Az október végén aláírt emlékeztető értelmében a Transznyeft (Transneft) 10 milliárd dolláros, a Rosznyeft (Rosneft) 15 milliárd dolláros hitelt venne föl a kínai féltől hosszú távú olajszállítások és a Kelet-Szibéria-Csendes-óceán kőolajvezeték Kínába tartó elágazásának megépítése fejében. Az orosz fél azt nehezményezi, hogy a kínai fél piaci feltételekkel szándékozik megadni a hitelt, LIBOR plusz 5 százalékért, és nem pedig rögzített kamatokkal.
A nyilatkozók szerint a kínai fél előre látta az orosz reagálást, mégis arra számít, hogy sikerül konszenzust elérni. Álláspontja – így a megemelt kamatok – mögött az áll, hogy a nemzetközi pénzügyi válságban a kínai bankok még nem határozták el, milyen forrásból merítik a pénzt. Emellett a kínai kormány döntése, hogy példátlan összeget, közel 600 milliárd dollárt fordít a belső piac fejlesztésére, szintén megnehezíti a hitelkihelyezést. A kínai küldöttségnek november 25-én kell jelentést tennie a tárgyalások állásáról az ország vezetésének. A kínai oldal azt reméli, hogy addig sikerül megállapodást elérni, az orosz fél pedig ellenkezőleg, a vezetés beavatkozásától vár eredményt.
(MTI)
„Arcátlanság azt állítani, hogy Ukrajna áll legközelebb az EU-tagsághoz”
