Februárban hárommillió forintnyi törzstőkével alapította meg a Malév Rt. a Malév Expresst abból a megfontolásból, hogy az 50-70 személy befogadására alkalmas, gyors és olcsón üzemben tartható gépekkel Budapest és a 600-800 kilométerre fekvő, közepes forgalmú repülőterek között teremtsenek kapcsolatot. A Malév két CRJ 200 típusú repülőgépet rendelt a kanadai Bombardier Transportationtól, ám mivel az első gépet a gyártó nem tudta júliusra leszállítani, a magyar légitársaság egy német– osztrák cégtől bérelt átmenetileg egy ötvenszemélyes légi járművet. A kisgép július 12. óta – mint azt korábban megírtuk – Budapestről Szkopjébe, Stuttgartba, Düsseldorfba, Prágába és Temesvárra közlekedik rendszeresen. Az első hónapban a Malév Express adatai szerint 110 alkalommal emelkedett menetrend szerint a levegőbe – egy átlagos napon négyszer fordult, a járatkihasználtság 72 százalékos volt –, és ez idő alatt 8900 utast fuvarozott. A jelenleg 52 embert foglalkoztató Malév Express tervei között 150 ezer elszállított utas szerepel egy év alatt, ezt azonban csak a többi CRJ üzembe helyezésével lehet elérni.
A Malév első saját Bombardier-gépe a napokban érkezett Ferihegyre, és a hét elejétől a Budapest–Bologna, Budapest–Velence és Budapest–Odessza útvonalakon közlekedik napi rendszerességgel. A húszmillió dollárba kerülő repülőgép egyik előnye, hogy nagyon fordulékony, két felszállás között csak a legszükségesebb karbantartást, illetve az üzemanyag-utánpótlást igényli, így naponta akár hat alkalommal a levegőbe emelkedhet. A második CRJ 200-as repülőgép szeptember 27-én érkezik Ferihegyre, a harmadik jövő év áprilisában, a negyedik pedig júniusban várható. Mint emlékezetes, Váradi József, a Malév Rt. vezérigazgatója júliusban a farnborough-i repülőgépvásáron írt alá szerződést a kanadai céggel újabb két CRJ szállításáról. A járművek 2003-ban érkeznek. A repülőgépekre egyébként 15 százalékos előleget kell kifizetni a szerződést követően, és a szállításkor utalja át a Malév a fennmaradó összeget.
A vezér lapunknak elmondta: jövőre már nyereséget várnak a Malév Express működtetése révén. A Malév hatmilliárd forintos tulajdonosi tőkejuttatás révén fizeti ki saját részként a repülőgépek vételárának harminc százalékát, a fennmaradó összegre pedig hitelt vesz fel. A légicég a két idén érkező gépet a K&H Bank és az Eximbank konzorciális hiteléből finanszírozza, mivel az ÁPV Rt. még nem utalta át a hatmilliárdos keretet. Ehhez kormánydöntés kell, ami az év végén születhet meg. További hat repülőgép szerepel opcióként, amelyet 2006-ig – évente két-két darabot – szállítana le a gyártó. Erről azonban akkor hoznak döntést, ha a regionális járatokkal szerzett tapasztalatok kedvezők lesznek. A forgalmi tapasztalatoktól függ továbbá, hogy milyen típusokat vásárol a Malév: maradnak az ötvenszemélyes CRJ 200-asnál, vagy hetvenszemélyes CRJ 700-asokat rendelnek.
A Malév Rt. tervezett vesztesége az idén 2,3 milliárd forint, ha a tavaly ősszel megkezdett átalakítási program sikeres lesz, 2003-ban egy-két milliárdos profittal zárhat a vállalat. Az idén a tervek szerint 2,3 millió utast szállítanak 20 746 járat üzemeltetése mellett.
A Tankcsapda visszavonult a Marsra klipet forgatni + videó
