A gyerek szeme

Végh Attila
2001. 03. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Wim Wenders Berlin fölött az ég című filmjében angyalok szemlélik a várost, járkálnak súlyos kabátjukban az emberek között. Az öröklét egykedvűsége hatja át minden mozdulatukat. Az időt nem ismerik, csodálkozó szánalommal figyelik az emberi sorsokat. Ezek az angyalok láthatatlanok. Csak a gyerek szeme képes meglátni a háztetőn imbolygó hatalmas szárnyakat.A gyerek távol áll mindenféle időbeliségtől. Benne még nem lúgozódtak praktikummá a lét nagy kérdései. Elméje még nincs arra hangolva, hogy könnyen, gyorsan fogyasztható kérdések foglalkoztassák. A gyerek a tiszta lehetőség. A gyerek csodálkozó szeme látja azt, amit mi, csodálkozáson túliak már nem látunk. A csodálkozásban megtörténik a csoda: gyerek és világ összenyílik.Nyilvánvaló, hogy a gyereknek nem taníthatunk semmi lényegest. Taníthatunk ezt-azt, hihetjük magunkat nagy kertésznek, de miközben nevelgetjük, világunkhoz igazgatjuk, romboljuk is. Nyilvánvaló ez, ha megnézzük, milyen titokzatos aranykori emlékképeket rajzol a gyerek, amikor először kezébe adjuk a színes ceruzát, és milyen unalmas gömbfákat, dobozházakat, amikor már hat a „vizuális nevelés”. Nem arról szólunk most, mit taníthatunk a gyereknek, inkább arról igyekszünk számot adni, mit tanulhatunk a gyerektől, hogyan kellene megőriznünk gyerektekintetünk szikráit.Minden ember rendeltetése, hogy azzá váljon, ami. Hogy az ember még nem az, ami, vagy hogy mindenkor az, amivé lehet, ellentmondásnak tűnhet. E kijelentésnek mégis hatalmas ontológiai súlya van. A „valósítsd meg önmagadat!” imperativusáról beszélek. A mai, értelmében lefokozott, hatásában felfokozott korszellem, a totális fogyasztói propaganda igyekszik elhitetni velünk, hogy az önmegvalósítás útja a karrier, a birtoklás, esetleg a legújabb hajsampon birtoklása. Ha az ember aktuális önmaga konzerválására rendezkedik be, ha megelégszik azzal, hogy az, ami, és nem akar többé azzá válni, akkor nemcsak stagnál, de folyamatosan zuhan a semmi felé. Üresedő életet él. Erre az üresedő életre hív fel a globalizált, fogyasztói társadalom. Ennek a hívásnak nagyon nehéz ellenállni – főleg gyermekkorban, amikor a mintakövetés szinte delejes. Ám nagyon nehéz nyitottnak maradni, ha közvetlenül nincs mire nyitottnak lenni.Két út áll előttünk. Berendezkedhetünk egy zárt életre, vagy berendezkedhetünk egy nyitott életre. E két utat persze rejtekutak, vadcsapások szövik át, kötik össze, de harmadik út nincs. Aki zárt életre rendezkedik be, az gondolkodását lezárja, az vigyáz arra, hogy a határig soha el ne merészkedjen, és igyekszik nem gondolni olyat, ami a kor gondolatdivatjától eltér. Persze közben rendkívül nyitottnak érzi magát, mobiltelefont vesz, az interneten szörföl, SMS-t küldöz: beleveti magát abba a hálóba, amely úgy börtönöz be szellemileg, hogy eközben megadja a mozgás, a szabadság illúzióját. Fizikailag végtelenül megnyit, metafizikailag végtelenül bezár. Ez a rendszer úgy zár, mintha nyitna. Szellem helyett információ; beszélgetés helyett kommunikáció; igazi, odafigyelő ottlét helyett a mobilcsörgés lehetőségétől szaggatott ottlét; kirándulás helyett plazabambulás.Ezt az utat az választja, aki hagyja, hogy ezt az utat „választassák” vele, aki nem érzi a gondolatlan világból fújó lét fuvallatát, és ha érzi is, nem a hívás hangját hallja benne, hanem valami riasztót. Az ilyen ember nemcsak gondolatilag, de materiálisan is igyekszik bebiztosítani léthatárait; két lábbal áll a kényelmesen berendezett világban, büszkén a kiharcolt talpalatnyi földre. És nem akar mozdulni innen, mert „ki tudja, milyen következményei lennének”. Bebiztosítja emberi kapcsolatait, bebiztosítja magát a munkahelyen előmenetellel, nyugdíj-előtakarékossággal, mert „sajnos ilyen a világ, ha pénz nincs, semmi nincs”. És nekivág a szamárlétrának, hogy megvívja a harcot a képzelt vár védőivel. Ez az egyik út, a bebiztosított élet, a „felelősségteljesen” gondolkodó ember útja.A másik utat úgy is jellemezhetnénk: a kibiztosított élet. Ezen az úton a lelkiismeret robbanásai vezetnek