A briteknek sikerült

A közelmúltban hozták nyilvánosságra a brit oktatási reform első eredményeit. A sikeres brit intézkedésekkel ellentétben Gyurcsány Ferenc ügyvezető miniszterelnök növelné a tanárok leterheltségét, csökkentené számukat és befagyasztaná fizetésüket.

Kis Sándor
2006. 06. 06. 22:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A britek 1997 – ben kezdtek hozzá a teljes körű tanügyi átalakításhoz.
Mihály Ildikó oktatáskutató tájékoztatása alapján az említett reform a következő követelményeknek kívánt megfelelni: az oktatást minden gyermeknek személyre szabottan, saját igényei szerint kell biztosítani; a változtatásokat a szülők igényeit figyelembe véve kell megvalósítani; az iskolákat alkalmassá kell tenni a helyi – közösségi elvárások kielégítésére is.
A reformokra az azóta eltelt nyolc esztendő alatt a brit állami költségvetésből 35 milliárd fontot fordítottak, 20 százalékkal emelték a – magyar szemmel addig sem alacsony – tanári fizetéseket. Jelentős mértékben csökkentették a tanárok leterheltségét; ennek érdekében kialakítottak 32 ezer új tanári státust, és 130 ezerrel növelték az oktatási intézményekben foglalkoztatott kisegítő személyzet létszámát. Kidolgozták a pedagóguspálya új modelljét is, valódi előmeneteli lehetőségeket kínálva a tanároknak, a „First Teach” program révén sok támogatási lehetőséget kapott a fiatal tanárok első munkahelye is. A brit oktatásügyi hatóságok által, a közelmúltban kiadott jelentés szerint a reformok eredményeként Nagy Britanniában számottevően javult a diákok tanulmányi teljesítménye.

Magyarországon évtizedek óta közhely, hogy az oktatás a reform állapotában van. Így volt ez az elmúlt négy évben és az új kormányprogram oktatással foglalkozó fejezete („Reform az oktatásban”) szerint így lesz ez az elkövetkező négy évben is. Azonban a brit sikerekkel ellentétben a különböző felmérések adatai azt mutatják, hogy a magyar diákok teljesítménye folyamatosan romlik.
A magyar kormányprogram oktatási elképzeléseit összehasonlítva a brit reformmal különösen szembetűnik a pedagógusok szerepének ellentétes megítélése. A sikeres brit intézkedésekkel ellentétben Gyurcsány Ferenc növelné a tanárok leterheltségét, csökkentené számukat és befagyasztaná fizetésüket.
Az új kormányprogram kitér a felsőoktatás reformjára is, aminek lényege az angol-szász rendszerre való áttérés. A British Council Hungary tájékoztatása szerint a brit oktatási rendszer jellemzője, hogy a felsőfokú alapképzés bármely kurzusa személyre szabott, erőteljesen támogatja a hallgatókat, ami nem hagyja, hogy lemaradjon vagy elszigetelődjön a többiektől. Egyetemi berkekből származó egyöntetű vélemény, hogy a Magyarországon szeptembertől bevezetendő, hároméves „bachelor” képzés során ennek az ellenkezője fog megvalósulni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.