Az orosz hivatalnokok akadályozhatják a szibériai KrasAir körüli AiRUnion légi szövetségnek az európai piacokra való kilépésre irányuló nagyszabású terveit – mutatott rá az orosz kormánylap Nagyon kell nekünk egy külföldi vásárfia című cikkében.
Az orosz vagyonügynökség, amely 51 százalékot birtokol a KrasAirban és 50 százalékot a másik kulcstag Domodedovskie Avialiniiben, ragaszkodik az állam többségi hányadához a nehezen születő egységes AirUnionban is, míg a gazdasági tárca által támogatott séma szerint az AiRUnion a magánrészvényesek többségi ellenőrzése alá kerülne a fúzió nyomán.
Ez utóbbi esetben Borisz Abramovics, aki 49 százalékos hányaddal a legnagyobb részvényese a Malévra pályázó AirBridge-nek, többé-kevésbé szabadon érvényesíthetné akaratát az AiRUnionban annak legnagyobb magánrészvényeseként. Az előbbi esetben viszont a végső szó a vagyonügynökségnél maradna az AiRUnionon belül, és a Malév egy orosz állami ellenőrzés alatti holdinghoz kapcsolódna – jegyezték meg moszkvai megfigyelők.
A Rosszijszkaja Gazeta az AiRUnionon belüli állami részesedést 50 százalék alá szorító fúziós séma mellett érvelt.
A magántőke vezetési szerepének tudatos korlátozásával az állam fejlődésképtelen társaságot kap. A gyakorlat azt mutatja, hogy a beruházók nem szívesen fektetnek pénzt olyan struktúrákba, amelyeket nem irányíthatnak, márpedig a magánberuházások nemcsak a társaság piaci értékének és osztalékainak növekedését eredményeznék, hanem azt is lehetővé tennék, hogy az AiRUnion a hivatalnokok irányelveire való tekintet nélkül valósíthassa meg stratégiai terveit – írta a kormánylap kommentátora.
Ebben az összefüggésben a Malév privatizációs tenderének esetleges megnyerése jelzésértékű lehet: demonstrálhatja, mennyire képesek összehangolni erőfeszítéseiket az orosz vállalati és állami struktúrák képviselői. Egy állami részesedésű vállalat segíthet Oroszországnak hozzáférni az európai járathálózatokhoz, és új szintre jutni a nemzetközi munkamegosztásban, ellenőrzés alá vonva a légiforgalmi infrastruktúra egy részét – fejtegette Valerij Leszkov.
A Malévnak az AiRUnion ellenőrzése alá kerülése (túl a járathálózatok összekapcsolásából adódó szinergiákon, csúcstechnológiás elosztó központ létrehozásán) módot adhat orosz repülőgépek európai minősítésére is, ami perspektívát adhat a (lerobbant, s nemrég egyetlen állami holdingba összevont) oroszországi repülőgépgyártásnak is. A Malév segítségével az európai piacra hitelesített új orosz repülőgépek, például a regionális gépek (RRJ) ismét emelhetik majd az orosz repülőgépgyártás presztízsét – lelkesedett az orosz elemző.
MTI

Ez az oka annak, amiért Gyurcsányt ilyen hirtelen eltakarították