Jövőre milliárdos profit a Malévnál?

Az idei bő kétmilliárdos veszteség után jövőre már egy-két milliárd forint profitot vár a Malév. A légicég ötéves üzleti tervében tíz-tizenöt új célállomás szerepel, ennek a forgalomnak a nagy részét a kis fogyasztású és olcsón üzemben tartható repülőgépek bonyolítják le. A Malév első, regionális forgalomra alkalmas, CRJ 200 típusú repülőgépe a hét elejétől közlekedik Budapest–Bologna, Velence illetve Odessza között.

Putsay Gábor
2002. 09. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Februárban hárommillió forintnyi törzstőkével alapította meg a Malév Rt. a Malév Expresst abból a megfontolásból, hogy az 50-70 személy befogadására alkalmas, gyors és olcsón üzemben tartható gépekkel Budapest és a 600-800 kilométerre fekvő, közepes forgalmú repülőterek között teremtsenek kapcsolatot. A Malév két CRJ 200 típusú repülőgépet rendelt a kanadai Bombardier Transportationtól, ám mivel az első gépet a gyártó nem tudta júliusra leszállítani, a magyar légitársaság egy német– osztrák cégtől bérelt átmenetileg egy ötvenszemélyes légi járművet. A kisgép július 12. óta – mint azt korábban megírtuk – Budapestről Szkopjébe, Stuttgartba, Düsseldorfba, Prágába és Temesvárra közlekedik rendszeresen. Az első hónapban a Malév Express adatai szerint 110 alkalommal emelkedett menetrend szerint a levegőbe – egy átlagos napon négyszer fordult, a járatkihasználtság 72 százalékos volt –, és ez idő alatt 8900 utast fuvarozott. A jelenleg 52 embert foglalkoztató Malév Express tervei között 150 ezer elszállított utas szerepel egy év alatt, ezt azonban csak a többi CRJ üzembe helyezésével lehet elérni.
A Malév első saját Bombardier-gépe a napokban érkezett Ferihegyre, és a hét elejétől a Budapest–Bologna, Budapest–Velence és Budapest–Odessza útvonalakon közlekedik napi rendszerességgel. A húszmillió dollárba kerülő repülőgép egyik előnye, hogy nagyon fordulékony, két felszállás között csak a legszükségesebb karbantartást, illetve az üzemanyag-utánpótlást igényli, így naponta akár hat alkalommal a levegőbe emelkedhet. A második CRJ 200-as repülőgép szeptember 27-én érkezik Ferihegyre, a harmadik jövő év áprilisában, a negyedik pedig júniusban várható. Mint emlékezetes, Váradi József, a Malév Rt. vezérigazgatója júliusban a farnborough-i repülőgépvásáron írt alá szerződést a kanadai céggel újabb két CRJ szállításáról. A járművek 2003-ban érkeznek. A repülőgépekre egyébként 15 százalékos előleget kell kifizetni a szerződést követően, és a szállításkor utalja át a Malév a fennmaradó összeget.
A vezér lapunknak elmondta: jövőre már nyereséget várnak a Malév Express működtetése révén. A Malév hatmilliárd forintos tulajdonosi tőkejuttatás révén fizeti ki saját részként a repülőgépek vételárának harminc százalékát, a fennmaradó összegre pedig hitelt vesz fel. A légicég a két idén érkező gépet a K&H Bank és az Eximbank konzorciális hiteléből finanszírozza, mivel az ÁPV Rt. még nem utalta át a hatmilliárdos keretet. Ehhez kormánydöntés kell, ami az év végén születhet meg. További hat repülőgép szerepel opcióként, amelyet 2006-ig – évente két-két darabot – szállítana le a gyártó. Erről azonban akkor hoznak döntést, ha a regionális járatokkal szerzett tapasztalatok kedvezők lesznek. A forgalmi tapasztalatoktól függ továbbá, hogy milyen típusokat vásárol a Malév: maradnak az ötvenszemélyes CRJ 200-asnál, vagy hetvenszemélyes CRJ 700-asokat rendelnek.
A Malév Rt. tervezett vesztesége az idén 2,3 milliárd forint, ha a tavaly ősszel megkezdett átalakítási program sikeres lesz, 2003-ban egy-két milliárdos profittal zárhat a vállalat. Az idén a tervek szerint 2,3 millió utast szállítanak 20 746 járat üzemeltetése mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.