Tengeri kikötő Szegeden

Halász Miklós
2002. 09. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindent megtesz az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Ativizig), hogy fellendüljön a szegedi tengeri kikötő forgalma, ezért felveszi a kapcsolatot a városi önkormányzattal, illetve más partnerekkel – tájékoztatta a Magyar Nemzetet Andó Mihály, az igazgatóság főmérnöke. Ezt a törekvést támogatja a hajózási felügyelet is. Bármilyen furcsán hangzik, az alföldi megyeszékhely olyan mesterséges öböllel rendelkezik, amely alkalmas az ezer-ezerötszáz tonnás tengeri hajók fogadására. A szegedi tengeri kikötő építését már a nyolcvanas évek közepén elkezdték, és a fejlesztés gyakorlatilag a kilencvenes évek elejére befejeződött. Szeged alatt négy kilométerre, a jugoszláv határ közelében olyan objektumot alakítottak ki, amelyhez vasúti sínpár is kapcsolódik, és az öblöt körülvevő hatalmas raktárházak alkalmassá teszik a logisztikai központot arra, hogy akár a Dél-Alföldön termett gabonát is hajóra rakják, és a Dunán át a fekete-tengeri kikötőbe szállítsák. Sok milliárd forintot költöttek a pazar létesítményre, de – bármennyire érthetetlen – a stratégiailag fontos kereskedelmi központ sincs kihasználva. A gyér forgalom miatt eliszaposodott a kikötő bejárata. Az öbölben jelenleg csak a Béke úszóház áll, amelyet felújítanak. Néha egy-két kukoricaszállító uszály is megfordul itt, de az alföldi gazdák inkább Bajára szállítják terményüket, ahol uszályra rakják azt.
A szegedi tengeri kikötő nem megfelelő kihasználtságára Andó Mihály sem talál magyarázatot. Szegedig feljöhetnek a tengeri hajók, a Dunán Újvidéknél kiemelték a hídroncsokat, így helyreállt az összeköttetés a tenger és az Alföld között, ez tehát nem lehet gond. Az Ativizig főmérnöke szerint a nagyhajók azért idegenkednek a Tiszától, mert a folyami szállításban még mindig a „Duna-szemlélet” uralkodik. Ezenkívül az is közrejátszik a szegedi kikötő elhanyagolásában, hogy késik a Tisza nemzetközi hajóúttá minősítése – bár egy európai rendelet Szegedig annak jelöli a folyót –, ezért a határon az átkelés elég sok adminisztrációval jár. Nincs kizárva: amint Magyarország az Európai Unió tagja lesz, s a schengeni határt automatikusan a Tisza alsó szakaszán húzzák meg, a tengeri kikötő felértékelődik.
Addig még sok víz lefolyik a folyón, ám a gyér hajóforgalom ellenére is erősítik az országhatár és a Szeged közötti töltést, bár ezek a műveletek már nem a teherforgalommal, hanem az árvízvédelemmel függnek össze.
Pillanatnyilag alacsony a Tisza szintje, de az Ativizig készül a nagy áradásokra is. A véderőművek megerősítése, amelyek a világ legerősebb gátjai közé sorolhatók, hamarosan befejeződik. A határ menti szakasszal egy időben Csongrád város körkörös védelmét is megerősítették.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.