VEKE: brutális járatritkításra készül a BKV

A főpolgármester egyértelmű állásfoglalását várjuk a BKV ma megjelent nyilatkozatai kapcsán, azok ugyanis szöges ellentétben állnak a Demszky Gábor legutóbbi sajtótájékoztatóján elhangzottakkal. A BKV vezérigazgató-helyettese ismét megerősítette, hogy a társaság a 2008. évi menetrendeket tartalmazó Paraméterkönyv keretein belül 10 százalékos járatritkítást tervez – áll a VEKE sajtóközleményében.

MNO
2007. 10. 01. 10:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt két hétben a BKV folyamatosan cáfolta a VEKE állításait és értesüléseit a járatritkításokkal kapcsolatban, mai nyilatkozatában viszont a cég vezetője lényegében szó szerint megerősített minden korábbi járatritkításról szóló hírt.
A BKV hazugságdömpingbe kezdett a járatritkításait alátámasztandó, a valótlan állításokat igyekszünk tételesen megcáfolni.

A BKV utasszámlálása nem több kommunikációs trükknél, nem zajlik a város minden területére vonatkozóan ilyen tevékenység jelenleg, pedig a kommunikációs vezető már minden vonalra kiterjedő ritkításról beszél. A BKV tendenciózus, kizárólag a ritkításokra koncentráló utasszámlálást végez néhány vonalon, egyébként pedig kész forgatókönyvekkel rendelkezik, és brutális, minden vonalra kiterjedő járatritkítást kíván végrehajtani, a béremelések kiadásait és a kudarcba fulladt reformokat ellensúlyozandó.

Nem igaz, hogy európai tendencia volna a tömegközlekedés utasszámának csökkenése, ahogy az sem, hogy Budapesten drasztikusan csökkenne a BKV utasszáma. Európa minden nagyvárosa a tömegközlekedés fejlesztésével, a járatok sűrítésével küzd az utasszám növeléséért, az európai tendenciákkal a BKV járatritkítási tervei teljesen ellentétesek. Különösen elfogadhatatlan, hogy a BKV minden nyilatkozatban a kötöttpályás fővonalak (kisföldalatti, szentendrei HÉV) ritkításával példálózik. A szentendrei HÉV-en sohasem lézengenek az emberek, a BKV épp azért újította fel súlyos tízmilliárdokért az elmúlt években a vonalat, hogy tovább lehessen sűríteni a HÉV-et.
Nem igaz, hogy a Paraméterkönyv rugalmatlansága miatt évközben ne lehetne járatokat módosítani. 2007-ben tavasszal, nyáron és ősszel is voltak a VEKE által kezdeményezett járatátszervezési csomagok (például a XVI. kerületben), melyek bevezetésének mindig egy gátja volt: a BKV. A Fővárosi Önkormányzat támogatása esetén is a BKV minden esetben a felkészülési idő hiányára hivatkozva halasztotta a bevezetését ezeknek a pozitív változásoknak. Hazudik a BKV, amikor a rugalmasságra hivatkozva próbálja magához ragadni a Paraméterkönyv módosításának lehetőségét. Jelenleg a Fővárosi Közgyűlés szakbizottságának nyilvános ülésén születik döntés a BKV Paraméterkönyvének módosításáról, ha kell, legfeljebb két hét alatt. Ezt a döntési kompetenciát a megrendelőnek kell gyakorolnia, a megrendelt szolgáltatás mennyiségét a BKV mint szolgáltató nem határozhatja meg.

A Paraméterkönyv 10 százalékos mozgástere egy célt szolgál: ezzel a városvezetés a politikai felelősséget átruházza a BKV-ra, az pedig a nyilvánosság és a szakmai vélemények kizárásával feltűnés nélkül tudja ritkítani a járatokat.

Antal Attila vezérigazgatói kinevezésekor személyesen Demszky Gábor főpolgármester és helyettese, Hagyó Miklós ígérték meg, hogy nem lesz járatritkítás, a vezérigazgató pedig ígéretet tett arra, hogy a pazarlást megszünteti és a BKV nullszaldóssá tételével teszi elkerülhetővé a szolgáltatás csökkentését. Itt az ideje, hogy a főváros és a BKV vezetése elszámoljon: hogyan áll a BKV átalakítása, mennyi megtakarítást hoztak az intézkedések, és miért kerültek ismét napirendre járatritkítások. Elfogadhatatlan, hogy a BKV az átszervezéstől remélt megtakarítások elmaradása és a 4-es metró költségtúllépése miatt most az utasokon hajtaná be a hiányzó milliárdokat.

Budapesten még mindig többtucatnyi olyan járat van, amin a zsúfoltság jelentős, 4 vagy 5 ember kényszerül egy négyzetméteren utazni, a dugódíj bevezetése épp ezért a tömegközlekedési kapacitások növelését teszi szükségessé, a járatritkításokkal egy lapon említve a dugódíjról szóló bejelentés nevetségessé és komolytalanná válik.

Kora hajnalban, késő este és hétvégén nem az a cél, hogy fürtökben lógjanak az emberek a buszokról és a HÉV-ekről. Az elégséges szolgáltatás biztosítása a cél, a ma is 20-30 percenként járó járatok ezt még éppenhogy teljesítik. Ha a járatokat tovább ritkítják, ezzel azt érik csak el, hogy még többen fognak autóba ülni, hisz ha hajnalban nem jön a busz munkába menetkor, a délutáni csúcsidőben is autóval fog hazamenni az, aki megteheti.
A VEKE az elmúlt években számos átszervezési és ésszerűsítési javaslatot készített a tömegközlekedési hálózat átalakítására, melyek sikerrel kerültek bevezetésre, gondoljunk akár az éjszakai buszok átszervezésére, a 112-es busz vagy a 41-es villamos meghosszabbítására, illetve legutóbb a XVI. kerületi buszhálózat átalakítására. Mi is látjuk, hogy az utasforgalmi szokások átrendeződhetnek, egyes járatok szerepe csökkenhet, míg máshol új lakóterületek nőnek ki a földből, vagy épp zsúfoltak a járatok. Ezeket követni kell, ésszerű fejlesztésekkel. A BKV jelenlegi szándékai azonban nem a szolgáltatás fejlesztése irányába mutatnak, hanem a fűnyíróelv szerinti járatritkítást tűzik ki célul minden vonalon, a béremelések kigazdálkodását megcélozva.
Értékválasztás előtt áll a városvezetés. Ha a BKV antidemokratikus és a budapestiek életszínvonalának rontására törekvő javaslatát a Fővárosi Közgyűlés elé terjesztik elfogadásra, azzal minden korábbi, a tömegközlekedés fejlesztésére vonatkozó nyilatkozatukat teszik semmissé. Felszólítjuk Demszky Gábort, hogy álljon ellen a BKV nyomásának, vegye komolyan nyilatkozatát, és ne engedje a BKV-járatok ritkítását! – zárul a VEKE sajtóközleménye.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.