Tavaly júniusban haladta meg Magyarországon a mobil-előfizetők száma a vonalas-előfizetőkét: a hónap végén hárommillió-nyolcszázhatvanötezer előfizetőt regisztrált a három mobilszolgáltató, ezzel szemben a vonalascégek 3 743 000-et. A legfrissebb adatok szerint 6,4 millió előfizetéssel rendelkeznek a hazai mobilcégek: a Westel-ügyfelek száma jelenleg hárommillió-százötvenezer, a Pannoné kétmillió-négyszázkilencvenezer, a Vodafone-é pedig 750 ezer. Ezzel szemben a vonalas szolgáltatást nyújtó távközlési cégeknél 3 700 000 alatt marad az előfizetői szám. Miközben a vonalas telefon iránti érdeklődés évek óta folyamatosan csökken, a mobilozók tábora havonta több százezerrel emelkedik. Tavaly például a Westelnél 900 ezerrel (decemberben 260 ezerrel), a Pannonnál pedig 740 ezerrel emelkedett az ügyfelek száma. Idén hasonló növekedésre lehet számítani, figyelembe véve azt, hogy 2001. december végén 4 923 000 előfizetőt regisztráltak, 2002 decemberében ez az érték jócskán meghaladja majd a 6,5 milliót.
A mobilpenetráció, vagyis a lakosság számához viszonyított előfizetési arány 2002 szeptemberében 61,8 százalék volt. Szakemberek szerint az előfizetői szám az év végéig vagy a jövő év elejéig növekszik dinamikusan, attól kezdve folyamatos, de lassú fejlődésre lehet számítani. A fejlődés ütemétől függően a mobilpenetráció hamarosan elérheti a 75-80 százalékot.
A Westel és a Pannon 1994 óta vetekszik egymással a fogyasztók kegyeiért, a harmadik mobilszolgáltató, a Vodafone, 1999 decemberében lépett a magyar piacra. A két nagy szolgáltató idén stabilan tartotta piaci részesedését, a Vodafone-nál ennek ellenére folyamatos fejlődés volt tapasztalható. Az év elején a Westel piaci részesedése 50,53, a Pannoné 39,38, a Vodafone-é pedig 10,08 százalék volt. A Vodafone ekkor lépte át a bűvös tíz százalékot. A szeptemberi adatok szerint: a Westel részesedése 49,72 (először csökkent 50 százalék alá), a Pannoné 39,09, a Vodafone-é pedig 11,25 százalék. A Vodafone részesedése folyamatosan emelkedik a piacra lépés óta, ám az előfizetők számának növekedésével a Westel és a Pannon – egy-két százalékos ingadozással – folyamatosan tartotta piaci pozícióját az eltelt két évben.
A vonalasszolgáltatóknak nem kedvez a mobilok előretörése. A piaci liberalizáció ellenére folyamatosan csökkent az előfizetők száma. Január végén 3 735 000 ügyfelet tartottak nyilván a szolgáltatók, augusztus végén már csak 3 692 000-et. Egyedül márciusban növekedett néhány ezer előfizetővel a piac, de azóta is folyamatos csökkenés tapasztalható. E tekintetben a piaci liberalizáció eddig nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: néhány új szolgáltató megjelent ugyan a koncessziós cégek területén, ez azonban nem elegendő ahhoz, hogy a piac élénküljön. A cégek nem mutatnak nagy hajlandóságot a beruházásoknál. Emelkedik viszont a szélessávú ISDN-csatornák aránya: 2001 februárjában az előfizetők 9,5 százaléka rendelkezett ISDN-vonallal, idén augusztusban pedig 14,8 százalékuk.
A keresletnek megfelelően emelkedtek a társaságok bevételei is. A Westel Rt. bevétele a második évben (1995-ben) 18,9 milliárd forint volt, egy év elteltével ez a szám 36,53 milliárdra emelkedett, ami a bázisévnek csaknem a duplája. A százmilliárdos bevételi küszöböt a Westel 1999-ben érte el, ebben az évben 107,3 milliárd forintra tett szert a társaság. A Westel Rt. tavalyi bevétele 193,6 milliárd forint volt. A Westel adatai szerint 2001-ben 32,8 milliárd, 2000-ben 39 milliárd és 1999-ben 34,5 milliárd forintot költött a hálózat fejlesztésére.
A Pannon GSM Rt. 18,85 milliárd forint alaptőkével alakult 1994-ben, két év múlva, 1996 végén a cég bevétele meghaladta a 19 milliárd forintot. Ugyancsak két év múlva, 1998-ban a bevétel háromszorosára, 63 milliárd forintra emelkedett. A cég tavaly 132,8 milliárdos jövedelemre tett szert. A megalakulás óta évente ötven- és nyolcvanmillió dollár közötti összeget költ a cég saját hálózatának továbbfejlesztésére.
Újabb halálos áldozatai vannak van az ukrán kényszersorozásoknak
