Töprengő kormányok, fenyegetőző fuvarozók

Magyarországon vészes perspektívákkal fenyeget az üzemanyagárak növekedése. Gyurcsány Ferenc hongkongi látogatásáról hazatérve közölte: előrehozzák a benzin jövő évre tervezett áfacsökkentését. A miniszterelnök szerint csak az érezhető benzinárcsökkentésnek van értelme. Lengyelország már lépett az ügyben, és több európai kormány fontolgatja, hogy csökkenti az üzemanyagárak jövedéki adóját, vagy más módon kompenzálja a lakosságot. Belgium pedig az uniós állásfoglalás ellenére - több mint 17 százalékkal csökkenti a fűtőolajat sújtó forgalmi adót.

2005. 09. 11. 8:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány előrehozza egyes termékek, például a benzin jövő évre tervezett áfacsökkentését – jelentette be a miniszterelnök, miután hazatért hongkongi látogatásáról. Gyurcsány Ferenc elmondta, ezzel mintegy 10-12 forinttal csökkenhet az üzemanyag ára. A kormányfő hangsúlyozta: a döntés miatt nem kell módosítani az idei költségvetést.

Veres János pénzügyminiszter korábban úgy nyilatkozott, hogy a pénteken kezdődött manchesteri pénzügyminiszteri találkozó esetlegesen kialakuló, egységes álláspontja alapján fog cselekedni.

Tállai András véleménye szerint az üzemanyagárak jövedéki adóját még 2006 előtt csökkenteni kell, a kormány nem nézheti tétlenül tovább a benzinárak emelkedését. Egy másik fideszes képviselő, Lázár Mózes pedig úgy fogalmazott: pártja megítélése szerint tíz-tizenöt forinttal lehetne csökkenteni a jövedéki adó csökkentése révén az üzemanyagok árát. A Fidesz szerint a kormány folyamatosan félrebeszél a benzinár kérdéséről, ahelyett, hogy tenné a dolgát. Lázár Mózes, a Fidesz-frakció energia munkacsoportjának vezetője szerint a kormány csak azt a látszatot kelti, mintha szeretne tenni valamit az ügyben.

Véleménye szerint a miniszterelnök mostani nyilatkozatából még csak a szándékát sem érezni ki annak, hogy a kabinet csökkenteni szeretne valamennyit az üzemanyagok árából. Példaként említette Lengyelországot arra, hogy ha a szándék megvan egy kormányban, akkor gyors és hatékony lépést tud tenni, ahol jelentősen csökkentették az üzemanyagok árát.

Miután a héten Magyarországon is rekordot ért el a benzin ára, a gazdasági miniszter engedélyezte a stratégiai készletek egy részének piacra dobását. Kóka János utasította a Kőolaj- és Kőolajtermék-készletező Szövetséget a szükséges intézkedésekre. Az intézkedés 1-2 napos olajtartalékra vonatkozik: egy hónapon át, naponta 800 tonna kőolajat értékesítenek a Mol tiszai finomítójában lévő tárolóból, de 15 nap után a gazdasági miniszter felülvizsgálhatja a mennyiséget.

Varsó interveniált, Pozsony kivár

Lengyelországban csökkentették az üzemanyagok jövedéki adóját. Varsó beavatkozott: szeptember 15-től az év végéig 0,25 zlotyval mérsékli a lengyel állam a benzin jövedéki adóját. A kiskereskedelmi benzinár 4,48 zloty/liter; Miroslaw Gronicki pénzügyminiszter szerint ez 5,6 százalékos csökkentést jelenthet – tudósít a Reuters.

A lengyel intervenció bejelentését követően Ivan Miklos szlovák pénzügyminiszter jelezte: Pozsony nem látja drámainak az üzemanyagárak emelkedését. Miklos elmondta: a tárcánál helyzetelemzést készítettek, ám egyelőre az angliai pénzügyminiszteri tanácskozáson kívánnak konzultálni a növekvő üzemanyagárakról. Jelezte: lehetetlennek látja, hogy „egyoldalú” intézkedéseket tegyenek. A szlovák üzemanyagárak literenként 5 koronányit emelkedhetnek a jelenlegi, átlagosan 30 koronás szintről, ám az ország összes szomszédjában többet fizetnek a fogyasztók a benzinért – írja a slovesko.com.

