Eredménytelenül zárult a BKV reprezentatív szakszervezetei és a cég vezetése közötti tegnapi tárgyalás a kollektív szerződés betartásáról. Mivel a társaság nem teljesíti a tavalyi szerződésben foglaltakat, és nem is vállalták – pénzhiányra hivatkozva – a szerződés betartását, az érdekképviseletek sztrájkra készülnek. Valószínűleg bírósághoz is fordulnak, azt kérve: a bíróság soron és peren kívül mondja ki a BKV szerződésszegését – írja a Népszabadság.
Színvonalas szolgáltatásról beszél a cégvezetők, csak éppen az alapvető feltételeket nem biztosítják hozzá – dől a panasz egy buszsofőrből. Hozzáteszi: a cégen belül mérhetetlenül meg tudják alázni az embert, még azt is, aki sok millió kilométert becsülettel levezetett. Elég, ha egy évben vétlenül két baleset részese – mondjuk áll a megállóban, s hátulról belémennek -, azzal vádolják, hogy rontja a cég hírnevét. Raportra rendelik, figyelmeztető levelet kap a főnökségtől, s részt kell vennie egy „hogyan vezessünk tömegközlekedési járművet” hangvételű fejtágítón.
A szakszervezeti vezetők azonban úgy döntöttek, kikényszerítik végre a cégvezetéstől a munkakörülmények javítását, az erkölcsi és az anyagi megbecsülést is. A BKV reprezentatív szakszervezeteinek vezetői levélben kérték a főpolgármestert, tárgyaljon velük gondjaikról, s azok orvoslásáról. Korábban a társaság vezetésével is egyezkedtek, 2003-ban nyílt levélben követelték a körülmények javítását. Tavaly – hosszú, kemény tárgyalássorozat végén – alá is írták azt a kollektív szerződést, amelyben a menedzsment vállalta a kérések teljesítését s a több pihenőidő biztosításához szükséges menetrendi átalakítást. A határidő tavasszal lejárt, a cégvezetés pedig most pénzhiányra hivatkozva felrúgja, pontosabban nem teljesíti a megállapodást – tudta meg a lap Nemes Gábortól. A Budapest Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének elnöke hangsúlyozta, Budapesten működik az egyik legszínvonalasabb tömegközlekedés Európában, de a fenntartásához és a cégvezetés által elvárt színvonaljavításhoz radikálisan változtatni kell a körülményeken.
Az elnök úgy véli – s ezt közös levelükben is megírták a főpolgármesternek -, hogy a főváros mint tulajdonos, a nagy feszültségek és a problémák elől folyamatosan kihátrál, cserbenhagyja a céget. Hiába harcolták ki az államtól a BKV-nak is a normatív támogatást, az nem fedezi a költségeket, ezért a szolgáltató továbbra is veszteséges. S mivel a főváros nem finanszírozza kellőképpen a tömegközlekedést, az utasok egyre inkább romló színvonallal szembesülnek.
A szakszervezet és a cégvezetés folyamatosan egyeztet a szerződésben foglaltak teljesítéséről, ám a menedzsment egyelőre pénzhiányra hivatkozva nem tudja biztosítani a körülményeket. Ezt Aba Botond, a BKV vezérigazgatója korábban az MTI-nek is megerősítette. Kifejtette: a gondok részben abból erednek, hogy a kollektív szerződés tavaly úgy módosult, hogy az eddigi húsz perc mellett még egy hasonló időtartamú pihenőidőt is elfogadtak. A teljesítéshez azonban előbb meg kell találni a pluszforrásokat – nyilatkozta -, amely 400 millió forinttól 1,2 milliárd forint is lehet. Ennyi szabad forrás jelenleg nem áll rendelkezésükre, s nem kaptak engedélyt a fővárostól az üzleti tervtől való eltérésre sem. A vezérigazgató közölte: szeretne mielőbb, júliusig vagy szeptemberig megegyezni az érdekképviseletekkel.
Nemes állítja, egyáltalán nem kívánnak fejeket a porba hullatni, de elvárják, vizsgálják ki, miért, ki és hol hibázott, amikor olyan megállapodást fogadtak el, amelyről már akkor lehetett tudni, hogy nincs, és nem is lesz rá pénz.
(Népszabadság)

Menczer: Zelenszkij elmondta, hogy ő is irányítja a Tisza Pártot