Nem köthet vonatszerződést a MÁV

Jogorvoslati eljárást indított a Közbeszerzési Döntőbizottság, hogy kivizsgálja a MÁV 130 milliárd forint értékű tenderének körülményeit. A grémium megtiltotta a részvénytársaságnak, hogy megkösse a svájci Stadlerrel tervezett szerződést. Az ügyben az állami vasút is nyomoz. Közben a Ganz Transelektro közleményt adott ki, melyben úgy fogalmaz, tudomásul veszi a szerződéskötés felfüggesztését.

MNO
2005. 03. 25. 12:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Közbeszerzési Döntőbizottság a MÁV járműtenderén a svájci Stadler és a magyar Ganz Transelektro konzorciumával szemben a második helyre szorult német Bombardier beadványa alapján indított jogorvoslati eljárást. A Népszabadság értesülései szerint a testület április 19-én tartja az első tárgyalást az ügyben. A döntőbizottság a „közbeszerzés tisztasága megsértésének veszélyére„ hivatkozva tiltotta meg ideiglenesen azt, hogy a MÁV és Stadler megkösse a szerződést. Ez az intézkedés a jogorvoslati eljárás érdemi eredményének megszületéséig marad érvényben.

A lap úgy tudja: a MÁV is lépéseket tesz a motorvonattender ellenőrzésére. A felügyelőbizottság belső vizsgálatot rendel el. Ennek keretében a pályázat kiírását és értékelési rendszerét, illetve annak következetes végigvitelét éppen úgy ellenőrzik majd, mint az ajánlatok pontozását.

Emlékezetes: a Bombardier azért kezdeményezett eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, mert álláspontjuk szerint a MÁV tenderén annak ellenére végeztek a második helyen, hogy ajánlatuk minden tekintetben jobb volt a Stadlerénél. A vesztes számításai szerint az állami vasúttársaság által kért, összesen hatvan elővárosi motorvonat szállítására hozzávetőleg tízmilliárd forinttal adtak kedvezőbb árajánlatot. Az új szerelvények harmincéves karbantartását pedig a Bombardier több mint hatmilliárd forinttal vállalta volna olcsóbban. Emellett szerintük műszaki ajánlatuk is jobb volt versenytársukénál.

A döntőbizottsághoz szerdán eljuttatott jogorvoslati kérelmében a német cég a többi között kifogásolta azt is, hogy a MÁV a közbeszerzési eljárás során módosította az előzetesen megadott értékelési szempontrendszert. Ezenkívül keresete szerint az állami vasút az ajánlatok értékelését sem a megadott szempontok alapján végezte el.

A MÁV számításai szerint a közbeszerzési eljáráson legjobb ajánlatot adó Stadler-Ganz Transelektro konzorciumánál ezzel szemben állítják: összköltségalapon számolva ajánlatuk csaknem hétmilliárd forint megtakarítást jelent a vasúti társaság számára. A győztes járműgyártó páros is úgy véli, hogy az általa ajánlott motorvonat műszakilag jobban megfelel a MÁV igényeinek, és korszerűbb is ellenfeléénél.

Az Index internetes portál értesülései szerint a motorvonattenderen egy perdöntőnek bizonyuló szempont, a járművek fogyasztása esetében a bírálóbizottság a pályázók nyilatkozatát fogadta el, pedig rendelkezésre álltak a bizottság kérésére a Műegyetemen elkészített vizsgálat eredményei is. Ezek alapján a pályázatot nem a Stadler, hanem a Bombardier nyerte volna – állítja az Index.

A Ganz Transelektro reakciója a MÁV-szerződés megkötésének felfüggesztésére

A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. tudomásul veszi a Közbeszerzési Döntőbizottság döntését a MÁV Rt. elővárosi motorvonat szállítására és karbantartására vonatkozó szerződéskötés felfüggesztését illetően. Ilyen nagyságrendű pályázatnál szokványos, hogy a vesztes pályázó jogorvoslati kérelemmel fordul a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz.

A Ganz Transelektro Közlekedési Rt., mint a pályázatban nyertes Stadler AG magyar partnere ismételten nyomatékkal leszögezi, hogy a MÁV tenderben igényelt paraméterek szerinti, műszakilag legjobb és leggazdaságosabb ajánlatot a Stadler AG adta be. A pályázatban szereplő FLIRT vonat megadott paraméterei mindenben megfelelnek a valóságnak, és a benyújtott adatok alapján megtörtént pontozás a Stadler-Ganz Transelektro párost hozta ki győztesnek.

A Stadler AG a magyar beszállítóival együtt az elhúzódó szerződéskötés ellenére is készül, és 2006 márciusára vállalja a az első elővárosi vonatok üzembe helyezését.

Forrás: Népszabadság, Tőzsdefórum Online

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.