Egyre rosszabb a magyar légi mentés helyzete

Aprópénzekért milliók repülnek ki az ablakon a magyar légi mentésben, folyik a gazdasági lobbik csatája, miközben a létező mentőbázisok fele mára már működésképtelen. Bár a miniszterelnök korábban több új gép idei beszerzését ígérte, egyelőre még a felújítások sem kezdődtek el.

MNO
2005. 06. 23. 9:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Immár egy éve nincs forrás, legalábbis döntés a működésképtelen helikopterek javítására, aminek a repülési biztonság látja kárát – figyelmeztette a magyarországi légi mentést üzemeltető BASe Kft. az Egészségügyi Minisztériumot és a helikopterek tulajdonosát, a légi mentésért felelős Országos Mentőszolgálatot éppen egy héttel a pécsi mentőhelikopter balesete előtt. A szerencsétlenség után a miniszterelnök három új gép idei beszerzését ígérte, a későbbiekben pedig továbbiakét. Az azóta már kormányprogrammá „avanzsált” tervek szerint a légi mentés átalakítása, illetve fejlesztése során olyan bázisokat és gépparkot alakítanak ki, amely megfelel a Nyugat-Európában alkalmazott technikai követelményeknek. A valóságban ma még ott tartunk, hogy pénz hiányában a meglevő helikopterek közül is kettő több éve javításra vár, a hat légi bázisból pedig három nem üzemel – írja a Népszabadságra hivatkozva az Origo.

A mentésben dolgozók szerint három-négy gazdasági érdekcsoport harcol, miközben a helyzet napról napra romlik. Csak az idén négy bázison állt le a mentés egy-egy hónapra, volt, ahol kétszer is, és szinte már ütemterv szerint szünetel a munka az egyes bázisokon. Ezért feleannyi mentőrepülést végeznek a pilóták, mint két évvel ezelőtt.

Ármai Zoltán, az itthoni légi mentés gépparkjának működtetője, a BASe Kft. vezetője szkeptikus. Egy három és fél millió eurós új gép ugyanis csak a belépő, mondja. A bázisok, s az infrastruktúra kialakítása egy új típus integrálása és a szakemberek képzése még sok-sok százmillióba kerül. Igaz, a pénzről azóta is hallgat mindenki – mondja a vezető. Hozzátette: még a felújítások sem kezdődtek el. Ha gépenként néhány tízmillió forintot biztosítanának, a következő négy évben minden korlátozás nélkül repülhetnének a helikopterek – mondja a szakember, aki szerint első lépésben a jelenlegi gépeket kellene működőképessé tenni, így kialakítani a légi mentés teljes lefedést biztosító hálózatát, s csak utána új gépekben gondolkodni.

Jelenleg 13 helikopter van az Országos Mentőszolgálat tulajdonában, közülük a legjobb esetben is öt üzemképes. Két Ecureuil típusú francia helikopter nagyjavításra vár. Állítólag még az idén elvégzik a mintegy 500 millió forintba kerülő karbantartási munkát. Igaz, hogy az ügy a közbeszerzési döntőbíróság előtt van. Az eljárás már több „menetet” megélt: a legutóbbi eredményes döntés nyomán azonban sikerült a legdrágább ajánlatot nyertesnek „kihozni”. A győztes csaknem kétszeres árajánlatot tett a gépek francia gyártójának pályázatához képest, ezt a beadványt ugyanis egyéb okokra hivatkozva a bizottság kizárta a tenderből. Az eredményt megtámadták, s nem lehet tudni, ki, mikor és mennyiből kezdheti meg a javításokat.

A bázisok kiépítésével és a pilótaképzéssel együtt a légi mentés fejlesztésére összesen több mint tízmilliárd forintot költ – kellene legalább is, hogy költsön – az állam a következő három évben. A tervezett hat állandó és három időszakos mentőbázishoz ugyanis kilenc-tíz új helikopterre van szükség. A légi mentésre hatszázmillió forint jut az idén a huszonegy lépés keretében meghirdetett ingatlanhasznosítási projektből. Ebből finanszírozzák a leszállóhelyek kiépítésének első szakaszát.

(Origo)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.