Némiképp átalakultak a viszonyok a hazai nagyberuházásoknál a koncessziós autópálya-építkezések miatt, hiszen a külföldi cégek már nemcsak fővállalkozóként jelennek meg, de az építőmunkások is Németországból érkeznek. Információink szerint az M6-os autópálya Érd–Dunaújváros szakaszán kétszáz német építőipari munkás dolgozik, ám még a kivitelezés lebonyolítására létrehozott közkereseti társaság (kkt.) száz alkalmazottjából is csak tizenöt magyar. Megfordult a trend a mélyépítőiparban, immár Nyugat-Európából jönnek munkavállalók hazánkba. Ez leginkább a német építőipari recesszióval magyarázható, továbbá azzal, hogy a jelentősebb autópálya-építések jelenleg hazánkban és Lengyelországban zajlanak. Szakemberek szerint a legnagyobb probléma, hogy a haszon reményében ezek a cégek igyekeznek csökkenteni az árakat. Az M6-os szakaszának megépítésére és 22 éves üzemeltetésére a Bilfinger Berger, Porr, Swietelsky cégek által létrehozott német–osztrák érdekeltségű M6 Duna Autópálya Konzorcium kapott megbízást tavaly ősszel a magyar államtól. A beruházás megkezdése előtt az alvállalkozói szerződéseket igyekeztek a legalacsonyabb árakon megkötni, arra viszont a szakma sem számított, hogy a költségeket a kivitelezés során is lefaragják. Értesüléseink szerint bizonyos esetekben az elvégzett munkáért 10–30 százalékkal fizetne kevesebbet a konzorcium az alvállalkozóknak, kivitelezési hiányosságra hivatkozva. A konzorcium, illetve a kkt. azért próbálkozik az alvállalkozói árak leszorításával, mert a munka során nem várt költségek merültek fel, amit csak a nyereség terhére tudnának elvonni.
Szakemberek úgy foglalnak állást, hogy ha az állam kivonul az autópálya-építésből, s a kormány újabb koncessziós beruházásokra ad megbízást, az a hazai mélyépítőipar csődjét jelentheti. Az M6-os újabb szakaszainak koncessziós pályázatait jelenleg a Nemzeti Autópálya Rt. készíti elő a gazdasági és közlekedési tárca megbízásából. Értesüléseink szerint az autópályát a fővállalkozók 2006. március végéig nem tudják a forgalomnak átadni, a másfél éves kivitelezési idő ugyanis kevésnek bizonyul, így egyes munkafázisok – például a hidak – nincsenek megfelelő készültségi szinten. A konzorcium illetékese lapunknak ezt cáfolta. Ha mégsem lehet megépíteni határidőre a sztrádát, módosítani szükséges az M6-os szerződését.

Rokonok és barátnők szólaltak meg a vajtai tragédia után – barátnők szenvedtek balesetet