Csökkentenék a börtönök költségeit

Hamarosan a kormány elé kerül az Igazságügyi Minisztériumnak az egységes pártfogói felügyelői szolgálat felállításáról szóló kezdeményezése. Az elképzelések szerint a rendszer reformja várhatóan megállítja a börtönnépesség növekedését. A szolgálat felállítása 1,4 milliárd forintba kerül majd.

Szakács Árpád
2002. 10. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két hét múlva kerül a kormány elé az Igazságügyi Minisztériumnak (IM) a tárca irányítása alatt működő, egységes pártfogói felügyelői szolgálat felállításáról szóló kezdeményezése. Múlt hét pénteken a kormány már tárgyalta az előterjesztést, de több pontját átdolgozásra visszaadta a minisztériumnak – tájékoztatta lapunkat az IM sajtóosztálya. Bárándy Péter igazságügyminiszter korábban már többször hangsúlyozta: a hatékony büntetőpolitika megvalósításához még az idén végre kell hajtani a pártfogói rendszer reformját. Az egységes pártfogói felügyelői szolgálat várható maximális költségvetése 1,4 milliárd forint. A rendszer reformja azért szükséges, mert az intézményi háttér, a szakmai, személyi és anyagi feltételek hiánya miatt a csaknem százéves szakmai múltú magyarországi pártfogói hálózat – különösen a felnőtt korúak pártfogó szolgálata – képtelen feladatainak ellátására, pedig a bűnelkövetők sikeres társadalmi integrációjával, illetve az ezért kifejtett pártfogó felügyelői tevékenységgel a bűnözés csökkenthető – áll az IM lapunkhoz eljuttatott tájékoztatójában.
Magyarországon az elmúlt tíz évben folyamatosan nőtt a hat hónapig terjedő szabadságvesztések száma. A fogvatartottak 49 százaléka első bűntényes, és a szabadságelvonással nem járó szankciók egy részét csak a végrehajtási feltételek hiánya miatt változtatják át szabadságvesztésre. A dokumentum kifejti: az ítélkező bírók mérlegelési szabadságának kiterjesztésével az enyhébb megítélésű bűncselekményeket a tényleges szabadságvesztéssel nem járó intézkedésekkel lehetne szankcionálni. A végrehajtandó szabadságvesztés helyett ebben a körben alternatív szankció alkalmazása lehet célravezető, hiszen az elterelő eszközök alkalmazása esetén az elkövetőt nem érintik a börtönártalmak, így a bűnismétlés veszélye csökken. A hatóságok a vádemelés elhalasztásáról vagy az alternatív szankciók alkalmazásáról a pártfogó felügyelő szigorú szakmai kritériumok alapján készített véleménye és javaslata ismeretében dönthetnének.
A büntetés-végrehajtási intézetek 2001-ben csaknem 160 százalékos telítettséggel működtek, és nőtt az átlagos fogvatartási idő. Ezért is kiemelt cél a börtönnépesség és – ezzel együtt – a fogvatartással járó költségek csökkentése. Az elképzelések szerint a pártfogó felügyelői rendszer reformja várhatóan megállítja a börtönnépesség további növekedését, mert számítani lehet a pártfogó felügyelők tevékenységével összefüggésben álló, tényleges szabadságelvonással nem járó szankciók és a feltételes szabadságra bocsátás szélesebb körű alkalmazására. Az igazságügyi tárca anyaga kiemeli: a bűnüldözés és a büntető igazságszolgáltatás hatékonyságának növelése mellett az eddiginél nagyobb hangsúlyt kell helyezni a bűnmegelőzésre, a bíróságok tehermentesítésére, a bűncselekmények sértettjeinek kártalanítására és kiengesztelésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.