A projekt megtört, mielőtt igazán lendületet vett volna

Cséfalvay Zoltán
2002. 11. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Ecostat-elemzés adatai arra utalnak, hogy a Széchenyi-terv 2002 közepén éppen felszálló ágában szakadt meg. Abban az időszakban, amikor terv első, számszerűsíthető eredményei is megmutatkoztak, és elindultak azok a hosszab távú folyamatok, amelyek csak később, az elemzés szerint 3-4 éves időtávlatban hozzák meg a várt eredményeket. Ennek ellenére – állítja adatok sorával az elemzés – már 2001–2002-ben is észlelhető volt a terv hatása a hatékonyság, a versenyképesség és a gazdasági aktivitás javulásában. A Széchenyi-terv leállítása tehát éppen ezt a lendületet törte meg, és lehetetlenné tette, hogy a tervvel megvalósulhassanak a kitűzött célok.
Mindez nem jelenti azt, hogy a Széchenyi-terv ne indított volna el már 2001-ben valódi beruházási boomot az építőparban, a lakásépítésben, és a turizmusban. A Széchenyi-tervvel mintegy 220 milliárd forintnyi pótlólagos kereslet jelent meg (ez a GDP 1,4 százalékát jelenti), amiből a nagyobb hányadot, 170 milliárd forintot tesz ki a belső kereslet növekedése. Az elemzés adatai szerint a Széchenyi-terv 2001-ben a gazdasági növekedéshez 0,4-0,6 százalékkal járult hozzá. Ez pedig egyáltalán nem lebecsülendő, ha figyelembe vesszük, hogy – osztrák közgazdászok számításai szerint – Magyarországon 2004 után, az európai uniós támogatások éves szinten csupán a GDP 0,2 százalékos többletnövekedéséhez vezetnek.
Az elemzésben felhívják a figyelmet arra, hogy önmagában az autópálya-építés még nem csodaszer, az autópályakat be is kell kapcsolni a gazdasági fejlesztés rendszerébe. Különösen fontos ez a felismerés ma, amikor az autópálya-építés amolyan „forró témává” vált, és szinte hetente új és változó hosszúságú autópálya-építési tervek látnak napvilágot. Ahhoz ugyanis, hogy az autópályák közel harminc kilométeres körzetében érezhető legyen a gazdasági fejlesztő hatás, ebben az övezetben további fejlesztésekre – ipari parkok, beruházásösztönzés – van szükség. Sőt, az elemzés arra is felhívja a figyelmet, hogy az autópálya egyúttal beruházáselszívó hatással is lehet, az autópályától távolabb fekvő és nehezebben elérhető térségekben.
Mindez arra utal, hogy a Széchenyi-tervet egységes gazdaságfejlesztési rendszerként kell kezelni, és nem lehet egyes elemeit kiragadni, a többitől elszakítva fejleszteni, mint ahogyan ez napjainkban történik. Hasonlóképpen az elemzés adatai egyértelműen azt mutatják, hogy a Széchenyi-terv leállításával jelentős növekedéstöbblettől esik el az ország, és megtörik az a lendület, ami a hazai vállalkozások körében a vállalkozási kedv és a versenyképesség javulásában 2001 tavaszán elindult.

A szerző egyetemi tanár, a Széchenyi-terv kidolgozója

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.