Ugyanezeket az útszakaszokat júliusban már meghirdette az NA Rt., akkor négy kiválasztott cég „versenyzett”, igaz, mindegyikük kapott egy-egy megbízást. Az akkori ajánlatok összértéke 109,39 milliárd forint volt, bár a tendert – amelyen a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium mellőzte a közbeszerzést annak ellenére, hogy a választások előtt az ellenzéki politikusok ennek hiányát hirdették – néhány nap múlva érvénytelenítették. Az NA – mint emlékezetes – augusztus 28-án írta ki az előminősítéses nyílt közbeszerzési eljárást, bár az M7-es egyik szakaszát és az M70-est egy projektként kezelte. A pályázat második fordulójába a Strabag Építő Kft., illetve a Hídépítő Rt. és az Egút Rt. vezette konzorciumok jutottak be, a két magyar tulajdonú cég a Betonút Építő és Szolgáltató Rt., valamint a Hódmezővásárhelyi Útépítő Rt. az előminősítés során kiesett. Több nagy cég, az Orbán-kormány alatt megbízásokat kapott Vegyépszer Rt., illetve Ganz Acélszerkezet Rt. be sem adta pályázatát, mert nem tudott az NA követelményeinek eleget tenni. Mint azt megírtuk, jogászok egyöntetű véleménye szerint az NA ezzel a kiírással megsértette a közbeszerzési törvényt, hiszen eleve leszűkítette az ajánlattevők körét, nem biztosították az esélyegyenlőséget valamennyi útépítő cég számára, a pályázati feltételek pedig számos visszaélésre adnak lehetőséget. Ez a közbeszerzés nem felel meg azoknak az elvárásoknak, amire a törvényt megalkották. A pénzügyi és műszaki feltételeket is olyan módon határozták meg, hogy azt csak a legnagyobbak – azaz a magyar nagyvállalatok lehetetlenné tételével csak a külföldi tulajdonban levők – képesek teljesíteni.
Az M7-es autópálya Balatonszárszó–Ordacsehi 20 kilométeres szakaszát a Szárszó Konzorcium építheti – vezető a Hídépítő Rt. – 65,14 milliárd forintért. Az M3-as Polgár–Görbeháza közötti 13 kilométer hosszú autópályára az M3 Görbeháza 2002 Közös Vállalkozással – vezető az Egút Rt. – köt 18 milliárd forint értékű szerződést az NA. Az M7-es Becsehely–Letenye (9 kilométer) és az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós (19 kilométer) szakaszaira a Strabag Építő Kft. kap megbízást. A cég fővállalkozásában a két szakasz 44,76 milliárd forintért épül. Az NA a közbeszerzési tenderen 18,5 milliárd forinttal magasabb árat fogadott el a kivitelezőktől, mint a nyári meghívásos pályázatokon. Bodnár Zoltán, az NA Rt. vezérigazgatója a magasabb költségeket a műszaki többlettartalommal, az infláció emelkedésével, illetve a lehetséges iraki háború miatti olajárrobbanással indokolta.
Szexbotrány sodorja válságba a spanyol kormányt
