Lakáspolitika: változások jövőre

Az Orbán-kormány eredményes otthonteremtési politikájának folytatását ígéri Csabai Lászlóné szocialista képviselő, lakáspolitikai kormánymegbízott, Nyíregyháza polgármestere. A Nemzeti Lakáspolitikai Tanácsadó Testület vezetője lapunknak kijelentette: a kamattámogatás és az adó-visszatérítés rendszeréhez nem nyúlnak, ám jövő évtől kisebb korrekciókat tartanak szükségesnek. További terveik között szerepel a szövetkezeti és társasházi törvény módosítása is. Nagyobb, pozitív változások pedig 2004-től lehetnek.

Csákó Attila
2002. 09. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A választások óta szerettük volna tájékoztatni lapunk olvasóit a szocialisták lakáspolitikai elképzeléseiről. Megkereséseinkre azonban eddig érdemi választ nem kaptunk. Miért?
– A lapjukban megjelent, személyemet érintő írás miatt gondoltam, hogy nem nyilatkozom. Ha ezzel bárkit megfosztottam az informálódás lehetőségétől, elnézést kérek.
– Az utóbbi években számos szakmai szövetség fogalmazta meg, hogy az építésügy és a lakáspolitika feladatának koordinálását egy minisztériumban látnák szívesen. Ezt a javaslatot önök is támogatták, ám hivatalba lépésük óta ez nem valósult meg. Nem fél attól, hogy a sok bába közt elvész a gyermek?
– Igaz, hogy jobb lett volna egyszerre megcsinálni, ám lépésről lépésre haladunk. A szabályozás átkerült a Belügyminisztériumhoz, a koncepció kidolgozását pedig a Nemzeti Lakáspolitikai Tanácsadó Testület végzi.
– Ön a közelmúltban bejelentette, hogy százötvenmilliárd forintot szánnak a támogatásokra. Miből lesz forrás a terveikre? Nem csak az önkormányzati választásokig tartanak majd ígéreteik?
– Nem azt ígértük, hogy már az idén, hanem a négyéves cikluson belül jelenik meg ez az összeg. A forrásokra egyfelől a gazdaság bővülése a biztosíték, másfelől a lakástámogatási rendszer megteremti saját forrását. A lakástámogatási rendszer alapjait azonban nem kell megváltoztatni.
– A támogatási összeget duplázzák meg vagy annak GDP-hez viszonyított arányát?
– Abszolút értékben szeretnénk növelni a támogatásokat. Egyébként nagyon érdekesek a számok, mert ha minden támogatást, például az adó-visszatérítést is figyelembe vesszük, akkor az otthonteremtésre fordított összeg GDP-hez viszonyított aránya közelít az európai uniós 1,3–1,6 százalékhoz. Ha csak az odaítélt pályázati pénzeket vesszük alapul, akkor viszont jelenleg ez az arány 0,8 százalék, amit a ciklus végére másfél százalékra akarunk „feltornászni”.
– Mi lesz a kamattámogatások és az adó-visszatérítés sorsa? Megnyirbálják?
– Medgyessy Péter és én is többször kijelentettük: nincs szükség komolyabb változtatásra. Egyedül a használt lakások esetében látunk olyan problémákat, amelyek korrekciót igényelnek.
– Nevezetesen?
– A támogatást az állam nem arra a célra szánta, hogy valaki sokadik lakását vegye meg belőle, vagy a családon belül adásvétellel jusson kedvező kamatú forráshoz vagy adókedvezményhez.
– Visszamenőlegesen is változtatnak?
– Szerzett jogot nem bántunk.
– Mikor várható a változtatás?
– A jövő év májusában, ha a szükséges törvénymódosítások is megszületnek. Egyébként a szakemberek azt tanácsolják, 2004-ig vizsgáljuk meg tüzetesen a rendszer működését, hatékonyságát, s akkor lehet majd komolyabban, pozitív irányban változtatni annak egyes elemein.
– Melyek azok a legfontosabb területek, ahol változtatást akarnak?
