Az ország gazdasági fejlődése szempontjából nagyon fontos az autópálya-program, de legalább ilyen lényeges a településeket összekötő, 180 ezer kilométer hosszú vidéki úthálózat felújítása, karbantartása és a helyi polgárok mindennapjaira kiható új utak építése is – hangsúlyozta tegnap Fónagy János. A miniszter elhelyezte a Soltot és Dunapatajt új nyomvonalon összekötő út, a sákori csatornahíd és a Dunaföldvárt elkerülő műút alapkövét.
Hangsúlyozta: a szekszárdi, majd később a dunaújvárosi hidak elkészülte után a védgáttól keletre fekvő új, 51. számú főútvonalnak – a 14,3 kilométer hosszú út 6,5 milliárdért épül, az első szakaszát 2002 őszén, az utolsót 2004-ben adják át – még nagyobb jelentősége lesz. Ezt ismerte fel a kormány, amikor a Széchenyi-plusz programjában szereplő 38 kiemelt jelentőségű közútfejlesztése közé sorolta a beruházást. A Dunaföldvárt elkerülő út 2,4 kilométer hosszú lesz, 1,9 milliárdba kerül, és jövő nyárra készül el.
Valamennyi autópálya-építésnél indokoltak azok a költségek, amire vonatkozóan a beruházást bonyolító NA Rt., illetve a fővállalkozó konzorcium megköti a szerződést. A legújabb, építésre kijelölt autópálya az M30-as Miskolc és Emőd közötti 24 kilométeres szakasza 45 milliárd forintba kerül majd, de a terepviszonyok és a magas műszaki tartalom miatt minden forintnak megvan a helye – nyilatkozta lapunknak Bakonyi István, az NA kapcsolati igazgatója. A választások első fordulóját követően ismét középpontba kerültek azok az ellenzéki vádak, miszerint nem megalapozottak a szerződések, látható a „lopakodó privatizáció”, a költségvetési pénzek magánpénzekké formálása. Bakonyi István a műszaki tartalmat ismertetve közölte, hogy az M30-as projekt során a kétszer két sávos autópályán 23 alul- és felüljáró, három csomópont épül, ezek közül a legnagyobb egymilliárd forintba kerül. Ugyanennyi pénzt kell fordítani a négysávos Sajó-hídra is. A korábbi autópálya-beruházásokhoz képest sokkal nagyobb mértékű földmunkát kell majd elvégezni, hiszen a sztráda nyomvonala nagyrészt a Sajó árterületén halad. Míg egy átlagos – ilyen az M3-as is – nyomvonalon futó autópálya építésekor kilométerenként 120 ezer köbméter földanyagot kell beépíteni, addig Emőd–Miskolc között 160–270 ezret.
Bakonyi István hozzátette: a beruházó és a kivitelező felelőssége, hogy az autópályákat a rendeltetésüknek megfelelően magas műszaki színvonalon adják át a forgalomnak, és ne kelljen néhány év elteltével – mint a korábban épült Gyöngyös–Füzesabony közötti szakaszon – költséges és időigényes pótberuházásokat elvégezni.
A kapcsolati igazgató elmondta továbbá, hogy megfelelő ütemben haladnak a munkák az M3-ason Füzesabony és Polgár között, épül az M7-es félautópálya Balatonaliga és Zamárdi között, Zamárdi és Budapest között a felújítás zavartalan. A kivitelező cégek dolgoznak a szekszárdi Duna-híd és az M9-es autóút építésén.
Von der Leyen: Slava Ukraini
