Oliver Weeks elemző a jövő évi igen magas, akár 10 százalék feletti államháztartási hiány lehetőségét egyrészt azzal indokolja, hogy a hivatalos, 4,7 százalékos célba nem számolták bele sem a Gripen-beszerzések (a GDP mintegy 0,5 százaléka), sem az autópálya-építések költségvetési terheit (a PM utalásai szerint a közvetlen költségvetési teher, mintegy 40 milliárd forint benne van a büdzsében).
Weeks szerint emellett az emelheti jelentősen a tényleges hiányszámot, hogy az új kormány „átvállalja„ a régi kormány „adósságait”, azaz azokat a garanciavállalásokat, hiteleket is beállítja az aktuális hiány kereteibe, amelyek ott egyébként nem szerepelnek (például a MÁV adósságátvállalása és számos hasonló lépés). A londoni elemző szerint annak ellenére, hogy a pénzforgalmi szemléletű hiány 2006-ban a tervek szerint 46 százalékkal nő (de utal rá, hogy bizonyos adóbevételi tervek túlzottan optimistának tűnnek), a tényleges fiskális keresleti hatás a gazdaságra lényegesen visszafogottabb lehet a hiányszámok által elsőre sugalltaknál. A hatás mértékét Weeks a GDP 1 százaléka környékére tette (jegybanki augusztusi inflációs jelentés: 0,8 százalék).
Jövőre a GDP arányában 8,8 százalékos folyó fizetési mérleg hiányt vár az elemző (az idei 9 százalék körüli szint után). Néhány nappal ezelőtt már megjelentetett egy elemzést a szakértő arról, hogy milyen tényezők járulhatnak hozzá a hiány finanszírozásához. Ehhez most újabb tételek adódhatnak. Weeks szerint az ajánlatok alapján az látszik, hogy a Budapest Airport Rt. privatizációján a befutó mintegy 2 milliárd eurónyi összeget fizethet (mintegy 500 milliárd forint), emellett az esélyes magyarországi Hankook-beruházás külföldi működőtőke-beáramlás címén további 500 millió eurós (nem adóssággeneráló) finanszírozási tételt jelent. Weeks várakozásai szerint a most bejelentett 500 millió eurós állami devizakötvény-kibocsátás után a jövő év elején további devizakötvény-kibocsátások jöhetnek.
Forrás: portfolio.hu

Kecskesajtos fagyiért őrülnek meg a Balatonnál