– A mai támogatási rendszer a közép- és a felső középréteget preferálja. Az ő igényeik lassan kielégülnek, s a következő időszakban az alacsonyabb jövedelműek otthonteremtési lehetőségein kell javítani. Mindemellett bővíteni szeretnénk a fiatalok lakáshoz jutási esélyeit. Kiemelt szerepet szánunk a lakásfelújítások és -korszerűsítések kérdésének, valamint a bérlakásépítésnek. Utóbbi nagy dilemma. Kérdés ugyanis, hogy szabad-e valamilyen formában az állami bérlakásépítést visszahozni. Másik nagy lehetőség a piaci alapon épülő bérlakások támogatása. Ez esetben három tényezőt kell összhangba hozni: ad-e az állam egyszeri támogatást, lakbér-hozzájárulást és kedvezményes hitelt? Ebből csak az utóbbi működik, amivel már élhetnek a vállalkozók.
– A választások óta kevésbé hallani, hogy újabb bérlakások támogatását fogadták volna el.
– Ez a terület nem hozzám, hanem a Belügyminisztériumhoz tartozik. Úgy tudom, az értékelés folyik, s a napokban bírálják el a támogatásokat, ami négymilliárd forintot tesz majd ki.
– Mi lesz akkor, ha forráshiány miatt nem jut pénz az igények kielégítésére?
– Úgy vélem, ebben az esetben azokat át kell vinni a következő évre.
– Ha önöknek valóban olyan fontos a szegények támogatása, akkor miért nem szavazták meg tavaly a zárszámadási törvényt, amely ötmilliárdot biztosított volna bérlakásépítésre?
– Én is megkérdezhetném, hogy miért nem szavazta meg a fideszes kormánytöbbség az én tízmilliárdos többlettámogatásra vonatkozó javaslatomat a kétéves költségvetésnél. A válasz pedig a kérdésére az, hogy azért, mert ez egy 180 milliárdos csomag volt, és olyan elemeket is tartalmazott, amelyeket nem tartottunk elfogadhatónak.
– A gyermekek után járó egymilliós szociálpolitikai kedvezményt mikortól lehet majd felhasználni?
– Néhány héten belül bejelenti a miniszterelnök a szociálpolitikai támogatás változásait.
– Ez ugye három gyermekig biztosít egy-egy milliós támogatást. Mi lesz azokkal, akik négy vagy annál is több gyermeket nevelnek, ők nem kapnak segítséget?
– A háromnál több gyermek után ma is 200 ezer forint jár gyermekenként. Egyébként a szakemberek azt mondják: három gyerek – három szoba, de a hat gyermek is három szoba. Vagyis ez nem jelenti azt, hogy annyival nagyobb lakást is kell építeni. Látni, hogy sokszor erőn felül vállalnak a szülők, s az építkezést nem tudják befejezni.
– Korábban elhangzott, hogy a lakhatásnak állampolgári jognak kellene lennie. Mikor módosítják az alkotmányt?
– Ez nem járható út. Azt viszont biztosítani kell, hogy a szegények albérlők házába költözhessenek, s a hajléktalanok feje fölé is tető kerüljön. Annyira nem vagyunk szegények, hogy emberek fagyjanak meg télen az utcán.
– Nem ellentmondásos, hogy miközben számos embernek nincs fedél a feje fölött, illetve nincs saját tulajdonú otthona, számtalan lakóingatlan üresen áll a fővárosban és vidéken egyaránt?
– Ezért szeretnénk létrehozni egy nemzeti lakásalapot, bár ennek nagy a veszélye. Egy település ugyanis nem örül annak, ha kívülről intézik az ügyeket. Ezért inkább azt kell szorgalmazni, hogy ezen ingatlanokat a helyhatóságok térképezzék fel és hasznosítsák.
– Mi lesz azok sorsa, akik a magánosítás idején megvásárolták otthonukat, ám nem tudják vállalni a felújítás költségeit?
– Sokan úgy vették meg tanácsi bérlakásukat, hogy nem tudták, az milyen teherrel jár. Lehet, hogy számukra az államnak fel kellene ajánlania a piaci alapú ár felén, háromnegyedén megvalósuló visszavásárlást, biztosítva, hogy az érintettek életük végéig a lakásban maradhassanak bérlőként.
– Mi lesz azokkal, akik a kilencvenes évek elején hirtelen magasba szökő lakáshitelkamatokat már nem tudták fizetni, s mára akár többmilliós adósságot halmoztak fel?
