A szerdán búcsúztatott áldozatok mindegyike a hadsereggel szerződésben álló civil volt. A szerencsétlenségre november 8-án a Japán-tengeren került sor a nukleáris meghajtású Nyerpa tengeralattjárón. A támadó típusú tengerészeti jármű tesztútra indult fedélzetén 200 fővel, közülük 81 civil alkalmazottal.
Egyelőre találgatások tárgya, hogy a civilek kiemelkedő száma összefügg-e az áldozatok magas számával – ám ezt nem erősítették meg a balesetet vizsgáló hivatalnokok. A balesetben 17 civil és 3 katona vesztette életét. Hivatalos források megerősítik: a gáz kitörésére a hajó orrában került sor. Az első vizsgálatok szerint eddig tisztázatlan okokból kiszabadulhatott a freongáz az automata tűzoltórendszerből. Ez a gáz helyettesíti az oxigént tűzvész esetén, hogy elfojtsa a lángokat; a gáz kiengedése előtt vészjelzés hangzik el és a jármű utasai fölveszik oxigénmaszkjukat.
Orosz sajtóforrások szerint sokan éppen a hálókamrákban aludtak, amikor a váratlan riadóra sor került, s túl kábultak voltak ahhoz, hogy fölkapják maszkjukat. Az egyik túlélő, Szergej Ancsakov mérnök arról számolása szerint annyi ideje volt, hogy elüvöltse magát: „Vegyék föl a maszkokat!”. Látta, hogy sokan nem találták meg azonnal a maszkot és közben összeestek, másokat azonnal „telibekapott” a freon, így esélyük sem volt a túlélésre a súlyosan mérgező gázfelhőben.
Hivatalos közlések szerint nem sérült meg a nukleáris blokk, nem szabadult ki radioaktív sugárzás.
A temetésre abban a városban, az Amur-menti Komszomolszkban (Komszomolszk-na-Amure) került sor, amelynek hajógyárában kezdték el építeni a tengeralattjárót.
A vízijármű katasztrófája nem egyedülálló eset; emlékezetes, hogy 2000-ben 118-an haltak meg a Kurszk nukleáris meghajtású orosz tengeralattjárón történt szerencsétlenségben, mikor a hadijármű a Barents-tenger mélyére merült.
(BBC, Le Monde)
A Real Madrid Spanyolországban soha nem látott összeget fizetett egy balhátvédért
