Egy jármű, amely megkönnyítette a fővárosi közlekedést

A mindennapok megszokott közlekedési eszköze, a csuklós busz 50. születésnapját ünnepli. Európában másodikként hazánkban fejlesztették ki ezt a típusú autóbuszt. Az, hogy miért is volt rá szükség, és hogy hogyan jutottak el a tervezők a ma ismert szerelvények kialakításáig, kiderül a Magyar Műszaki és Közlekedés Múzeum Csuklósítás ’50 című kiállításából.

Pálffy Renáta
2010. 12. 26. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötven évvel ezelőtt Budapest egy szinte megoldhatatlannak tűnő közlekedési helyzettel szembesült: nagyon sokan akartak tömegközlekedéssel utazni, viszont az akkori buszok kicsik voltak. Extrém esetben akár egy órát is kellett várni, hogy az emberek felférjenek egy járatra. A villamospálya-hálózat is korlátozott volt. Az akkori autóbuszüzem mérnökeire hárult a feladat, hogy találjanak ki valamit, amivel megoldják a helyzetet. Három fiatal mérnök – Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla – látott hozzá a munkához: először azzal próbálkoztak, hogy a normál buszokhoz hozzácsaptak egy régi, már kiselejtezett autóbuszból – az IK 30-asokból – kialakított pótkocsit, és ezt hozzátették a már meglévő szerelvényhez, azonban ez nem volt annyira biztonságos.

Két irányba lehetett elindulni: egyik, hogy rátesznek még egy szintet a buszra, vagy megnyújtják azt. Az emeletes busz a magyar buszüzemtől nem volt idegen. Az első buszok is emeletes buszok voltak 1915-ben és ’17-ben, csak közben egy jelentős változás történt a budapesti közlekedésben: felsővezetékeket kezdtek építeni a villamosoknak. Így maradt a másik megoldás, hogy megnyújtják a buszt, de ahhoz, hogy a meghosszabbított szerelvény be tudjon fordulni, beleépítettek egy csuklót a buszba. Az Autóbusz Főműhelyben fogtak egy meglévő, már kiselejtezett buszt, levágták a végét, illetve egy másik típusú busznak az elejét, és a kettő közé beszereltek egy forgós koszorút, és erre ráhúztak egy harmonikaszerkezetet. Tulajdonképpen lestrapált szerelvényeket (IK 60 és Tr 5 típusú autóbuszokat) használtak fel, amelyek 5-8 éve már forgalomban voltak. A motort pedig egy IK 620-as típusról „importálták”. A tervezők rajzaikat a főműhely falára másolták, és a munkások ezen vázlatok alapján építették meg a buszokat.

A rohamtempóban elkezdett munka eredménye az lett, hogy nem volt két egyforma busz egy sorozatban. Ez egy európai szintű fejlesztés volt akkoriban, és bár a csuklós busz ötlete nem eredendően magyar – ugyanis Németországban már kísérleteztek vele –, az első forgalomba állított csuklós busz, amely utasokat szállított, valószínűleg Magyarországon futott. 1960. november 5-én GA 12-00-s rendszámmal állt forgalomba. Míg a pótkocsis szerelvény 130 személy szállítására volt alkalmas, addig ez 200 utas befogadására is képes volt. A hatóság számára – amely a forgalomba helyezést engedélyezte – is új volt a csuklós busz: rá kellett tenni az elejére egy sárga háromszöget, amelyet akkor a pótkocsikra helyeztek rá, mert tulajdonképpen egy pótkocsis teherautó-szerelvényről volt szó. Mikor az első sorozatok kifutottak, az Ikarus megcsinálta az Ikarus 380-as 180-as sorozatot a hetvenes években. Ezt váltotta fel a 280-as, a mostani 7-es busz.

A tárlaton – lépésről lépésre – nyomon követhetők az ötletelések, fejlesztések, építések állomásai. Megismerhetjük az ötven évvel ezelőtti fővárosi közlekedés rendszerét. A fotókon nemcsak az akkori buszokról kapunk képet, hanem rajtuk keresztül némileg bepillantást nyerünk az emberek mindennapjaiba is. Találkozhatunk olyan különleges darabokkal, mint az IK 55-ös busz, amelyet az ötvenes évek legszebb buszának tartanak, ám ez „csak” távolsági busz volt, mivel a motorja miatt nem volt alkalmas a városi közlekedésre. Megtekinthető egy tervezett csuklós trolibusz alvázának pontos modellje is, amely szintén a közlekedésfejlesztésen dolgozók ötlete volt. Megtudhatjuk, hogy akkoriban magasvasút létrehozásán is gondolkodtak a szakértők: Japánba utaztak megvizsgálni a magasvasút-hálózatot, és tervek készültek a budapesti megvalósításról.

A kiállítás 2011. február 16-ig látható a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban (1146 Budapest, Városligeti krt. 11.).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.