Önmagát adta, mégis egyedül maradt

Nagycsütörtök a keresztény hagyomány szerint az utolsó vacsora napja, amikor Jézus a Getsemáné-kertben búcsút vett tanítványaitól és felkészült az áldozatra. Szédervacsorát tartottak, mely során megalapították az Oltáriszentséget és az egyházi rendet. Jézus szeretetének és alázatának jeleként megmosta a tanítványok lábát. Jézus szenvedésének és feltámadásának szent három napja kezdődik el, amikor a harangok elnémulnak és a föltámadásig nem hangzanak fel. E némaság a Krisztus kínszenvedésekor elnémult apostolok félelmét és a gyászt jelképezi.

Pálfi Krisztina
2010. 04. 01. 9:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagycsütörtöki vacsora nem volt más, mint a szédervacsora. A zsidóság a szédervacsorán az Egyiptomból való kivonulásra emlékezik. A fogságból való szabadulás napján az öldöklés angyala végigvonult Egyiptomon, és minden elsőszülött hímet – embert és állatot egyaránt – megölt. Azokat a házakat kerülte csak el, melyek ajtaját megkenték bárányvérrel. A bárányt pedig el kellett készíteni keserű salátával. A pészahot (a zsidók húsvéti ünnepe) a hagyományok szerint szombaton ünneplik, ám a szombat már péntek este, az Esthajnalcsillag feljövetelével elkezdődik. Ekkor, azaz péntek este ülik a szédervacsorát.

Jézus azonban tudta, hogy pénteken már nem ülhet vacsorát a tanítványokkal, ezért egy nappal előre hozták, nagycsütörtök estére. Ennek az alkalomnak a bevezetője volt a lábmosás szertartása. A lábmosás az igazi Krisztushoz tartozást, Krisztus követését fogalmazza meg. „Ti engem úrnak és mesternek szólítotok, és jól mondjátok: az vagyok. Ha tehát én, az úr és mester megmostam a ti lábatok, ti is tartoztok egymás lábát mosni” – mondta Jézus. A másik krisztusi konklúzió pedig: „az, aki a legnagyobb akar lenni köztetek, az legyen mindenkinek a szolgája”. Jézus alázatos szeretete mutatkozott meg mindebben, így elemi erővel hat az egész – fogalmazott Fekete András görög katolikus atya.

Fekete atya elmondta az MNO-nak: ez egy titkos vacsora, mert itt többről van szó, mint éhséget csillapító étkezésről. Ezen a vacsorán Jézus kezébe vette a kenyeret, megtörte, és az ismert szavakkal adta a tanítványoknak: „Vegyétek, egyétek, ez az én testem, mely érettetek megtöretik a bűnök bocsánatára.” A vacsora végén pedig a borral teli kelyhet vette kezébe, és azt mondta: „Igyatok ebből mindnyájan, ez az én vérem, az Újszövetségé, mely érettetek és sokakért kiontatik a bűnök bocsánatára”. A latin liturgiában mindig hozzáteszik: „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre.” A parókus szerint a tanítványok fel sem foghatták, hogy mit is jelent mindez.

A nagycsütörtök az Oltáriszentség alapításának jegyében telik. A görög katolikusoknál reggel végzik az utolsó vacsora emlékére az ünnepélyes liturgiát vecsernyével. Az esti szertartást, ami lényegét tekintve virrasztás, úgy nevezik, hogy a „kínszenvedési evangéliumok”. Tizenkét szakaszra osztva a teljes szenvedéstörténetet, az utolsó vacsorával kezdődően Jézus eltemetéséig már nagycsütörtökön átelmélkedjük. Ezzel helyezkedünk bele a szenvedés óráiba – mondta el a parókus. A 9. evangéliumig minden szakasz végén megszólalnak a harangok. Ám amikor a temetés szava hangzik el az evangéliumban, ezután nincs harangszó egészen a föltámadásig. Ahogy az atya is fogalmazott, méltatlan lenne megtörni a csendet, ezzel a némasággal gyászolják Jézust, Isten fiát.

A római katolikus székesegyházakban nagycsütörtök délelőtt a püspök papjaival együtt ünnepélyes misét mutat be, amelyen megszenteli a keresztelésnél, bérmálásnál, betegek keneténél, templomszentelésnél használatos szent olajakat, illetve krizmát. Régen ezen a napon történt a bűnösök visszafogadása.

Az esti szentmise, az utolsó vacsora miséje a szenvedésre induló Jézus búcsúja övéitől. Jézus Krisztus ekkor adta át búcsúajándékait: szeretetének jelét a lábmosásban, testének és vérének szentségét, a papi átváltoztató hatalmat, s mintegy végrendeletül elmondta búcsúbeszédét és főpapi imáját egyházáért.

Jézus dicséretet mondva megy a Getsemáne-kertbe, ahol elfogják. Elfogása előtt egyedül imádkozik, mert a tanítványok mindegyike elalszik, egyedül hagyják. Jézus itt emberségéről tesz bizonyságot, mert retteg az elkövetkezőktől. A zsidó főtanács előtt hamis tanúkat előhozva Jézust halálra ítélik mint istenkáromlót. Másnap sor kerül a halálos ítéletnek Pilátus előtti megerősítésére. Pilátus tudta, hogy irigységből árulták el, tudta, hogy semmi halálra méltót nem tett, de megzsarolva enged a követelésüknek, és halálra ítéli Krisztust. A Golgota hegyén megfeszítik őt és még két gonosztevőt, hogy 3 óra agónia után meghaljon a kereszten.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.