Sokasodjanak

Csermely Péter
2002. 09. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tavalyi év decembere és az idei év januárja fordulatot jelentett a választásokra készülődő politikai erők kommunikációs versenyfutásában. A polgári erők ezekben a hetekben vesztették el azt az előnyüket, amelyet addig a közbeszéd tematizálásában élveztek. Az Orbán–Nastase-megállapodás aláírása után az MSZP, minden mindegy alapon, Magyarországon eddig még soha nem tapasztalt erejű és intenzitású kampányba kezdett. Egyetlen szavuk nem volt igaz, ám egyszerű, nem az agynak, hanem a gerincvelőnek szánt állításaik terveik szerinti rezonanciákat keltettek a magyar társadalomban. Először a közepes ütőerejű Keller László tesztelte a közvéleményt. December végén közölte, hogy „23 millió aktív korú munkavállalót, román munkavállalót engedünk a magyar piacra, enged be a miniszterelnök a magyar piacra”. (Szokásától eltérően nem tette hozzá, hogy plusz áfa.) A kormány ennél jóval magasabb intellektuális szinten fogalmazta meg válaszát, amely teljességgel hatástalan maradt: ha az ideget éri támadás, hiába nyugtatjuk az elmét. Az MSZP felismerte a lehetőséget. Néhány nappal később Horn Gyula, a született csapásmérő aggódott szemforgatva: „Milyen magyar kedvezmény az, ami 21 millió románnak is jár? Hol itt ebben a kedvezmény? (…) elképzelhetetlen az, hogy jó legyen, hogy bezúdulnak a munkavállalók, és elveszik a munkát a hazaiak elől.” Tabajdi Csaba sem fukarkodott a számokkal: „Nem is kell itt milliókat mondani, több százezer munkavállaló is elegendő ahhoz, hogy (…) kezelhetetlen helyzet alakuljon ki.” Kovács László közleményben bírta úgy vélni, hogy „közel 1 millió alkalmi és idénymunkából élő magyarországi munkavállaló elől veszik el a lehetőséget”.
Ezekben a napokban románokkal kelt és feküdt az ország, mégpedig minimálisan több százezerrel. A társadalom hangulata szinte azonnal megváltozott. Az MSZP átvette a kezdeményezést, a polgári oldal egészen Orbán Viktornak a Testnevelési Egyetemen tartott beszédéig nem szegezett erőt az erőnek. Erre azonban, mint az köztudomású, elkésett reakcióként, az elveszített első forduló után került sor. Április 7-ig az MSZP rágalomáriája zengett az országban, elnyomva a polgári pártok tétova szólistáit, a furcsa, ám költséges gondolatkísérletet, amelyet a jobboldalon egyesek, vélhetően találóbb szalonképes elnevezés híján, kampánynak neveztek, és a szikár tényt, hogy a mai napig nem érkezett hazánkba még másfél száz, magyarigazolvánnyal felszerelkezett munkavállaló sem.
Az MSZP ma már nem aggódik a magyar munkavállalókért. Az új, minden eddiginél fényesebb szelek üzenetét először Kiss Péter munkaügyi miniszter tolmácsolta, amikor elmélázott azon, hogy az Orbán-kormány hivatali ideje alatt érvénybe lépett szabályozás „meglehetősen szigorúnak tekinti, és jelentősen bürokratikus akadályokkal veszi körül a külföldiek magyarországi munkavállalását”. Kovács László pedig a parlamentben most elismerte, hogy hát valóban túlbecsülték a veszélyt, no persze nem ám rossz szándékból, mint azt a jobboldal gonoszul képzelné, hanem – na, miből is?, hát persze – felelősségérzetből. Bizony.
Így ért véget a román invázió.
A történet ma már semmiféle tanulságot nem hordoz, tudniillik semmi olyan nem derült ki az MSZP-re nézve, amit korábban ne tudtunk volna. Talán csak azért érdemes feleleveníteni, mert Tóbiás József, az MSZP pártigazgatója szerint a szocialisták az eddiginél is durvább kampányra készülnek. Nos, reagáljunk erre egy, az MSZP honlapjáról (kiadó: Tóbiás József, főszerkesztő: Lendvai Ildikó) vett idézettel: „Woody Allen már megtalálta az ellenszerét a durva kampánynak. »A minap valaki beleszaladt a lökhárítómba. Így szóltam hozzá: Sokasodj és szaporodj! – persze nem ezekkel a szavakkal«.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.