Új utak és autópályák

Több száz milliárd forintot kíván a vidéki úthálózat fejlesztésére fordítani az elkövetkező négy évben a polgári koalíció, ha a választók bizalmából folytathatja a kormányzást – mondta tegnap Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter. A Nemzeti Autópálya Rt. szerint az eddigi sztrádaberuházásoknál minden esetben indokoltak a szerződésben meghatározott költségek.

MTI
2002. 04. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ország gazdasági fejlődése szempontjából nagyon fontos az autópálya-program, de legalább ilyen lényeges a településeket összekötő, 180 ezer kilométer hosszú vidéki úthálózat felújítása, karbantartása és a helyi polgárok mindennapjaira kiható új utak építése is – hangsúlyozta tegnap Fónagy János. A miniszter elhelyezte a Soltot és Dunapatajt új nyomvonalon összekötő út, a sákori csatornahíd és a Dunaföldvárt elkerülő műút alapkövét.
Hangsúlyozta: a szekszárdi, majd később a dunaújvárosi hidak elkészülte után a védgáttól keletre fekvő új, 51. számú főútvonalnak – a 14,3 kilométer hosszú út 6,5 milliárdért épül, az első szakaszát 2002 őszén, az utolsót 2004-ben adják át – még nagyobb jelentősége lesz. Ezt ismerte fel a kormány, amikor a Széchenyi-plusz programjában szereplő 38 kiemelt jelentőségű közútfejlesztése közé sorolta a beruházást. A Dunaföldvárt elkerülő út 2,4 kilométer hosszú lesz, 1,9 milliárdba kerül, és jövő nyárra készül el.
Valamennyi autópálya-építésnél indokoltak azok a költségek, amire vonatkozóan a beruházást bonyolító NA Rt., illetve a fővállalkozó konzorcium megköti a szerződést. A legújabb, építésre kijelölt autópálya az M30-as Miskolc és Emőd közötti 24 kilométeres szakasza 45 milliárd forintba kerül majd, de a terepviszonyok és a magas műszaki tartalom miatt minden forintnak megvan a helye – nyilatkozta lapunknak Bakonyi István, az NA kapcsolati igazgatója. A választások első fordulóját követően ismét középpontba kerültek azok az ellenzéki vádak, miszerint nem megalapozottak a szerződések, látható a „lopakodó privatizáció”, a költségvetési pénzek magánpénzekké formálása. Bakonyi István a műszaki tartalmat ismertetve közölte, hogy az M30-as projekt során a kétszer két sávos autópályán 23 alul- és felüljáró, három csomópont épül, ezek közül a legnagyobb egymilliárd forintba kerül. Ugyanennyi pénzt kell fordítani a négysávos Sajó-hídra is. A korábbi autópálya-beruházásokhoz képest sokkal nagyobb mértékű földmunkát kell majd elvégezni, hiszen a sztráda nyomvonala nagyrészt a Sajó árterületén halad. Míg egy átlagos – ilyen az M3-as is – nyomvonalon futó autópálya építésekor kilométerenként 120 ezer köbméter földanyagot kell beépíteni, addig Emőd–Miskolc között 160–270 ezret.
Bakonyi István hozzátette: a beruházó és a kivitelező felelőssége, hogy az autópályákat a rendeltetésüknek megfelelően magas műszaki színvonalon adják át a forgalomnak, és ne kelljen néhány év elteltével – mint a korábban épült Gyöngyös–Füzesabony közötti szakaszon – költséges és időigényes pótberuházásokat elvégezni.
A kapcsolati igazgató elmondta továbbá, hogy megfelelő ütemben haladnak a munkák az M3-ason Füzesabony és Polgár között, épül az M7-es félautópálya Balatonaliga és Zamárdi között, Zamárdi és Budapest között a felújítás zavartalan. A kivitelező cégek dolgoznak a szekszárdi Duna-híd és az M9-es autóút építésén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.