A jegybank figyelmeztetett a sztrádatrükkre

Az MNB figyelmeztette az EU statisztikai hivatalát a magyar kormány autópályatrükkjére. A jegybank szóvivője szerint azért vetették fel a kérdést, hogy megismerjék Brüsszel álláspontját. A pénzügyi biztos pénteki bejelentése után az unió jelenleg értékeli az ügyet, és végleges döntést várhatóan szeptember 26-án hoz. Londoni elemzők figyelmeztettek: gyakorlatilag teljesíthetetlen az euró 2010-es bevezetése.

MNO
2005. 09. 19. 6:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzeti Bank elismerte, hogy maga hívta fel az Európai Unió statisztikai hivatalának, az Eurostatnak a figyelmét a magyar autópályatrükkre. Missura Gábor, a jegybank szóvivője közölte: azért kellett felvetni a kérdést, hogy minél előbb megismerhessék a brüsszeli álláspontot. A Népszabadság információi szerint az elszámolási problémára Szapáry György, az MNB alelnöke hívta fel a biztosok figyelmét az uniós országok pénzügyminisztereinek manchesteri tanácskozásán. A téma előkerült volna, ám csak jövő márciusban.

Az uniós válasz gyakorlatilag nemet mondott a magyar autópálya-finanszírozás elszámolására. Mint ismert, Joaquín Almunia pénzügyi biztos pénteki budapesti látogatásán bejelentette, hogy a közkiadások közé kell sorolni a sztrádák építésének költségeit. Az Európai Bizottság tagja hozzátette, hogy a napokban vitatják meg, milyen konkrét hatása lesz a sztrádaberuházásoknak az idei költségvetési folyamatokra. Eszerint az Eurostat még nem határozott véglegesen, hogy a magánszféra vagy az állam kiadásai között számolja-e el az autópályákra fordított pénzeket.

Az Eurostat korábban már elfogadta azt az elképzelést, hogy a beruházásokkal addig megbízott Nemzeti Autópálya (NA) Rt. átadja szerződéseit az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt.-nek, amely az uniós szabályok szerint magáncégnek számít, így a kiadásai kívül kerülnek a büdzsén.

Egyes szakértők szerint a PPP-beruházásokról egyedi döntéseket hoz az EU. Most ennek az értékelése tart, és az eredménytől függ, hogy tartható lesz-e a tervezett 3,6 százalékos GDP-arányos deficit. Számítások szerint 1,3 százalékkal nőhet a hiány, ha az EU Almunia álláspontját teszi a magáévá. Döntés szeptember 26-ára várható.

Veres János pénzügyminiszter elszámolás-technikainak nevezte a kérdést, és hozzátette: tudomásul fogja venni a döntést. A tárcavezető szerint a kormány pénzforgalmi szemléletben teljesíti a hiánycélt, vagyis az idei deficit „3,6 százalék plusz autópálya-építés„ lesz. Almunia szerint, ha az államháztartási deficit 2008-ra 3 százalék alá csökken, akkor Magyarország képes lesz 2010-ben bevezetni az eurót. A pénzügyi biztos megígérte: az EU szükség esetén kész konkrét támogatást nyújtani az euró átvételéhez.

Elemzők szerint az Európai Bizottság állásfoglalása nem rázta meg a pénzügyi piacokat és a befektetőket. Fatér Gyula, a Budapest Alapkezelő Rt. vezérigazgatója köözlte: nem romlott a magyar gazdaság megítélése, sok múlik viszont azon, teljesíti-e a kormányzat a vállalt deficitcélt. Vojnits Tamás, az OTP munkatársa leszögezte, hogy az intézeti befektetők már felkészültek a tervezettnél nagyobb hiányra, ám ha ez bekövetkezik, nehezíti a jövő évi költségvetés hitelességét és politikai kockázatot is magában hordoz. Bartha Attila, a Kopint-Datorg elemzője úgy véli, ha a kabinet túllépi a megcélzott hiányt, akkor jövőre folytatódhat a nyugdíjreform, vagy megkezdődhet az egészségügy átalakítása, ezeket a kiadásokat ugyanis hajlandó jóváírni az EU.

Londoni elemzők szerint ugyanakkor gyakorlatilag teljesíthetetlenné válik a 2010-es magyar céldátum, ha az Eurostat nem járul hozzá a sztrádaberuházások büdzsén kívüli elszámolásához. A Dresdner Kleinwort Wasserstein számításai szerint a kedvezőtlen döntés a GDP 1,3 százalékának megfelelő mértékben is növelheti a magyar államháztartás idei hiányát. A korrekció nemcsak az idei deficitet növelné a GDP 6 százaléka közelébe, hanem érintené az előző évek költségvetési teljesítményeit, és hatással lenne a középtávú államháztartási kilátásokra is. A londoni szakértők leszögezik: Magyarország az alapvető reformok hiánya miatt 2012-13-nál korábban aligha lesz az eurózóna tagja.

A Napi Gazdaság arról számol be, hogy nem a teljes sztrádaprogram növeli a hiányt, hanem csak az átadott szakaszokból származó 300 milliárd forintot nem ismeri el az Eurostat.

(Forrás: hirado.hu, Népszabadság, Napi Gazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.