Drágán épülnek tovább a gyorsforgalmi utak

Megnyitották a forgalom előtt a hatvan kilométer hosszú, újonnan elkészült autópályát Füzesabony és Polgár között. Az M3-ason kívül ugyancsak átadták az Emődtől Miskolc felé vezető M30-as autópálya első öt és fél kilométer hosszú szakaszát. A gyorsforgalmi utak a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. megbízásából huszonnyolc hónap alatt készültek el a Magyar Autópálya-építő Konzorcium és a Magyar Hídépítő Konzorcium fővállalkozásában. Az NA Rt. az ősszel meghirdetett négy új autópálya-szakasz közbeszerzési pályázatán december 11. és 19. között hirdet eredményt: a leendő fővállalkozók által ajánlott árak több milliárd forinttal meghaladják a korábbi – 2002. július – meghívásos autópálya-tenderen nyilvánosságra hozott kivitelezési költségeket – értesült a Magyar Nemzet.

2002. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon magas árat kérnek azok a fővállalkozó cégek, amelyek az NA Rt. által meghirdetett közbeszerzési pályázatra adták be ajánlataikat. Az NA Rt. december 11–19. között választja ki az M3-as Polgár–Görbeháza, az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi, Becsehely–Letenye és az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós közötti autópálya-szakaszokat építő fővállalkozó cégeket: a beruházó a Strabag Építő Kft., illetve a Hídépítő Rt.–Egút Rt. alkotta konzorciumok ajánlatait bírálhatja el, ugyanis a közbeszerzési pályázat második fordulójába – több magyar tulajdonú céggel szemben – csak hárman jutottak be. Lapunk úgy értesült: a Strabag, Egút, Hídépítő által elkészített költségtervek és a beküldött ajánlatok jóval több milliárd forinttal meghaladják azokat a beruházási értékeket, amiket nyáron hirdetett ki a meghívásos pályáztatást követően a négy autópálya-szakaszra az NA Rt. Értesüléseink szerint az új igények a Vegyépszer Rt. eredeti ajánlataiban szereplő összegeket is túlszárnyalják.
Mint ismeretes, a GKM utasítására az NA Rt. júliusban hirdetett meghívásos pályázatot a négy autópálya-szakaszra, amire – a rend kedvéért – szintén négy céget hívtak meg: az Egút Rt.-t, a Hídépítő Rt.-t, a Strabag Építő Kft.-t és a Betonútépítő Rt.-t. A cégek közül az első három a Horn-kormány alatt építette az autópályákat, közös jellemzőjük továbbá, hogy többségben külföldi multinacionális vállalatok tulajdonát képezik. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter kijelentette: most végre kiderül az igazság, bebizonyítják, hogy az adófizetők pénzéből olcsóbban építenek autópályát, mint az Orbán-kormány által favorizált Vegyépszer. A meghívásos tenderen az összességében 59 kilométer hosszú autópályákra 109,39 milliárd forintos ajánlatot adtak be a „nyertes” cégek. (A négy cég közül valamennyi „nyert” egy-egy tendert.) Az ajánlatok kihirdetését követő nap Csillag István az M1-es autópálya 28. kilométerénél jelent meg, és a nagy nyilvánosság előtt elmondta: a tárca által megbízott cégek 28 milliárd forinttal kevesebbért képesek autópályát építeni az adófizetők pénzéből mint a Vegyépszer, amely az Orbán-kormány idején tett ajánlatot. A miniszter akkor a számokban is tévedett, az adófizetők pénzén lebonyolított, egyértelmű politikai célokat szolgáló sztrádatendert követően a 28-as helyett a 21-es kilométerkőhöz kellett volna kiállnia. A Vegyépszer ugyanis a négy autópálya-szakaszra 138,1 milliárdos ajánlatot adott először, ezt azonban az NA Rt. akkori vezetése túlzónak találta. A cég áprilisban nyújtotta be újabb ajánlatát: az autópálya-szakaszokat 131,23 milliárd forintért építették volna meg.
Ezzel a politikai húzással a tárca és a kormány elhitette a polgárokkal, hogy az általuk felkért cégek olcsóbban képesek autópályát építeni, azaz az Orbán-kormány becsapta az embereket, másrészt lejáratták azokat a cégeket, amelyek éppen akkor 200 kilométer hosszú gyorsforgalmi utat – többek között a ma átadott M3-ast és M30-ast – építettek az országban. Három nap múlva az NA Rt. érvénytelenítette a tendert, a miniszter bejelentette, hogy nyílt közbeszerzési pályázatot hirdetnek. Nem felejtette el azonban hozzátenni, hogy szerinte a Fidesz lerombolta a versenybe vetett hitet, amit csak úgy tudnak megváltoztatni, ha közbeszerzési eljárást írnak ki. Már ekkor sejteni lehetett – ami később bizonyítást nyert –, hogy magyar tulajdonú fővállalkozó cégek esélytelenek lesznek a pályázaton.
Időközben beérkeztek az árajánlatok az NA-hoz, a társaság hamarosan megnevezi azokat a fővállalkozókat – vagy a Strabagot mint fővállalkozót – amelyek 2003 márciusától elkezdik építeni a gyorsforgalmi útszakaszokat. A meghívásos tenderen nyertes Hídépítő–Strabag konzorcium a Balatonszárszó–Ordacsehi közötti útra például 54,65 milliárdos ajánlatot adott, ami kilométerenként 2,72 milliárdos költségnek felel meg. A közbeszerzési pályázaton részt vevő cégek ennél lényegesen magasabb kivitelezési költségeket határoztak meg, értesüléseink szerint az ajánlatok meghaladják a 60 milliárd forintot, ami legkevesebb hárommilliárdos kilométerenkénti költségeket jelent. (Emlékezetes: amikor a Vegyépszer megbízást kapott az M30-as autópálya újabb 24 kilométer hosszú szakaszának építésére, a 45 milliárd forint értékű szerződés miatt valóságos sajtóhadjárat indult, azzal a címszóval, hogy kétmilliárd forint kilométerenként túl sok pénz.) A másik két tenderre – az M7-es Becsehely–Letenye és az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós szakaszokat egy projektben hirdette meg az NA Rt. – benyújtott ajánlatok is több milliárddal meghaladják a nyári árakat, és nem kevesebbek a Vegyépszer eredeti igényeinél.
Bodnár Zoltán, az NA Rt. vezérigazgatója korábban lapunkat arról tájékoztatta, hogy az építési költségek valóban magasabbak lesznek, mint amit nyáron a cégek ajánlottak. A vezérigazgató ezt az infláció növekedésével, másrészt az újólag felmerült műszaki igényekkel indokolta. A beruházások lebonyolításával megbízott mérnök cég ugyanis az eredeti műszaki terveket új elemekkel bővíttette. Bodnár Zoltán ugyanakkor közölte azt is, hogy ezek a többletberuházások a projektek költségeihez képest nem jelentősek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.