El(ő)tűnt roncsok

Egyre több roncs végzi az erdőben vagy az útszélen, a bontók helyett. A tragacsokat egy januári jogszabály alapján a kereskedőknek kellene visszavenniük, ám a gépjármű tulajdonosát – mivel a BM lazított a rendeleten – nem lehet kötelezni a roncs leadására. A környezetvédelmi tárca e héten tárgyal a Belügyminisztériummal a szigorításról.

MNO
2005. 06. 22. 9:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A roncsautók többsége az erdőkben és az útszéleken végzi, mivel a Belügyminisztérium rendeletmódosítása révén nem kötelező a roncsokat a bontókban leadni – írja az origo.hu.

A január elsején életbe lépett rendelet értelmében a hulladékká vált autók visszagyűjtése és újrahasznosítása a gyártók, forgalmazók feladata. A gyártók a roncsok visszagyűjtését többféle módon is megoldhatják: vagy maguk építenek ki gyűjtőhálózatot, vagy pedig egy erre szakosodott szervezetettel kötnek szerződést. A cél, hogy az autótulajdonos 50 kilométeres körzeten belül le tudja adni tragacsát. Jelenleg csak a 2002 után gyártott autókra vontakozik a jogszabály, ami a hazai járműpark 20 százalékát érinti, 2007-től viszont minden autóra érvényes lesz. Június 30-a után a környezetvédelmi hatóság felfüggszetheti azoknak a gépjármű-kereskedőknek az engedélyét, akik nem gondoskodnak az általuk forgalmazott, leselejtezett autók visszavételéről. Ez az autóforgalmazók többségét érintheti, mivel a 24 importőr cég közül eddig csupán 3 kötött szerződést az autóbontókkal. A környezetvédelmi tárca szerint a kereskedők engedélyeit nem függesztik fel tömegesen, jelenleg ugyanis több autókereskedő tárgyalásokat folytat a roncsok átvételéről az erre specializálódott cégekkel.

A forgalmazók abban bíznak, hogy a kormánnyal sikerül megállapodniuk a határidő szeptember végére történő kitolásáról. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint a roncsok visszagyűjtése akkor se működne, ha minden gyártó kiépítené a maga hálózatát. Hiába van érvényben ugyanis a roncsautó rendelet, az első negyedévben keletkezett 20-25 ezer tragacs közül kevesebb mint ezer került a regisztrált bontókhoz, a többi leselejtezett jármű egyszerűen eltűnt. Győző szerint ennek oka, hogy Belügyminisztérium lazított a roncsokra vonatkozó előírásokon.

A jogszabály eredetileg azt tartalmazta, hogy a tulajdonos csak az autóbontók által kiadott igazolással szabadulhat meg az autóhoz kötődő kötelezettségektől, többek között a súlyadótól és a biztosítástól. A Belügyminisztérium szerint viszont ez sértette a tulajdon feletti rendelkezés szabadságát, így ezt a passzust kivették a rendeletből, ami viszont azt eredményezte, hogy megugrott az eltűnt roncsok száma. A kiskapu létét elismerte a környezetvédelmi minisztérium is; Erdey Görgy, a szaktárca helyettes államtitkára a hírportálnak elmondta: várhatóan a héten kezdenek tárgyalásokat a Belügyminisztériummal a ismételt módosításról.

(origo)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.