M6-os: hátrányban a hazai vállalkozók

A hazai alvállalkozóknak okoz némi meglepetést az M6-os autópálya Érd–Dunaújváros szakaszának építése, a német– osztrák fővállalkozók ugyanis igyekeznek leszorítani az árakat, hiányosságra hivatkozva esetenként kevesebb pénzt fizetnének, mint amit a felek a szerződésekben rögzítettek. Értesüléseink szerint módosíthatják az M6-os szerződését, mert nem biztos, hogy határidőre elkészül a sztráda.

Magyar Nemzet
2005. 04. 26. 22:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Némiképp átalakultak a viszonyok a hazai nagyberuházásoknál a koncessziós autópálya-építkezések miatt, hiszen a külföldi cégek már nemcsak fővállalkozóként jelennek meg, de az építőmunkások is Németországból érkeznek. Információink szerint az M6-os autópálya Érd–Dunaújváros szakaszán kétszáz német építőipari munkás dolgozik, ám még a kivitelezés lebonyolítására létrehozott közkereseti társaság (kkt.) száz alkalmazottjából is csak tizenöt magyar. Megfordult a trend a mélyépítőiparban, immár Nyugat-Európából jönnek munkavállalók hazánkba. Ez leginkább a német építőipari recesszióval magyarázható, továbbá azzal, hogy a jelentősebb autópálya-építések jelenleg hazánkban és Lengyelországban zajlanak. Szakemberek szerint a legnagyobb probléma, hogy a haszon reményében ezek a cégek igyekeznek csökkenteni az árakat. Az M6-os szakaszának megépítésére és 22 éves üzemeltetésére a Bilfinger Berger, Porr, Swietelsky cégek által létrehozott német–osztrák érdekeltségű M6 Duna Autópálya Konzorcium kapott megbízást tavaly ősszel a magyar államtól. A beruházás megkezdése előtt az alvállalkozói szerződéseket igyekeztek a legalacsonyabb árakon megkötni, arra viszont a szakma sem számított, hogy a költségeket a kivitelezés során is lefaragják. Értesüléseink szerint bizonyos esetekben az elvégzett munkáért 10–30 százalékkal fizetne kevesebbet a konzorcium az alvállalkozóknak, kivitelezési hiányosságra hivatkozva. A konzorcium, illetve a kkt. azért próbálkozik az alvállalkozói árak leszorításával, mert a munka során nem várt költségek merültek fel, amit csak a nyereség terhére tudnának elvonni.

Szakemberek úgy foglalnak állást, hogy ha az állam kivonul az autópálya-építésből, s a kormány újabb koncessziós beruházásokra ad megbízást, az a hazai mélyépítőipar csődjét jelentheti. Az M6-os újabb szakaszainak koncessziós pályázatait jelenleg a Nemzeti Autópálya Rt. készíti elő a gazdasági és közlekedési tárca megbízásából. Értesüléseink szerint az autópályát a fővállalkozók 2006. március végéig nem tudják a forgalomnak átadni, a másfél éves kivitelezési idő ugyanis kevésnek bizonyul, így egyes munkafázisok – például a hidak – nincsenek megfelelő készültségi szinten. A konzorcium illetékese lapunknak ezt cáfolta. Ha mégsem lehet megépíteni határidőre a sztrádát, módosítani szükséges az M6-os szerződését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.