Első útja volt az utolsó + Képek

Öt évtizede annak, hogy a felszínre hozták a Vasa nevezetű hadihajót, mely több évszázadon át pihent a svéd főváros kikötőjének hullámsírjában. A roncs, amelyet kiemelését követően hosszú éveken át restaurálták, ma már régi fényében csillog, és múzeumként funkciónál.

Kollár Krisztián
2011. 05. 07. 4:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötven éve, 1961 tavaszán ezrek gyűltek össze Stockholm kikötőjében, hogy figyelemmel kísérjék, ahogy a felszínre emelik II. Gusztáv Adolf (1594-1632) svéd király egykori három árbocos sorhajóját, amely korának egyik legnagyobbikának számított. A hatalmas vitorlásának megépíttetésével nem csak győztes tengeri csaták lebegtek az uralkodó képzeletében, de országa nagyságát és gazdagságát is bizonyítani akarta.


A gigászi vitorlás a Lengyelország elleni, harminc éves háború idején, két éven át (1626-1628) készült. A hadihajó nem csak méretével tűnt ki társai közül, de tűzereje gyakorlatilag felért a teljes lengyel flottáéval. Sajnálatos módon azonban a király miután értesült róla, hogy ellensége is egy hatalmas hadihajó építésén fáradozik, aktívan bekapcsolódott a munkálatokba. Irreális méretmódosításokat követelt, és végül az első ágyúfedélzet fölé egy másodikat is ki kellett alakítania az építőmesternek, miután már a hajógerinc elkészült. A csaknem 70 méteres sorhajó így túlságosan is magasra, de nem eléggé széles lett, a kifutás előtti stabilitási próbáján el is „vérzett” a Vasa. Ezt azonban senki sem merte az uralkodó tudomására hozni. A katasztrófához az is hozzájárult, hogy a hatalmas hullámszelő főépítésze, a dán származású Henrik Hybertsson elhalálozott, amely után tapasztalatlan helyettesére hárult a hajó befejezése.


Mindezek ellenére a Vasát 1628-ban vízre bocsátották, és augusztus 10-én vitorlát bontott a Gamla Stanban, hogy megkezdje első és egyben utolsó, végzetes útját. A tragédia alig több mint egy kilométer megtétele után következett be. Egy hirtelen jött hullám túlságosan is megdöntötte a hajót, és a nyitott ágyúnyílásokon át hatalmas víztömeg árasztotta el a vitorlást, amely rövid idő alatt a mélybe süllyedt, ötven matróz halálát okozva. Bronz ágyúiból, búvárharangok segítségével, közel ötven darabot kiemeltek, de a hajótestet végül nem, ami így 333 éven át a kikötő közepén, harminc méter mélységben pihent.


A Vasa nem csak a mélybe, de feledésbe is merült a századok során, és csak 1956-ban bukkantak a nyomára véletlenül búvárok egy az öbölben folytatott építkezés során. A roncs 32 méteren, normális helyzetben, mélyen az iszapba süllyedve állt a fenéken, várva arra, hogy megtalálják. A hajó végül 1961. április 24-én látta meg ismét a napvilágot. A több évig tartó nehéz körülmények között – zavaros, hideg víz, áramlások – végrehajtott mentés után, melyben katonai búvárok is részt vettek, szárazdokkjába már magától siklott be, ahol megkezdődhetett tanulmányozása, valamint konzerválása, kiszárítása. A királyi vezérhajó múzeumként 1990-ben nyitotta meg kapuit, és a mai napig fogadja látogatóit.


Az elmúlt két évtized során közel harminc millióan csodálták már meg a Vasát. „Sokan úgy hihetik, hogy a múzeum is csak egy egyszerű állomása a stockholmi körútnak – véli a létesítmény igazgatója, Martina Siegrist Larsson, azonban – teszi hozzá – szerinte az odalátogatók egy nem hétköznapi élménnyel lesznek gazdagabbak”. „Garantált, hogy senki esetében sem marad el a »wow-effektus«, miután átlép a küszöbön és megpillantja az óriási vitorlást. Sokaknak a lélegzete is eláll a látványtól” – fogalmaz Siegrist. A tengeri múzeumban a Vasán kívül nyaranta két másik hajó is látható, a Sankt Erik jégtörő és a Finngrundet világító(torony)hajó.

(Forrás: france24.com, vasamuseet.se)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.