A cseh pénzügyminiszter is az Ecofin hét végén Manchesterben tartandó ülésére vár. Bohuslav Sobotka nem tartja kizártnak, hogy a benzin ára 29 koronáról 35 koronára emelkedik. Csehország nem változtat az üzemanyag jövedéki adóján, ám felszólította Brüsszelt, hogy gyakoroljon nyomást a Kőolajexportáló Országok Szervezetére a kőolajtermelés növekedése érdekében. Prága nagyobb állami támogatást ad 2006-tól azoknak a rokkantaknak, akik személygépkocsit vagy speciális gépjárművet használnak.

A horvát kormány viszont beavatkozott az üzemanyag árának kérdésébe: Ivo Sanader kormányfő a csütörtöki kormányülésen arra kérte a 25 százalékban a Mol tulajdonában álló INA olajtársaságot, hogy ne emelje a következő hetekben az üzemanyagok árát. A kormányfő elmondta, hogy a két-három hétig tartó árstoppal a kormányzat „időt akar nyerni a polgárok érdekében”. A horvát vezetés a múlt hónapban tett ígéretet arra, hogy interveniálni fog az üzemanyagpiacon, ha az árak – az ólmozatlan benzin esetében – elérik a 8 kunat, vagyis az 1,34 eurót. Az ár jelenleg 7,98 kuna, de egyes horvát benzinkutak már e szint fölé emelték az árat.

Ne most keressék hülyére magukat!

Csütörtökön a szuperbenzin literjéért 1,38 eurót, míg a dízelért átlagosan 1,14 eurót kértek el a német benzinkutaknál. A berlini kormány nem tervez lépéseket a magas üzemanyag ár csökkentése érdekében. Tekintettel a német költségvetés katasztrofális helyzetére, erre nem is nagyon lenne pénzügyi mozgástere. Így a kancellár megmaradt az olajtársaságokhoz intézett felszólításnál: hagyjanak fel a nyerészkedéssel. Még világosabban fogalmazott az ellenzéki kancellárjelölt Angela Merkel, aki szerint nem most van itt az ideje, hogy „hülyére keressék” magukat, hanem gondoljanak a fogyasztókra. A CDU politikusa bejelentette, hogy győzelme esetén megszüntetné a környezetvédelmi adó ama részét, ami nem nyugdíjkasszába folyik. Ez literenként 3 centes árcsökkenést jelentene. A bevezetésekor hevesen támadott környezetvédelmi adó azonnal eltörlését azonban kizártnak nevezte, mivel hét esztendő SPD-zöld kormányzásának következményeit nem lehet meg nem történtté tenni.

Franciaországban az 5,54 gallon/literes árak emelkedése mellett az általános üzemanyagár-emelkedés heves indulatokat váltott ki: a fuvarozók hétfőn több üzemanyagraktár köré blokádot vontak. Dominique Perben közlekedési miniszter bejelentette: 75 eurós csekkel könnyítenek a háztartások egy részén, hogy ki tudják fizetni a fűtésszámlákat.

A belgák már cselekedtek?

Belgiumban, ahol a térségben a legmagasabbak az üzemanyagárak, a kormány úgy döntött, több mint 17 százalékkal csökkenti a fűtőolajat sújtó forgalmi adót. Ezzel a háztartások megnövekedett terhein akarnak könnyíteni. Brüsszelben totális blokáddal fenyegettek a belga kamionosok, ha a kormány nem csökkenti az üzemanyagárakat. Az Európai Bizottság szerint ugyanis az üzemanyagárak emelkedésének kivédésére az energiafogyasztás mérséklése a járható út. Ahol a benzinárba foglalt jövedéki adó magasabb, mint az Európai Unió előírta minimális szint, ott a kormányok csökkenthetik az adóterheket. Szociális jellegű kompenzációt lehet fizetni a fogyasztóknak – mindezek azonban viszonylag távlatinak nevezhető intézkedések, miközben a fuvarozók Európa-szerte azonnali árcsökkentést követelnek.

Nagy-Britanniában nem a politikusok között zajlik a legélesebb vita az üzemanyagokról: a fuvarozók szervezete, a Fuel Lobby ultimátomot nyújtott be a kormánynak. Ha a kabinet nem csökkenti az üzemanyagot terhelő adókat, s az üzemanyagár megmarad jelenlegi, 1 font fölötti szintjén, akkor megismétlik a finomítók 2000-es blokádját. Mint emlékezetes, öt éve a fuvaros blokád megbénította az Egyesült Királyságot, ami súlyos ellátási problémákkal és politikai válsággal járt.

Reuters, AP, Le Monde, slovensko.com, Info Rádió, Magyar Rádió

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.