Kevesebb helyen tartanak fenn készültséget
Csökkent az árvízvédelmi készültségben lévő védvonalak hossza: míg tegnap 2623 kilométeren tartottak fenn készültséget, ma 2491 kilométeren – derül ki a legfrissebb vízügyi tájékoztatóból.
Harmadfokú a készültség a Dunán Baja térsége alatt a balparton az országhatárig, a Tiszán a Lónyay főcsatorna torkolata és a déli országhatár között, a Zagyván Szolnok és Újszász között, a Taktán, a Lónyay-főcsatornán, a Bodrogon, a Hármas-Körösön, a Hortobágy-Berettyón, valamint a Maros alsó szakaszán, összesen 1446 kilométeren. Másodfokú készültséget tartanak 503 kilométer védvonalon, a Duna balpartján Solt és Baja között, a jobbparton Paks és a déli országhatár között, a Sión és a Nádor-csatornán, a Maros felső, a Berettyó és a Sebes-Körös torkolati szakaszán. Elsőfokú a készültség 542 kilométer hosszon, a Duna szigetközi szakaszán, a betorkolló folyók (Rába, Marcal, Mosoni-Duna) alsó szakaszain, a Dunán Komárom, Esztergom térségében, a Szentendrei szigeten, a bal parton a Kvassay zsilip térségében. Budapest alatt a Tass-Szigetújfalu közötti szakaszon. A Krasznán, a Sajón Miskolc és Sajópüspöki között, valamint a Fekete- és Kettős-Körösön. Megszűnt a készültség a Duna középső szakaszán Budapesten, a Dunaegyháza–Tass, a Szigetújfalu–Csepel, a Dunafüred–Érd, az Adony–Ercsi, a Gödi és a Budakalászi szakaszokon, valamint a Felső-Tiszán a Zsurk–Veresmart szakaszon.
Az elmúlt 24 órában több mint 8 ezer ember vett részt a védekezésben. A védvonalakon mindenütt figyelő- és őrszolgálatot látnak el. A védekezés súlypontja a Duna-völgyről a Tisza-völgyre helyeződik át, folyik a védekezési erők, eszközök és anyagok átirányítása.
A Balaton vízállása 114, a Velencei-tó vízállása 169 centiméter,a vízleeresztés mindkét tavunkon szünetel.
A mérnöki kamara szerint több pénz kell
A vízügyi szolgálatoknál eddig 4–5 milliiárd forintos árvízvédelmi költség jelentkezett – ehhez még hozzájönnek a társulatoknál, az önkormányzatoknál és a honvédségnél jelentkezett költségek – mondta Persányi Miklós szakminiszter.
A szaktárca vezetője Szegeden azt hangoztatta: Magyarország történetének legjobban szervezett árvízi védekezése folyik jelenleg.
Ugyanakkor a Magyar Mérnöki Kamara szerint az árvízvédelmi rendszernek a jelenlegi támogatás összegének háromszorosát kellene megkapnia ahhoz, hogy megnyugtató szintű legyen a védekezés.
A Magyar Mérnöki Kamara levélben fordult a hazai közélet szereplőihez, hogy a választásokat követően haladéktalanul rendezni lehessen a helyzetet. Kovács Gábor, a kamara elnöke a Gazdasági Rádiónak hangsúlyozta: a meglévő rendszerek fenntartására megfelelő költségvetési forrást kell biztosítani. A szükséges pénznek – ami 10-20 milliárd forint lehet évente – jelenleg mindössze a harmada áll rendelkezésre, ezért a védművek műszaki állapota folyamatosan romlik. A kamara elnöke aláhúzta azt is: vissza kell adni a vízügyi szakma becsületét – ma egy évben 8-10 vízépítő mérnök végez egy évben, holott legalább 150-200-ra lenne szükség. Kovács Gábor megjegyezte azt is: nagyon lassan halad a Tisza mentén az új Vásárhelyi Terv megvalósítása, hiányzik a csongrádi vízlépcső, és a Duna mentén sincs minden rendben, oda is beruházás és pénz kellene. – A beruházásnál is fontosabb, hogy a meglévő létesítményeket fenn tudjuk tartani, és meg kell teremteni a megfelelő méretű apparátust – emelte ki a szakember.
Rendkívüli helyzet a Vajdaságban
A Tisza rendkívül magas vízállása miatt a vajdasági Zsablya, Titel és Nagybecskerek községek területén bevezették a rendkívüli állapotot – jelentette a szerb állami tévé (RTS). A Duna-menti Beocinban továbbra is kritikus a helyzet – a tegnapi hírek szerint itt egy lakótelepet zárt el a víz a kisváros többi részétől, a lakók csónakokon szereztek vizet és élelmet – írja a vajdaság.ma.
A hírportál tudósítása szerint a Vajdaság Vizei közvállalat vezérigazgatója a tartományi kormánynak javasolni fogja a rendkívüli állapot bevezetését a Tisza mentén. – A nagy esőzés és a rossz időjárási viszonyok további gondokat okoznak Vajdaság ezen részében, hiszen többé nem tudjuk a töltésekre szállítani a homokzsákokat. Erősítést kérünk. Arra kérjük a cégeket, bocsássanak rendelkezésünkre további járműveket, hogy vízről szállítsuk a töltésekre a zsákokat és azonnal beépíthessük azokat. Remélem, sikerülni fog, habár nagyon súlyos a helyzet – hangsúlyozta a szakember, hozzátéve: a tetőzést 15-16-ra várják.

Tévhitek a klímáról: dolgok, amiket sokan rosszul tudnak