Trójai faló Európába: orosz stratégia a Malév megvételére

Az orosz AiRUnion tagjainak magánrészvényesei saját fúziós sémájukat igyekeznek elfogadtatni a moszkvai kormánnyal, a magyar Malév megvételét magába foglaló stratégiájuk előnyeit ecsetelve - derült ki a Rosszijszkaja Gazeta keddi kommentárjából.

MNO
2006. 11. 21. 10:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orosz hivatalnokok akadályozhatják a szibériai KrasAir körüli AiRUnion légi szövetségnek az európai piacokra való kilépésre irányuló nagyszabású terveit – mutatott rá az orosz kormánylap Nagyon kell nekünk egy külföldi vásárfia című cikkében.

Az orosz vagyonügynökség, amely 51 százalékot birtokol a KrasAirban és 50 százalékot a másik kulcstag Domodedovskie Avialiniiben, ragaszkodik az állam többségi hányadához a nehezen születő egységes AirUnionban is, míg a gazdasági tárca által támogatott séma szerint az AiRUnion a magánrészvényesek többségi ellenőrzése alá kerülne a fúzió nyomán.

Ez utóbbi esetben Borisz Abramovics, aki 49 százalékos hányaddal a legnagyobb részvényese a Malévra pályázó AirBridge-nek, többé-kevésbé szabadon érvényesíthetné akaratát az AiRUnionban annak legnagyobb magánrészvényeseként. Az előbbi esetben viszont a végső szó a vagyonügynökségnél maradna az AiRUnionon belül, és a Malév egy orosz állami ellenőrzés alatti holdinghoz kapcsolódna – jegyezték meg moszkvai megfigyelők.

A Rosszijszkaja Gazeta az AiRUnionon belüli állami részesedést 50 százalék alá szorító fúziós séma mellett érvelt.
A magántőke vezetési szerepének tudatos korlátozásával az állam fejlődésképtelen társaságot kap. A gyakorlat azt mutatja, hogy a beruházók nem szívesen fektetnek pénzt olyan struktúrákba, amelyeket nem irányíthatnak, márpedig a magánberuházások nemcsak a társaság piaci értékének és osztalékainak növekedését eredményeznék, hanem azt is lehetővé tennék, hogy az AiRUnion a hivatalnokok irányelveire való tekintet nélkül valósíthassa meg stratégiai terveit – írta a kormánylap kommentátora.

Ebben az összefüggésben a Malév privatizációs tenderének esetleges megnyerése jelzésértékű lehet: demonstrálhatja, mennyire képesek összehangolni erőfeszítéseiket az orosz vállalati és állami struktúrák képviselői. Egy állami részesedésű vállalat segíthet Oroszországnak hozzáférni az európai járathálózatokhoz, és új szintre jutni a nemzetközi munkamegosztásban, ellenőrzés alá vonva a légiforgalmi infrastruktúra egy részét – fejtegette Valerij Leszkov.

A Malévnak az AiRUnion ellenőrzése alá kerülése (túl a járathálózatok összekapcsolásából adódó szinergiákon, csúcstechnológiás elosztó központ létrehozásán) módot adhat orosz repülőgépek európai minősítésére is, ami perspektívát adhat a (lerobbant, s nemrég egyetlen állami holdingba összevont) oroszországi repülőgépgyártásnak is. A Malév segítségével az európai piacra hitelesített új orosz repülőgépek, például a regionális gépek (RRJ) ismét emelhetik majd az orosz repülőgépgyártás presztízsét – lelkesedett az orosz elemző.

MTI

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.