Elkerülhetetlen a Lufthansa sztrájkja?

Elháríthatatlannak tűnik a német légiközlekedés, illetve a Lufthansa légitársaság történetében mindeddig a legnagyobbnak számító sztrájk, amely a tervek szerint hétfőn hajnalban veszi kezdetét. A tervezett munkabeszüntetés általános tiltakozást, illetve helytelenítést váltott ki.

MNO
2010. 02. 21. 12:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sztrájkot a légitársaság pilótáit tömörítő Cockpit szakszervezet jelentette be, miután mostanáig eredménytelenek voltak az anyavállalattal a bérek 6,4 százalékos emeléséről, továbbá a munkahelyek garantálásáról még az elmúlt évben kezdett tárgyalások.

A négy napra előirányzott munkabeszüntetés a Lufthansa leánycégét, a Germanwingset, továbbá a Lufthansa Cargót érinti, értesülések szerint abban több mint 4 ezer pilóta vesz részt. A német kormány és különböző gazdasági szervezetek, mindenekelőtt a Német Iparszövetség (BDI), valamint a Munkaadók Szövetsége még vasárnap is tárgyalásos megegyezést sürgetett, és a sztrájk lefújása mellett foglalt állást.
Peter Ramsauer közlekedési miniszter mind a légitársaságot, mind a szakszervezetet újabb tárgyalásokra szólította fel, míg a Munkaadók Szövetségének elnöke, Dieter Hundt ugyancsak a tárgyaló asztalhoz való visszatérést sürgette. Hundt úgy vélte, hogy a szakszervezet követeléseinek egy része megengedhetetlenül korlátozná a vállalati szabadságot. A Német Iparszövetség pedig arra figyelmeztetett, hogy a tervezett sztrájk rendkívüli károkat okozna a gazdaságnak.

A sajtó ugyancsak szinte egyhangúan a sztrájk ellen foglalt állást. Amennyiben vasárnap éjfélig nem jön létre megegyezés, a négy nap alatt előreláthatólag több mint 3200 bel-, illetve külföldi járat esik ki. Ehhez hasonló méretű sztrájk még nem volt a naponta mintegy 150 ezer utast szállító légitársaság történetében. Vasárnap még mind a két fél ragaszkodott eddigi tárgyalási álláspontjához. A légitársaság vezetése közölte, hogy hajlandó engedményekre a munkahelyek meghatározott időre szóló garantálásában, követeli ugyanakkor, hogy a Cockpit álljon el egyik legfőbb követelésétől, nevezetesen attól, hogy különösen a külföldi járatok bonyolítását a vállalat ne adja át a rosszabbul fizetett leányvállalatoknak. Ezt azonban a légitársaság vezetése utasította el.

A Lufthansa, illetve a sztrájkban érintett Germanwings ugyanakkor már előzetesen egyfajta szükségtervet dolgozott ki. A Lufthansa esetében ez azt jelentené, hogy a napi 1800 járat helyett mintegy 1000-t próbálnának indítani, és a Germanwings is hasonló ígéreteket tett. A légitársaság közölte, hogy a már megvett repülőjegyeket az utasok vasúti közlekedésre válthatják át. A német vasút bejelentette, hogy igyekszik sűríteni járatait, míg az autók bérlését kínáló cégek is rendkívüli kereslettel számolnak. A Lufthansa légitársaság vetélytársai – köztük a Ryanair és az Air Berlin – pedig máris jelezték, hogy készek a Lufthansa-utasok fogadására.

A Lufthansa pilótáinak fizetése évi 62 ezer euró körül van, egy kapitányi állás ugyanakkor legkevesebb évi 110 ezer eurót jelent. Emellé még több szociális juttatás is jár. Mindez kimagasló fizetést jelent. A sztrájk a tervek szerint hétfőn nulla órakor kezdődik. A négy napra tervezett munkabeszüntetés legkevesebb 100 millió eurós veszteséget okozhatnak a légitársaságnak és ennek legkevesebb dupláját a gazdaságnak. A németországi repülőtereken kaotikus viszonyok fenyegetnek.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.