Világos és átlátható helyzetet teremt, ha a forgalom nagyságának, illetve növekedésének mértéke szerint kerül sor a közúthálózat fejlesztésére, az ehhez szükséges forrásokat az infrastruktúrát ténylegesen használók biztosítják. Minderre a finanszírozási reform teremt lehetőséget – mondta tegnap Ruppert László, a GKM közlekedési helyettes államtitkára. A jövő évi költségvetésben e tekintetben még biztos, hogy nem lesz változás, 2004-től azonban az államháztartási reformtól függően alkalmazható lesz az új rendszer. Ruppert László hozzátette: Nyugat-Európában a legfontosabb beruházásokat kizárólag az infrastruktúra használói, az autósok által befizetett jövedelmekből valósítja meg az állam, ami kiszámíthatóságot eredményez. Mivel a forgalom folyamatosan növekszik – akárcsak nálunk –, biztos alapot jelentenek ezek a források, a beruházásokra fordítandó összegek, többletkiadások pedig kevésbé terhelik meg a költségvetést.
Az önfinanszírozó rendszerrel leginkább a tárcák közötti ellentétek csökkenthetők, hiszen például az infrastruktúra fejlesztésében érdekelt minisztériumok minden évben nagyobb összeget kívánnak fejlesztésekre fordítani, mint amit a Pénzügyminisztériumban indokoltnak tartanak. A tárca 2003-as költségvetéséről, illetve az útfejlesztésekre fordítható összegekről Ruppert László nem kívánt nyilatkozni, azt azonban megjegyezte: mindenképpen kompromisszumos javaslatokat dolgoznak ki, figyelembe veszik a magyar gazdaság teljesítőképességét. Hozzátette: a vállalt beruházások megvalósulnak, többek között az utóbbi évek legjelentősebb programja is, amelyben 300 milliárdért az ország 38 pontján épülnek új utak.
Módosítják a parlament által 1996-ban elfogadott közlekedéspolitikai irányelveket: a végleges tervezetek október végére készülnek el, decemberben vagy 2003. január elején kerülnek a kormány, jövő áprilisban az Országgyűlés elé. Az új irányelvek kidolgozására elsősorban gazdasági változások miatt kerül sor.
A tárca hamarosan összeállítja szakértői csoportját, így felgyorsulnak a tárgyalások az M5-ös autópálya üzemeltetőjével – mondta Ruppert László. A pénzügyi, műszaki és jogi tanácsadókat közbeszerzési eljárással választják ki. Hozzátette: az eredeti szerződést nem kívánják megkerülni, a tárca érdeke, hogy megfizethető legyen a sztráda, és mihamarabb kezdődjön el a hiányzó szakaszok építése.
Mai hír és régi újság
