kibocsátott BVB-részvényből. A bajok azonban éppen ekkor kezdődtek.

A menedzsment képtelen volt okosan befektetni az irdatlan pénzt, ehelyett könnyelmű és elhamarkodott lépésekre szánta rá magát. Több mint 20 millió eurót fizetett ki például a brazil Marcio Amorosóért, aki azonban szeszélyeivel képtelen volt beilleszkedni a csapatba, és hamarosan átadólistára került. A ’90-es évek végén még roppant ütőképes gárda a személycserékkel alaposan szétzilálódott, aminek egyenes következménye volt a sikerek elmaradása. A korábbi eredmények alapján a játékosok szédítő fizetést garantáló szerződéseket köthettek a BVB vezetőségével – ám az ellenértékkel bizony adósok maradtak. A Borussia 1999-től kezdve egyre kevésbé tudott beleszólni a német bajnoki cím sorsába – az emiatt érzett frusztrációt tükrözte egy 2000 tavaszán a Westfalenstadionban lengetett hatalmas transzparens: Scheiss Millionäre – kämpfen sollt ihr! (Rohadt milliomosok – küzdjetek!)

Az eredmények elmaradásának hatása a tőzsdén is megmutatkozott: a BVB részvénye ma alig 2 eurót ér, vagyis bő négy év alatt értékének négyötödét elveszítette – a befektetők futhatnak a pénzük után. A menedzsment által 2000 őszén ígért jelentős árfolyamnyereség álom maradt csupán. Mi több, a klubvezetők – miközben éveken át eltitkolták a súlyosbodó pénzügyi gondokat – kölcsönöket, hiteleket vettek föl, alaptőkét emeltek, évekre előre elzálogosították a jegyeladásból és a tv-jogdíjakból várható bevételeket, majd 2002-ben eladták a Westfalenstadiont is. Ennek következtében a Borussia minden hazai mérkőzésre horribilis összegért kénytelen kibérelni a dortmundi arénát!

Nem csoda, hogy a veszteségek egyre csak növekedtek. A deficit tavaly július és december között 27,2 millió eurót tett ki, s a hírek szerint minden hónapban további 2 millió euróval emelkedik.

Pénzügyi szakértők a koncepció és a megalapozott üzletpolitika hiányában látják a Borussia csődjének okát. Szerintük a tőzsdére vinni csak olyan egyesületet szabad, amely rendszeres szereplője a labdarúgó Bajnokok Ligájának. Igazán sok pénzt ugyanis csak ott lehet keresni, reklámbevételek és tv-közvetítési jogdíjak formájában. A német klubok közül azonban csak a Bayern München nevezhető a BL-sorozat rendszeres szereplőjének – a bajorok azonban nem kívánkoznak a tőzsdére.

Forrás: HVG, BBC, Nemzeti Sport

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.