Immár egy éve nincs forrás, legalábbis döntés a működésképtelen helikopterek javítására, aminek a repülési biztonság látja kárát – figyelmeztette a magyarországi légi mentést üzemeltető BASe Kft. az Egészségügyi Minisztériumot és a helikopterek tulajdonosát, a légi mentésért felelős Országos Mentőszolgálatot éppen egy héttel a pécsi mentőhelikopter balesete előtt. A szerencsétlenség után a miniszterelnök három új gép idei beszerzését ígérte, a későbbiekben pedig továbbiakét. Az azóta már kormányprogrammá „avanzsált” tervek szerint a légi mentés átalakítása, illetve fejlesztése során olyan bázisokat és gépparkot alakítanak ki, amely megfelel a Nyugat-Európában alkalmazott technikai követelményeknek. A valóságban ma még ott tartunk, hogy pénz hiányában a meglevő helikopterek közül is kettő több éve javításra vár, a hat légi bázisból pedig három nem üzemel – írja a Népszabadságra hivatkozva az Origo.
A mentésben dolgozók szerint három-négy gazdasági érdekcsoport harcol, miközben a helyzet napról napra romlik. Csak az idén négy bázison állt le a mentés egy-egy hónapra, volt, ahol kétszer is, és szinte már ütemterv szerint szünetel a munka az egyes bázisokon. Ezért feleannyi mentőrepülést végeznek a pilóták, mint két évvel ezelőtt.
Ármai Zoltán, az itthoni légi mentés gépparkjának működtetője, a BASe Kft. vezetője szkeptikus. Egy három és fél millió eurós új gép ugyanis csak a belépő, mondja. A bázisok, s az infrastruktúra kialakítása egy új típus integrálása és a szakemberek képzése még sok-sok százmillióba kerül. Igaz, a pénzről azóta is hallgat mindenki – mondja a vezető. Hozzátette: még a felújítások sem kezdődtek el. Ha gépenként néhány tízmillió forintot biztosítanának, a következő négy évben minden korlátozás nélkül repülhetnének a helikopterek – mondja a szakember, aki szerint első lépésben a jelenlegi gépeket kellene működőképessé tenni, így kialakítani a légi mentés teljes lefedést biztosító hálózatát, s csak utána új gépekben gondolkodni.
Jelenleg 13 helikopter van az Országos Mentőszolgálat tulajdonában, közülük a legjobb esetben is öt üzemképes. Két Ecureuil típusú francia helikopter nagyjavításra vár. Állítólag még az idén elvégzik a mintegy 500 millió forintba kerülő karbantartási munkát. Igaz, hogy az ügy a közbeszerzési döntőbíróság előtt van. Az eljárás már több „menetet” megélt: a legutóbbi eredményes döntés nyomán azonban sikerült a legdrágább ajánlatot nyertesnek „kihozni”. A győztes csaknem kétszeres árajánlatot tett a gépek francia gyártójának pályázatához képest, ezt a beadványt ugyanis egyéb okokra hivatkozva a bizottság kizárta a tenderből. Az eredményt megtámadták, s nem lehet tudni, ki, mikor és mennyiből kezdheti meg a javításokat.
A bázisok kiépítésével és a pilótaképzéssel együtt a légi mentés fejlesztésére összesen több mint tízmilliárd forintot költ – kellene legalább is, hogy költsön – az állam a következő három évben. A tervezett hat állandó és három időszakos mentőbázishoz ugyanis kilenc-tíz új helikopterre van szükség. A légi mentésre hatszázmillió forint jut az idén a huszonegy lépés keretében meghirdetett ingatlanhasznosítási projektből. Ebből finanszírozzák a leszállóhelyek kiépítésének első szakaszát.
(Origo)

Hatalmas hiszti lesz a baloldalon: az átláthatósági törvényjavaslat már az Országgyűlés előtt van