Kedd délig nem lesz sztrájk Ferihegyen

A sztrájkbizottság holnap délig adott időt a tárgyalófeleknek, hogy bocsássák rendelkezésükre a privatizációs szerződés munkavállalókat érintő részeit – közölte a reptéri dolgozók szakszervezeti sztrájkbizottságának szóvivője. A sztrájkbizottság ez alapján dönt a további követelésekről. A német Hochtief pert indít az ÁPV Rt. ellen, megóvja a döntést, melyben a repülőteret brit BAA-nek ítélték.

Szilágyi Kata
2005. 12. 19. 16:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kedd délig biztosan nem lesz sztrájk Ferihegyen – mondta el a Klubrádiónak Hilmer Sándor. A reptéri dolgozók szakszervezeti sztrájkbizottságának szóvivője hozzátette: a ma délutáni tárgyalásokon a sztrájkbizottság holnap délig adott időt a tárgyalófeleknek, hogy bocsássák rendelkezésükre a vasárnapi privatizációs szerződés munkavállalókat érintő részeit. A sztrájkbizottság ez alapján dönt a további követeléseikről. A tárgyaláson a szrájkbizottság és a Budapest Airport munkáltatói mendzsmentje mellett jelen volt az új tulajdonos, a BAA képviselője is, aki elmondta: valóban szóba került a földi kezelés és a minibusz-szolgáltatás üzemeltetésének eladása, ám erről döntés még nem született.

Mint megírtuk: ma ismét tárgyalóasztalhoz ültek a BA vezetése és a reptéri szakszervezetek képviselői, miután a tegnapi bértárgyalások is eredménytelenül zárultak. Továbbra is nagy az eltérés a BA Rt. által megajánlott 4,5 százalék és a repülőtéri dolgozókat képviselő szakszervezet 12 százalékos javaslata között, ami a munkavállalók 2006-os béremelésére vonatkozik. A repülőtér menedzsmentje két sztrájkbizottsággal tárgyal: az egyiket a most sztrájkolt szakszervezetek alkotják, a másikban a többi érdekvédelmi szervezet képviselteti magát.

A szakszervezetek a bérkövetelések mellett azt szeretnék elérni, hogy a BA Rt. privatizációs szerződésében kössön ki az ÁPV Rt. olyan garanciát, amely kötelezné az új tulajdonost a dolgozók legalább 5 évig tartó foglalkoztatására.

Hilmer Sándor, a szakszervezeti sztrájkbizottság szóvivője a Magyar Nemzetnek elmondta: az érdekképviseletek a korábbi álláspontjukhoz képest két százalékot engedtek tegnap. Nehezményezték ugyanakkor, hogy az ÁPV Rt. képviselői ismét nem jelentek meg az egyeztetésen, a munkáltató viszont éppen azzal az indokkal nem tárgyalt a foglalkoztatási garanciáról, hogy ez a téma a tulajdonos hatáskörébe tartozik.

Mint ismert, pénteken kétórás figyelmeztető sztrájkot hirdetett Ferihegyen a Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezete (RMGSZ) és a Forgalmi Rampatisztek Szakmai Szakszervezete (FORTISZ). Ez idő alatt nem dolgoztak a navigációs osztály, az erőműház, a fénytechnikai osztály, a jármű osztály és a rampaszolgálat munkavállalói. A két óra alatt a repülőtér 24 érkező járatot nem fogadott, mert nem tudta biztosítani a maximális repülésbiztonságot. Az induló gépek késéssel fel tudtak szállni. A sztrájk az utasoknak többórás várakozást jelentett.

A Hochtief pert indít az ÁPV Rt. ellen

Közben a Budapest Airport privatizációs pályázatának egyik vesztese, a német Hochtief építőipari csoport pert indít az ÁPV Rt. ellen, és megóvja a döntést, amelyben a repülőteret brit BAA cégnek ítélték. A német cég szóvivője szerint kételkednek abban, hogy a BAA betartotta a pályázati feltételeket. Szerintük a BAA összesen a 75 esztendős bérleti díjért 389,54 milliárd forintot, míg a 75 százalék, mínusz 1 részvényért 60 milliárd forintot fizet. Ehhez jön még 15 milliárd forint kifizetése bizonyos anyagi vagyoni értékekért. A BAA ezen felül 2011-ig 65,25 milliárd forint befektetésére tett ígéretet.

A brit BAA Plc repülőtér-üzemeltető szerint „nincs értelme” a Hochtief pereskedésének. A hét brit repülőteret üzemeltető BAA vasárnap írta alá a privatizációs szerződést az ÁPV Rt.-vel, amely szerint 464,5 milliárd forintot fizetnek a repülőtér 75 százalékos tulajdonrészéért, illetve 75 évi üzemeltetési jogért. A Ferihegyi repülőtér az egyik leggyorsabban fejlődő légikikötő Európában – írja mai közleményében a BAA. Utasforgalma idén várhatóan 20 százalékkal, pénzforgalmi többlete pedig 61-ről 68 millió euróra emelkedik. A BAA azt várja, hogy a Budapest Airport Rt. pénzforgalmi többlete 2011-ig több mint a kétszeresére nő.

Chris Woodruff, a BAA fejlesztési igazgatója egy mai befektetői tájékoztatón közölte: a Budapest Airport Rt. tevékenységei közül „kiszállást terveznek két nem főtevékenységből„, a földi kezelésből és a minibusz-szolgáltatásból. E két tevékenység körülbelül 700 embert foglalkoztat.

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. mai közleménye szerint a Malév Rt. és a BA Rt. vezérigazgatója aláírta a két társaság közötti keretmegállapodás alapján kidolgozott szerződéscsomagot, amelynek egyik fő eleme a nemzeti légitársaság tulajdonában lévő Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft. értékesítése a BA-nak, 7,020 milliárd forintért.

A Moody's lefokozta Ferihegy megvásárlása miatt a BAA-t

Az amerikai Moody's nemzetközi hitelminősítő hétfőn A3-ról stabil kilátással Baa1-re rontotta a brit BAA Plc repülőtér-üzemeltető hosszú távú adósságának minősítését a Budapest Airport Rt. háromnegyedének megvásárlása miatt.

A rontást azzal indokolták, hogy a BAA adóshelyzete romlik, mert az összesen 1,255 milliárd fontos ferihegyi ügylet körülbelül 1,3 milliárd font adósságtöbblettel jár a BAA számára, beleértve a Budapest Airport Rt. adósságát is. Emlékeztettek, hogy a BAA adó előtti eredménye 733 millió font volt a márciussal zárult pénzügyi évében.

A Keletiből indulhatna a reptéri gyorsvasút

A MÁV javaslata szerint a Keleti pályaudvarról indulhat a repülőtéri gyorsvasút. Az állami vasúttársaság erről még egyeztet a repülőtér új tulajdonosával. A Keleti végpontú nyomvonal mellett egészen a közelmúltig mérlegeltek két, a Nyugati pályaudvart a repülőtérrel összekötő megoldást is. A tervek szerint jövő év első felében már kiírhatják a kivitelezés és a járműbeszerzés tendereit.

(Forrás: Info Rádió, Híradó, Magyar Nemzet, mfor.hu, ebroker.hu, Világgazdaság, faznet.de)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.