A Közbeszerzési Döntőbizottság a MÁV járműtenderén a svájci Stadler és a magyar Ganz Transelektro konzorciumával szemben a második helyre szorult német Bombardier beadványa alapján indított jogorvoslati eljárást. A Népszabadság értesülései szerint a testület április 19-én tartja az első tárgyalást az ügyben. A döntőbizottság a „közbeszerzés tisztasága megsértésének veszélyére„ hivatkozva tiltotta meg ideiglenesen azt, hogy a MÁV és Stadler megkösse a szerződést. Ez az intézkedés a jogorvoslati eljárás érdemi eredményének megszületéséig marad érvényben.
A lap úgy tudja: a MÁV is lépéseket tesz a motorvonattender ellenőrzésére. A felügyelőbizottság belső vizsgálatot rendel el. Ennek keretében a pályázat kiírását és értékelési rendszerét, illetve annak következetes végigvitelét éppen úgy ellenőrzik majd, mint az ajánlatok pontozását.
Emlékezetes: a Bombardier azért kezdeményezett eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, mert álláspontjuk szerint a MÁV tenderén annak ellenére végeztek a második helyen, hogy ajánlatuk minden tekintetben jobb volt a Stadlerénél. A vesztes számításai szerint az állami vasúttársaság által kért, összesen hatvan elővárosi motorvonat szállítására hozzávetőleg tízmilliárd forinttal adtak kedvezőbb árajánlatot. Az új szerelvények harmincéves karbantartását pedig a Bombardier több mint hatmilliárd forinttal vállalta volna olcsóbban. Emellett szerintük műszaki ajánlatuk is jobb volt versenytársukénál.
A döntőbizottsághoz szerdán eljuttatott jogorvoslati kérelmében a német cég a többi között kifogásolta azt is, hogy a MÁV a közbeszerzési eljárás során módosította az előzetesen megadott értékelési szempontrendszert. Ezenkívül keresete szerint az állami vasút az ajánlatok értékelését sem a megadott szempontok alapján végezte el.
A MÁV számításai szerint a közbeszerzési eljáráson legjobb ajánlatot adó Stadler-Ganz Transelektro konzorciumánál ezzel szemben állítják: összköltségalapon számolva ajánlatuk csaknem hétmilliárd forint megtakarítást jelent a vasúti társaság számára. A győztes járműgyártó páros is úgy véli, hogy az általa ajánlott motorvonat műszakilag jobban megfelel a MÁV igényeinek, és korszerűbb is ellenfeléénél.
Az Index internetes portál értesülései szerint a motorvonattenderen egy perdöntőnek bizonyuló szempont, a járművek fogyasztása esetében a bírálóbizottság a pályázók nyilatkozatát fogadta el, pedig rendelkezésre álltak a bizottság kérésére a Műegyetemen elkészített vizsgálat eredményei is. Ezek alapján a pályázatot nem a Stadler, hanem a Bombardier nyerte volna – állítja az Index.
A Ganz Transelektro reakciója a MÁV-szerződés megkötésének felfüggesztésére
A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. tudomásul veszi a Közbeszerzési Döntőbizottság döntését a MÁV Rt. elővárosi motorvonat szállítására és karbantartására vonatkozó szerződéskötés felfüggesztését illetően. Ilyen nagyságrendű pályázatnál szokványos, hogy a vesztes pályázó jogorvoslati kérelemmel fordul a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz.
A Ganz Transelektro Közlekedési Rt., mint a pályázatban nyertes Stadler AG magyar partnere ismételten nyomatékkal leszögezi, hogy a MÁV tenderben igényelt paraméterek szerinti, műszakilag legjobb és leggazdaságosabb ajánlatot a Stadler AG adta be. A pályázatban szereplő FLIRT vonat megadott paraméterei mindenben megfelelnek a valóságnak, és a benyújtott adatok alapján megtörtént pontozás a Stadler-Ganz Transelektro párost hozta ki győztesnek.
A Stadler AG a magyar beszállítóival együtt az elhúzódó szerződéskötés ellenére is készül, és 2006 márciusára vállalja a az első elővárosi vonatok üzembe helyezését.
Forrás: Népszabadság, Tőzsdefórum Online

Így változik az időjárás: brutálisan sok eső jöhet