Meghasadt a Barátság

Senki nem került veszélybe tegnap hajnalban, amikor Vecsés külterületén, hatalmas robajjal eltört az 1961-ben épített Barátság I. kőolajvezeték egyik négyszáz milliméter átmérőjű mellékága. Az olaj vecsési gazdák földjét öntötte el. Az első vizsgálatok szerint a környezetszennyezést a vezeték anyagának elfáradása okozta, a talajcserére rövidesen sor kerül.

2002. 09. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olajtó keletkezett tegnap reggel 5 órakor, amikor a Vecsést Ecserrel összekötő út közelében széthasadt a Barátság I. olajvezeték egyik négyszáz milliméter átmérőjű mellékága és mintegy 250 köbméter olaj kifolyt. Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője lapunknak elmondta, a tűzoltók azonnal lezárták a környéket, megmérték a terjengő gáz koncentrációját és megállapították: az nem robbanhat be, ezért az olajszökés egyik település lakóit sem veszélyezteti. Az erős nyomással kitörő olajból a baleset helyszínétől 200-300 méterre lévő, a Vecsést Ecserrel összekötő útra is jutott, ezért azt csúszásveszély miatt néhány órára lezárták.
Hatalmas robajjal durrant szét a vezeték, a kőolaj a vecsési gazdák szántóföldjére spriccelt, a szétporladó szemcséket pedig széthordta a szél – nyilatkozta lapunknak Vecsés polgármestere, Bükk László. Hozzátette: ijedtségre nem volt okuk, hiszen a legközelebbi lakóépületek 500-600 méterre vannak a törés helyétől. Az első vizsgálatok szerint anyaghiba és nem idegenkezűség okozta a tegnap reggeli csőtörést – tájékoztatta lapunkat Mohorovic Denis, a Mol Rt. kommunikációs osztályának munkatársa. A szétfolyt olaj szivattyúzását a szakemberek tegnap reggel elkezdték.
A szóvivő elmondta: az M0-s körgyűrű építése miatt vastagabb falú csővel akarták felváltani a 39 évvel ezelőtt épített vezetéket. Kedden délután elkezdték a csőszakasz kiürítését, és fokozatosan csökkentették a vezetékben lévő nyomást. Hozzátette: a talaj cseréjére mindenképpen szükség lesz, hiszen erősen szennyeződött, de azt még nem tudni, hogy az olaj milyen mélységig hatolt a földbe. Mint mondta, a Mol megfelelő műszaki felkészültséggel és szakemberekkel rendelkezik ahhoz, hogy a talajcserét elvégezze. A művelet költségeit a cég állja, ha kiderül: a csőtörést nem idegenkezűség okozta. Mohorovic beszámolt arról is, hogy a csőtörést valószínűleg a vezeték anyagának elfáradása okozta.
A Barátság I. és II. olajvezetékek 120 kilométeres magyarországi szakaszán az utóbbi tíz évben nem történt ilyen súlyos meghibásodás. A szakember hozzátette: idén ez az első olyan eset, amelyet súlyossága miatt jelenteni kötelesek. Tavaly ugyanakkor összesen hétszer kellett bejelentést tenniük, ebből öt alkalommal tolvajok fúrták meg a vezetéket.
A Barátság I. kőolajvezetéket minden ország maga építette a területén: a volt Szovjetunió 3004 km szakaszt, Lengyelország 675 km-t, a volt NDK 27 km-t, a volt Csehszlovákia 836 km-t, Magyarország 120 km-t. A magyar szakaszt 1962 őszén avatták fel. Az 1973-ban átadott Barátság II. kőolajvezeték hossza 4412 km, nyomvonala a magyarországi szakaszon kívül – írja az MTI – lényegében megegyezik a Barátság I. nyomvonalával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.