– Ezeket az adósságokat teljes mértékben elengedni nem lehet. Ám ahogy a bankok, a sportegyesületek konszolidálva lettek, úgy a lakosság ezen rétegét is meg kell segíteni.
– Mekkora összeg szükséges ehhez, és milyen megoldás jelenti a járható utat?
– Azoknak, akiknek még esélyük sincs rá, hogy visszafizessék tartozásuk akár csak egyharmadát is, mi Nyíregyházán azt mondjuk: ha ezentúl mindent rendszeresen fizet, akkor évente tíz százalékot elengedünk felhalmozott tartozásából. Így egy évtized alatt nullázódik adósságuk. Ez szerintem országosan is járható út lenne. A másik lehetőség, hogy a korábbi huszonnyolc százalékos hitelre és annak görgetett kamataira felvehesse a jelenlegi kedvező, államilag támogatott hitelt az adós. Becslések szerint a probléma negyvenmilliárdból megoldható.
– A jelenlegi lakáshitelezésben a bankok kezelési költsége évente változhat. Nem tartja veszélyforrásnak, hogy az osztogató kormányzati politika miatt elszabadulhat az infláció, s a bankok kénytelenek lesznek emelni kezelési költségeiken, s így akár egy újabb – bár a korábbinál kisebb mértékű – adósságcsapda alakulhat ki?
– A kormány költségvetési politikája arról szól, hogy ez így maradjon. Egyébként nem hiszem, hogy a bankok élnének ezzel a lehetőséggel.
– Mi lesz a lakástakarékokkal? Elképzelhető, hogy állami kamattámogatást kapnak, hogy versenyben maradhassanak az otthonteremtési hitelezésében?
– A betétek és a hitelek támogatása közötti összhangot kell megteremteni. Látok rá esélyt.
– Rendkívül komoly probléma a panellakótelepek helyzete. Mi lesz az Orbán-kormány által elindított támogatások sorsa?
– Megmaradnak. Az első fél évben egymilliárd forintos támogatási igény jelentkezett, ami az utóbbi hónapokban megtöbbszöröződött. A panellakások problémájának rendezéséhez viszont a szövetkezeti és a társasházi törvényt is meg kell változtatni. Egyebek mellett a vétójogra gondolok, vagyis arra, hogy jelenleg akár egy lakó is megakadályozhatja egy közösség akaratát.
– Ön szerint bele lehet kényszeríteni valakit abba, hogy például a többség felújítási tervei miatt ő is anyagi terhet vállaljon?
– Ez az a kérdés, amelyre törvényi szinten kell majd választ adni. Egyébként megfordítom a kérdést: a többségnek el kell-e viselnie egy ember ellentétes akaratát? Hiszen az egy ellenszavazat a többség életminőségére van kihatással.
– Németországban könnyebben megoldották a feladatot.
– Ott a lakótelepek nyolcvan százaléka állami kézben van. A lakókat kiköltöztették a felújítás idejére. Egyébként pedig ott is voltak problémák ebből.
– Lakóingatlan visszterhes (adásvétel, csere) szerzése után jelenleg négymillió forintig kettő, felette hat százalék az illeték. Nem lehetne a kedvezményes két százalékot magasabb értékhatárig kiterjeszteni?
– Úgy gondolom, hogy az élet és az ingatlanpiaci árak túllépték a kedvező, kétszázalékos illetékhatárt. Ezért szükségesnek tartanám a négymillió forintos szint megemelését, amire esélyt azonban csak a későbbi években látok.

Csabai Lászlóné (Rácz Judit) Budapesten született. Élelmiszer-ipari technikusi végzettség után 1975-ben élelmiszer-ipari üzemmérnöki diplomát, majd 1984-ben a Kertészeti Egyetemen szakmérnöki képesítést szerzett. 1986–90 között a Nyíregyházi Városi Tanács elnöke. 1990–94 között a Start Rehabilitációs Vállalat marketing- és vállalkozási főosztályvezetője. 1994-től Nyíregyháza polgámestere. 1994. június 28. és 1995. szeptember 11. között, majd 1998. júniustól a szocialisták országgyűlési képviselője, 1998 decembere és 2000 decembere között frakcióvezető-helyettes. Két gyermeke van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.