Kedd délig biztosan nem lesz sztrájk Ferihegyen – mondta el a Klubrádiónak Hilmer Sándor. A reptéri dolgozók szakszervezeti sztrájkbizottságának szóvivője hozzátette: a ma délutáni tárgyalásokon a sztrájkbizottság holnap délig adott időt a tárgyalófeleknek, hogy bocsássák rendelkezésükre a vasárnapi privatizációs szerződés munkavállalókat érintő részeit. A sztrájkbizottság ez alapján dönt a további követeléseikről. A tárgyaláson a szrájkbizottság és a Budapest Airport munkáltatói mendzsmentje mellett jelen volt az új tulajdonos, a BAA képviselője is, aki elmondta: valóban szóba került a földi kezelés és a minibusz-szolgáltatás üzemeltetésének eladása, ám erről döntés még nem született.
Mint megírtuk: ma ismét tárgyalóasztalhoz ültek a BA vezetése és a reptéri szakszervezetek képviselői, miután a tegnapi bértárgyalások is eredménytelenül zárultak. Továbbra is nagy az eltérés a BA Rt. által megajánlott 4,5 százalék és a repülőtéri dolgozókat képviselő szakszervezet 12 százalékos javaslata között, ami a munkavállalók 2006-os béremelésére vonatkozik. A repülőtér menedzsmentje két sztrájkbizottsággal tárgyal: az egyiket a most sztrájkolt szakszervezetek alkotják, a másikban a többi érdekvédelmi szervezet képviselteti magát.
A szakszervezetek a bérkövetelések mellett azt szeretnék elérni, hogy a BA Rt. privatizációs szerződésében kössön ki az ÁPV Rt. olyan garanciát, amely kötelezné az új tulajdonost a dolgozók legalább 5 évig tartó foglalkoztatására.
Hilmer Sándor, a szakszervezeti sztrájkbizottság szóvivője a Magyar Nemzetnek elmondta: az érdekképviseletek a korábbi álláspontjukhoz képest két százalékot engedtek tegnap. Nehezményezték ugyanakkor, hogy az ÁPV Rt. képviselői ismét nem jelentek meg az egyeztetésen, a munkáltató viszont éppen azzal az indokkal nem tárgyalt a foglalkoztatási garanciáról, hogy ez a téma a tulajdonos hatáskörébe tartozik.
Mint ismert, pénteken kétórás figyelmeztető sztrájkot hirdetett Ferihegyen a Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezete (RMGSZ) és a Forgalmi Rampatisztek Szakmai Szakszervezete (FORTISZ). Ez idő alatt nem dolgoztak a navigációs osztály, az erőműház, a fénytechnikai osztály, a jármű osztály és a rampaszolgálat munkavállalói. A két óra alatt a repülőtér 24 érkező járatot nem fogadott, mert nem tudta biztosítani a maximális repülésbiztonságot. Az induló gépek késéssel fel tudtak szállni. A sztrájk az utasoknak többórás várakozást jelentett.
A Hochtief pert indít az ÁPV Rt. ellen
Közben a Budapest Airport privatizációs pályázatának egyik vesztese, a német Hochtief építőipari csoport pert indít az ÁPV Rt. ellen, és megóvja a döntést, amelyben a repülőteret brit BAA cégnek ítélték. A német cég szóvivője szerint kételkednek abban, hogy a BAA betartotta a pályázati feltételeket. Szerintük a BAA összesen a 75 esztendős bérleti díjért 389,54 milliárd forintot, míg a 75 százalék, mínusz 1 részvényért 60 milliárd forintot fizet. Ehhez jön még 15 milliárd forint kifizetése bizonyos anyagi vagyoni értékekért. A BAA ezen felül 2011-ig 65,25 milliárd forint befektetésére tett ígéretet.
A brit BAA Plc repülőtér-üzemeltető szerint „nincs értelme” a Hochtief pereskedésének. A hét brit repülőteret üzemeltető BAA vasárnap írta alá a privatizációs szerződést az ÁPV Rt.-vel, amely szerint 464,5 milliárd forintot fizetnek a repülőtér 75 százalékos tulajdonrészéért, illetve 75 évi üzemeltetési jogért. A Ferihegyi repülőtér az egyik leggyorsabban fejlődő légikikötő Európában – írja mai közleményében a BAA. Utasforgalma idén várhatóan 20 százalékkal, pénzforgalmi többlete pedig 61-ről 68 millió euróra emelkedik. A BAA azt várja, hogy a Budapest Airport Rt. pénzforgalmi többlete 2011-ig több mint a kétszeresére nő.
Chris Woodruff, a BAA fejlesztési igazgatója egy mai befektetői tájékoztatón közölte: a Budapest Airport Rt. tevékenységei közül „kiszállást terveznek két nem főtevékenységből„, a földi kezelésből és a minibusz-szolgáltatásból. E két tevékenység körülbelül 700 embert foglalkoztat.
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. mai közleménye szerint a Malév Rt. és a BA Rt. vezérigazgatója aláírta a két társaság közötti keretmegállapodás alapján kidolgozott szerződéscsomagot, amelynek egyik fő eleme a nemzeti légitársaság tulajdonában lévő Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft. értékesítése a BA-nak, 7,020 milliárd forintért.
A Moody's lefokozta Ferihegy megvásárlása miatt a BAA-t
Az amerikai Moody's nemzetközi hitelminősítő hétfőn A3-ról stabil kilátással Baa1-re rontotta a brit BAA Plc repülőtér-üzemeltető hosszú távú adósságának minősítését a Budapest Airport Rt. háromnegyedének megvásárlása miatt.
A rontást azzal indokolták, hogy a BAA adóshelyzete romlik, mert az összesen 1,255 milliárd fontos ferihegyi ügylet körülbelül 1,3 milliárd font adósságtöbblettel jár a BAA számára, beleértve a Budapest Airport Rt. adósságát is. Emlékeztettek, hogy a BAA adó előtti eredménye 733 millió font volt a márciussal zárult pénzügyi évében.
A Keletiből indulhatna a reptéri gyorsvasút
A MÁV javaslata szerint a Keleti pályaudvarról indulhat a repülőtéri gyorsvasút. Az állami vasúttársaság erről még egyeztet a repülőtér új tulajdonosával. A Keleti végpontú nyomvonal mellett egészen a közelmúltig mérlegeltek két, a Nyugati pályaudvart a repülőtérrel összekötő megoldást is. A tervek szerint jövő év első felében már kiírhatják a kivitelezés és a járműbeszerzés tendereit.
(Forrás: Info Rádió, Híradó, Magyar Nemzet, mfor.hu, ebroker.hu, Világgazdaság, faznet.de)

Halálos trópusi betegség ütötte fel a fejét Magyarországon, riadót fújtak az orvosok