Nagyon magas árat kérnek azok a fővállalkozó cégek, amelyek az NA Rt. által meghirdetett közbeszerzési pályázatra adták be ajánlataikat. Az NA Rt. december 11–19. között választja ki az M3-as Polgár–Görbeháza, az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi, Becsehely–Letenye és az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós közötti autópálya-szakaszokat építő fővállalkozó cégeket: a beruházó a Strabag Építő Kft., illetve a Hídépítő Rt.–Egút Rt. alkotta konzorciumok ajánlatait bírálhatja el, ugyanis a közbeszerzési pályázat második fordulójába – több magyar tulajdonú céggel szemben – csak hárman jutottak be. Lapunk úgy értesült: a Strabag, Egút, Hídépítő által elkészített költségtervek és a beküldött ajánlatok jóval több milliárd forinttal meghaladják azokat a beruházási értékeket, amiket nyáron hirdetett ki a meghívásos pályáztatást követően a négy autópálya-szakaszra az NA Rt. Értesüléseink szerint az új igények a Vegyépszer Rt. eredeti ajánlataiban szereplő összegeket is túlszárnyalják.
Mint ismeretes, a GKM utasítására az NA Rt. júliusban hirdetett meghívásos pályázatot a négy autópálya-szakaszra, amire – a rend kedvéért – szintén négy céget hívtak meg: az Egút Rt.-t, a Hídépítő Rt.-t, a Strabag Építő Kft.-t és a Betonútépítő Rt.-t. A cégek közül az első három a Horn-kormány alatt építette az autópályákat, közös jellemzőjük továbbá, hogy többségben külföldi multinacionális vállalatok tulajdonát képezik. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter kijelentette: most végre kiderül az igazság, bebizonyítják, hogy az adófizetők pénzéből olcsóbban építenek autópályát, mint az Orbán-kormány által favorizált Vegyépszer. A meghívásos tenderen az összességében 59 kilométer hosszú autópályákra 109,39 milliárd forintos ajánlatot adtak be a „nyertes” cégek. (A négy cég közül valamennyi „nyert” egy-egy tendert.) Az ajánlatok kihirdetését követő nap Csillag István az M1-es autópálya 28. kilométerénél jelent meg, és a nagy nyilvánosság előtt elmondta: a tárca által megbízott cégek 28 milliárd forinttal kevesebbért képesek autópályát építeni az adófizetők pénzéből mint a Vegyépszer, amely az Orbán-kormány idején tett ajánlatot. A miniszter akkor a számokban is tévedett, az adófizetők pénzén lebonyolított, egyértelmű politikai célokat szolgáló sztrádatendert követően a 28-as helyett a 21-es kilométerkőhöz kellett volna kiállnia. A Vegyépszer ugyanis a négy autópálya-szakaszra 138,1 milliárdos ajánlatot adott először, ezt azonban az NA Rt. akkori vezetése túlzónak találta. A cég áprilisban nyújtotta be újabb ajánlatát: az autópálya-szakaszokat 131,23 milliárd forintért építették volna meg.
Ezzel a politikai húzással a tárca és a kormány elhitette a polgárokkal, hogy az általuk felkért cégek olcsóbban képesek autópályát építeni, azaz az Orbán-kormány becsapta az embereket, másrészt lejáratták azokat a cégeket, amelyek éppen akkor 200 kilométer hosszú gyorsforgalmi utat – többek között a ma átadott M3-ast és M30-ast – építettek az országban. Három nap múlva az NA Rt. érvénytelenítette a tendert, a miniszter bejelentette, hogy nyílt közbeszerzési pályázatot hirdetnek. Nem felejtette el azonban hozzátenni, hogy szerinte a Fidesz lerombolta a versenybe vetett hitet, amit csak úgy tudnak megváltoztatni, ha közbeszerzési eljárást írnak ki. Már ekkor sejteni lehetett – ami később bizonyítást nyert –, hogy magyar tulajdonú fővállalkozó cégek esélytelenek lesznek a pályázaton.
Időközben beérkeztek az árajánlatok az NA-hoz, a társaság hamarosan megnevezi azokat a fővállalkozókat – vagy a Strabagot mint fővállalkozót – amelyek 2003 márciusától elkezdik építeni a gyorsforgalmi útszakaszokat. A meghívásos tenderen nyertes Hídépítő–Strabag konzorcium a Balatonszárszó–Ordacsehi közötti útra például 54,65 milliárdos ajánlatot adott, ami kilométerenként 2,72 milliárdos költségnek felel meg. A közbeszerzési pályázaton részt vevő cégek ennél lényegesen magasabb kivitelezési költségeket határoztak meg, értesüléseink szerint az ajánlatok meghaladják a 60 milliárd forintot, ami legkevesebb hárommilliárdos kilométerenkénti költségeket jelent. (Emlékezetes: amikor a Vegyépszer megbízást kapott az M30-as autópálya újabb 24 kilométer hosszú szakaszának építésére, a 45 milliárd forint értékű szerződés miatt valóságos sajtóhadjárat indult, azzal a címszóval, hogy kétmilliárd forint kilométerenként túl sok pénz.) A másik két tenderre – az M7-es Becsehely–Letenye és az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós szakaszokat egy projektben hirdette meg az NA Rt. – benyújtott ajánlatok is több milliárddal meghaladják a nyári árakat, és nem kevesebbek a Vegyépszer eredeti igényeinél.
Bodnár Zoltán, az NA Rt. vezérigazgatója korábban lapunkat arról tájékoztatta, hogy az építési költségek valóban magasabbak lesznek, mint amit nyáron a cégek ajánlottak. A vezérigazgató ezt az infláció növekedésével, másrészt az újólag felmerült műszaki igényekkel indokolta. A beruházások lebonyolításával megbízott mérnök cég ugyanis az eredeti műszaki terveket új elemekkel bővíttette. Bodnár Zoltán ugyanakkor közölte azt is, hogy ezek a többletberuházások a projektek költségeihez képest nem jelentősek.
Az igazság Ukrajnáról amerikai szemmel
