Trendi történelem: Freedom Fighter

Az Oktatási Minisztérium által, modern PR módszerekkel szervezett 1956 –os internetes történelmi játék nyertesei moszkvai tanulmányi kirándulást nyerhetnek. A marketing – szemlélet hatásairól tanúskodnak a szereplő csapatok nagy részének nevei is: a „blackstars”, a „sumák lázadók” vagy a „Girlpower” nem azt sugallják, hogy történelmünk egyik kiemelkedő eseményének megemlékezésében vesznek részt.

Kis Sándor
2006. 02. 25. 0:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A „Freedom Fighter” nem egy videójáték címe, hanem az Oktatási Minisztérium legújabb középiskolai történelmi tanulmányi versenye. A verseny 2006. január 23 – tól október 23 – ig tart és benne magyarországi és határon túli középiskolai csapatok egy fő segítő tanárral vehetnek részt. A minisztérium az emlekezet.hu honlapon, minden hónap 23 – án közzéteszi a hatfordulós erőpróba kérdéseit és a csapatok aktuális pontszámait. A győztes csapat díja egy moszkvai tanulmányi kirándulás.
Az első fordulóban feltett 56 kérdés nem haladta meg a kereskedelmi tévékben látható kvíz műsorok színvonalát, hiszen egyszerű, a középiskolai tankönyvek tananyagát nem meghaladó kérdésekre, három lehetőség közül kellett kiválasztani a helyes választ. Többek között megkérdezték, hogy kit neveztek Sztálin legjobb tanítványának és hogy minek a rövidítése az ÁVH vagy az MDP. A kérdések többségének megoldása nem volt igazi szellemi kihívás, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a megoldások megtalálhatóak a honlapon közzétett információk között és a csapatoknak két nap állt rendelkezésükre a megoldások elküldésére. Az internetes forma pedig inkább az egyéni tevékenységet ösztönzi, így elveszik a versenynek a csapatmunkában rejlő pedagógiai pozitívuma.
A második fordulóban a csapatoknak korabeli sajtó, művészet és divatirányzatok felhasználásával kell posztert, szórólapot, montázst, illetve egyéb képzőművészeti alkotást készíteniük. A feladat megoldására most egy egész hónap áll a résztvevők rendelkezésére, hiszen ez a forduló már komolyabb történelmi elmélyülést kíván a diákoktól és az időigényes – de rendkívül hasznos – csapatmunkára is több lehetőség nyílik.
A verseny rendezői az elmúlt 15 év legsikeresebb tanulmányi emlékversenyének nevezik, ami igaz is, hiszen a 286 csapat részvétele igazán szép eredmény. Persze az is igaz, hogy az elmúlt 15 évben egy tanulmányi verseny sem kapott ekkora mértékű marketinges támogatást. A versenyt bevezető PR – kampányt és a hozzá kapcsolódó vizuális elemeket – vélhetően igen nagy költségráfordítással -, de professzionális módon alakították ki. A modern marketing – szemlélet hatásairól tanúskodnak a szereplő csapatok nagy részének nevei is: a „blackstars”, a „sumák lázadók” vagy a „Girlpower” nem azt sugallják, hogy történelmünk egyik kiemelkedő eseményének megemlékezésében vesznek részt.
A Freedom Fighter modern PR – módszerekkel megpróbálja a fiatalok figyelmét ráirányítani 1956 eseményeire, azonban a kampány hatását nagyban csökkenti, hogy menet közben már nem lehet bekapcsolódni a versenybe és a fődíj, a moszkvai tanulmányút üzenete sem egyértelmű.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.