bennünket. Aki erre jár, az megnyitja gondolkodását; az nem lusta gondolkodni, és minden adandó alkalommal hajlandó arra, hogy a dolgokat szinte a nulláról indulva végiggondolja, tiszta szemmel értékelje. Az ilyen ember mindig kész átértékelni személyes előítélet-struktúráját, és tisztában van azzal, hogy birtokolni és birtoklásra berendezkedni nem ugyanaz, hogy a morális ember és a felelősségteljességbe ragadt senki néha ugyanazt mondja ugyan, de mennyire más arccal.A gyerek az, aki formátlan és megformált, végtelen és véges határán áll. Belenő a felnőttek világába, belenő, beleéli magát a nyelvbe, amely mindinkább körbefonja, jelentéssel indázza be érzéseit. Ahogy a gyerek nő, a jelentések, formák, anyagok, képek világa nő föl benne. Napjai életutat, érzései gondolatokat, víziói formát kapnak – alakok, vonalak, színek öltözetét. A gyerek a sötét végtelenből nő át a véges fénybe, egy pompázó szabálykertet, a felnőttvilág rendjét lakja be érdeklődő, teljesedő lélekkel, titkon egyre határozottabb tompultsággal. Mint aki egyre kevésbé emlékszik a végtelenre, és egyre jobban elmerül a rá mért, csillogó végesben.A középkorban azt, aki véges és végtelen határán állt, melankolikusnak nevezték. Hogy a fekete epe túlsúlya vagy a Szaturnusz bolygó működése okozta-e, hogy a melankolikus egy kicsit messzebb látott a többi embernél, nem tudni. Tény, hogy a művészeket feltétlenül melankolikusnak tekintették, olyan embernek, aki érzékenyebb, mint mások, akinek a földöntúlival bensőségesebb kapcsolata lehet. Az akkor ismert világ legszélső bolygója a Szaturnusz volt, így a szimbolikusan e bolygón álló művész átláthatott a világon, át a melankolikus ismeretlenbe. A végtelen hírhozója volt ő egy véges és egyre végesedő világban. „A melankolikus a szélsőségek embere, minden irányból veszélynek van kitéve. Képességei az emberlét határáig nyúlnak, s miként a Szaturnusz bolygó, a melankolikus is elmondhatja: őutána vagy a semmi, vagy az Isten következik” (Földényi F. László).A művészt egy lehetetlen, megismerhetetlen dolog izgatja: a lét. És ő az, akinek kettős létfeladat jutott: öregednie kell, hogy a formátlan célról lekopjanak a forma burkai, és meg kell maradnia gyereknek, hogy mindezt csillogó szemmel nézhesse. A művésznek – Heideggerrel vagy nélküle – fel kell tennie a lét értelmére irányuló kérdést. Ez a kérdezés az élete. Mivel a kérdezésben tartott élet nem enged bezárkózást, a nyíltságra berendezkedett élet lényeges elemeit pillanthatjuk meg a művészt figyelve. A gyerek megértéséhez talán a művész megértése visz közel, ő a hírhozója a gyermek világának. Ő meri feltenni a létkérdést, meri épp ezt a kérdést feltenni, meri folyamatosan csak ezt kérdezni. A művész az a nyílt életű ember, aki rádöbbentheti, rádöbbenthetné a zártakat arra, hogy mi a fölösleges. Hogy ne túl későn, mondjuk, a halálos ágyon világosodjon meg az elrontott élet.A gyerek szemével csak az lát, aki lelkében, szellemében szabad. És a tanítás csődje, hogy metafizikai belátásokat, csak átéltként felismerhető tudást nem racionalizálhatunk, következésképp nem adhatunk át. Ezért reménytelen a pedagógia. A szándék peremén a tan túlcsordul, kilötyög. A pedagógiát egyébiránt magunkon kéne kezdenünk. A gyerek szemével felnőttként látni annyit tesz: egy funkcionálisan bezáruló életet lényegileg mégis nyitva tartani. Adott a feladat, Erich Fromm nyomán feltehetjük magunknak a kérdést: birtokolni vagy létezni?Amíg magunk nem szakítunk a birtoklói felfogással, amíg nem döbbenünk rá, hogy a kor készen kapott válaszai nem mindenhatóak, addig nem volna szabad a gyerekkel szóba állnunk. Amíg nem merünk gyerekesen, komolyan mindig tovább kérdezni, amíg nem merjük életünket a kérdezésben tartani, amíg bedőlünk az egyre racionalizálódó, egyre gépiesedő mentalitás divatjának, amíg nem vagyunk őszinték a gyerekhez, addig nem tanulhatunk a gyerektől. A gyereken csak rontani tudunk, mondtam az elején. Nem rontani akkor tudunk, ha magunk nem romlunk.Nem akarod elrontani a gyerek szemét? Tanulj meg látni! Nézz a gyerek szemébe!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.