Lebetonozhatják a Római-partot

„Egy Duna-parti csónakházban nagy a jókedv mindennap, úszik az ember a boldogságban, és a szél meg a víz simogat” – idézi a sláger a budapesti Római-part régi hangulatát. A budapesti Duna-szakasz egyetlen eredeti állapotban megmaradt természetes, fövenyes partja főként a vízi sportok szerelmeseinek kedvelt helye, de a turisták is gyakran megfordulnak itt. A „Római” romantikus hangulatát csak fokozzák a több mint százéves, műemlék jellegű csónakházak. E miliő végét eredményezheti az a betongát, amellyel a főváros vezetése az ártérben lévő ingatlanokat szeretné megvédeni. Az ellenzők véleménye szerint a gátépítéssel tönkretennék a természetes partot, és ellehetetlenítenék a vízi sportot is.

Szakács Árpád
2002. 09. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azért merült fel ismét a gát terve, mert az augusztusi árvíz elöntötte a római-parti üdülőket, lakóházakat és vendéglőket. Nemrég lakossági fórumot tartottak az ügyben az ott lakók, a vállalkozók és az érintett döntéshozók. A megjelentek többsége amellett tette le a voksát, hogy nem halasztható tovább a gát megépítése. – Az árterületen komoly értékek jelentek meg, ezért a lakóterületek védelmét biztosítani kell. Olyan megoldást támogatunk, amely úgy biztosít védelmet, hogy közben megőrzi a Római-part értékes funkcióit, különös tekintettel a csónakházakra – nyilatkozta lapunknak Tarlós István, Óbuda polgármestere. Hozzátette: a tervezett, körülbelül másfél méter magas gát még beleférhet ebbe a kategóriába.
Mivel a gátépítésben a főváros az illetékes, Tarlós István hamarosan személyesen is egyeztetni fog Demszky Gábor főpolgármesterrel. – A Duna árterületén 1990 óta új lakóépület létesítésére nem adtak ki építési engedélyt, csak üdülőházak épültek. Persze az igaz, hogy sokan úgy építettek üdülőt, hogy tudták: ott valójában lakni fognak – tette hozzá Tarlós.
A polgármester csak a napokban foglalt egyértelműen állást a gátépítés mellett. A szakemberek ugyanis már hosszabb ideje vitatkoznak rajta: feláldozzák-e a Római eredeti képét a teljes védelemért, vagy az, aki ott engedély nélkül lakóházat létesített, „magára vessen”, és elegendő csupán a már létező, úgynevezett Pók utcai nyúlgátat megerősíteni. Ismeretes: az üdülőövezet mögött elterülő lakótelepet és családi házas övezetet védő gát a múlt havi ár idején is helytállt, igaz, csak úgy, hogy sietve igencsak megerősítették.
Amögött, hogy Tarlós most állást foglalt a vitában, minden bizonnyal Demszky Gábor provokatív fellépése áll. A főpolgármester ugyanis az árvíz nehéz napjaiban minden alkalmat megragadott arra, hogy Tarlós Istvánt kárhoztassa a római-parti üdülőövezetet elöntő ár miatt. Állította: Tarlós eddig esztétikai okokból vonakodott a parti sétányon megvalósuló gátépítéstől. Demszky odáig ment, hogy a kerület polgármesterére mutogatva még azzal is riogatott, hogy a Pók utcai lakótelepet is elöntheti az ár, amit Tarlós a Duna Televízió híradójában felháborodva egyenesen rémhírterjesztésnek nevezett.
Schilling Pál, a parti csónakházak nagy részének tulajdonosa, a Sportlétesítmények Részvénytársaság vezérigazgatója ugyanakkor kitart az eredeti állapot megőrzése mellett: nem támogatják a gátépítést, annak ellenére, hogy két szabadidőtermüket is elöntötte a legutóbbi áradás, mert úgy véli, ha itt gát épül, az a vízi sport halálát jelentené. Schilling szerint a Római-part hagyományos hangulatát tenné tönkre az elképzelés. Az egész part elvesztené eredeti jellegét, mindazt, amiért oly sokan járnak oda. – Csak azok szeretnének ide gátat, akik korábban jogtalanul lakóépületet emeltek az árterületre, tehát érdekük annak megvédése – tette hozzá a vezérigazgató. Schilling fontosnak tartotta megjegyezni: lehet, hogy befektetés szempontjából valakiknek nagy üzletet jelent majd a gát, hiszen jelentősen megemelkednek majd a telekárak, de mindenképpen figyelemmel kell lenni a partra mint természeti értékre.
A Rómain járva most, néhány héttel az árvíz levonulása után is sokan úgy vélekedtek a Magyar Nemzetnek: barbár ötlet a gátépítés víziója. A parti szórakozóhelyek tulajdonosai közül volt, aki úgy fogalmazott: ha megvalósul az elképzelés, akkor le is húzhatják a rólót, ugyanis a turisták és a sportolók aligha lesznek kíváncsiak a betongáttal elcsúfított partvonalra. Volt olyan lakó is, aki „több legyet ütne le egy csapásra”: Szilágyi Istvánné szeretné, ha a gát nem közvetlenül a parti sétányra épülne, de a házakat azért megvédené. Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja is ellenzi a védvonal megépítését. Szerinte a lakóépületeket megvédeni a part tönkretételével nem lehet. Hozzátette: aki a hullámtérben építkezett, vállalta azt a kockázatot is, hogy a telkét időnként elöntheti a Duna.
Illés Zoltán, a parlament környezetvédelmi bizottságának alelnöke a tervezett gáttal kapcsolatban elmondta: a vízügyi kormányzatnak az egész dunai szakaszon hatékony védelmet kell biztosítania az áradásokkal szemben. – Ha sikerül úgy gátat építeni, hogy közben figyelemmel lesznek a természeti értékek védelmére, akkor azt támogatni kell. Tudni kell azonban, hogy ez esetben nincs olyan megoldás, amely környezetvédelmi szempontból jó lenne – vélekedett a fideszes parlamenti képviselő.

Gátépítések a fővárosban. Az 1838-as pesti árvíz pusztítása – amely során az árvízi hajós báró Wesselényi Miklós százak életét mentette meg – hívta fel először komolyabban a figyelmet az árvédelem kiemelt fontosságára. A hazai árvízvédelem eszmei kezdeményezője gróf Széchenyi István volt. A műszaki munkálatok megindítása Vásárhelyi Pál nevéhez fűződik. 1870 előtt a Dunán csak a Duna Hajózási Társaság épített gátat a Lánchídnál, ekkor azonban létrejött a Közmunkatanács, amely már megalakulásakor egyik legfontosabb feladataként kezelte a Duna szabályozását. A munkálatokat Reitter Ferenc főmérnök vezette, és ő dolgozta ki a folyó budapesti szakaszának szabályozását is. 1871-ben Hieronimy Károly végleges tervei alapján kezdődött meg a gátépítés, valamint a Duna medrének összeszorítása. A szabályozás előtt a későbbi Parlament, Műegyetem és Vigadó környékén épült szállodasor helyét is a Duna foglalta el. Az 1876-os árvizet követően az addigi 858 centiméter magas gátat megtoldották 925 centiméterre, majd 1891-ben faragott kőből készült mellvédvonalak alkalmazásával tíz méter magasságúra emelték, hogy a város biztonságban legyen. Budapest terjeszkedésével párhuzamosan az árvízvédelem szempontjából szükségessé vált a Duna egész fővárosi szakaszának „bevédése”. Jelenleg már csak a Római-parton található szinte érintetlen fövenyű partszakasza a Dunának. Ma ezt is veszély fenyegeti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.