Új autópálya vezet a tiszántúli régióba

A magyar autópálya-hálózat 65 kilométerrel és egy folyami híddal bővült az M3-as és az M30-as új szakaszainak megnyitásával. A kilencvenmilliárd forintért megépült infrastrukturális létesítmények – amelyek nagy része az előző kormány idején készült el – új fejezetet nyithatnak a keleti régiók gazdasági életében.

Putsay Gábor
2002. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gépkocsival másfél óra alatt lehet eljutni autópályán a tiszántúli Polgárról a fővárosba. Az M3-as új, 60 kilométeres szakaszának átadásával nemcsak az időbeni távolságok csökkennek, hanem új gazdasági lehetőségek nyílnak meg Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg térsége számára. A Magyar Autópálya-építő Konzorcium, valamint a Magyar Hídépítő Konzorcium fővállalkozásában huszonnyolc hónap alatt épült meg a 2x2 sávos út Füzesabony és Polgár között, az első autópályahíd a Tiszán, továbbá elkészült a Miskolcot bekötő M30-as autópálya első öt és fél kilométer hosszú szakasza. A rendszerváltás óta ez volt az első eset, hogy ilyen jelentős beruházást teljes egészében magyar fő- és alvállalkozó cégek valósítottak meg, a Nemzeti Autópálya Rt. kiváló minőségű gyorsforgalmi utat adott át tegnap a forgalomnak. A fejlesztés – a polgári, az emődi elkerülőutakkal és a Tisza-híddal együtt – 90,4 milliárd forintba került. A kivitelezők – az autópálya-építésben négyszáz hazai kis- és középvállalkozó vett részt – a munkák során kilencmillió köbméter földet mozgattak meg, 1,7 millió négyzetméter burkolatot terítettek az útfelületre, a teljes szakaszon 64 híd és hét nagy csomópont létesült. A működő tőke a régióba úgy érkezik, ahogy az autópálya épül – mondták a tegnapi átadáson egyhangúlag a megyék képviselői. Az autópálya új fejezetet nyit a gazdasági életben: Heves megyében az M3-as legutóbb átadott szakasza mentén több mint négyezer új munkahely létesült, a befektetők pedig tízmilliárd forint értékű fejlesztéseket végeztek el. Ennek ellenpéldája, hogy Hajdú-Bihar megyében – elsősorban az autópálya hiánya miatt – az elmúlt években egymilliárd értékű tőkét telepítettek más régiókba.
Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a tegnapi átadáson arról szólt, hogy az új autópályák megteremtik az esélyegyenlőséget, az északkeleti és a keleti régióknak, ezek az országrészek is bekapcsolódnak a gazdasági életbe. A kormány célja – tette hozzá – a befektetők letelepítése és a kis- és középvállalkozások fejlesztése. Az autópályát első osztályú minőségben adták át, ennek ellenére a kormányváltásig folyamatos támadások érték az akkori ellenzék részéről a fővállalkozókat. Lapunk megkérdezte a minisztert, hogyan értékeli az elmúlt két év autópályaépítési munkáit. Csillag István úgy válaszolt, hogy az autópálya-építéssel megbízott cégeknek sikerült bevonniuk azokat az alvállalkozókat amelyek jártasak az útépítésben.
Fónagy János volt közlekedési miniszter elmondta, hogy az Orbán-kormány útépítési programját igaztalan vádak érték, ennek legfőbb bizonyítéka az átadott M3-as és M30-as.

Merész tervek, csekély lehetőségek. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett stratégia szerint 2006-ig felgyorsítják az autópálya-építéseket Magyarországon. A főbb fejlesztések elsősorban az M0-s, M3-as, M5-ös, M7-es autópályákat érintik, ám ez idő alatt megkezdik az M4-es, az M6-os és az M8-as építését is. A hidak közül a szekszárdi Duna-híd befejezése, valamint a Dunaújvárosi és az M0-s autópályahidak építésének megkezdése szerepel a tervek között. Új elemként kerül a tervekbe a Békéscsaba és Gyula felé vezető M44-es építése, ám ennek csak előkészítése kezdődne meg 2006-ig. Az elmúlt hónapokban több változat jelent meg a kormány részéről az új gyorsforgalmi utak építését illetően – hol 800 kilométer új, hol pedig a meglévőkkel együtt 800 kilométernyi a ciklus végéig –, az eddigi legstabilabb elképzelés szerint 2006-ig 438 kilométer hosszú autópálya épülne négy év alatt, és 297 kilométer kialakítása kezdődne el. Így például az M5-ös és az M7-es elérné az országhatárt, az M3-as Nyíregyházát, az M30-as Miskolcot, az M35-ös Debrecent, de elkészülne az M6-os Budapest és Dunaújváros között, illetve az M0-s fővárosi körgyűrű keleti szektora. Nemcsak a tervek, de az építkezésekhez szükséges források biztosítása is vita tárgyát képezi a kormányváltás óta. A Pénzügyminisztérium például elképzelhetőnek tartotta azt a tervet, hogy az állam négy év alatt mindössze 60 kilométer autópályát finanszírozzon. Egyelőre úgy tűnik, hogy csak a költségvetési forrásokra lehet támaszkodni, a hitelek felvétele és a kötvénykibocsátás egyre bizonytalanabb és kockázatosabb, az EU-pénzekre – a hosszú átfutási idő miatt – legkorábban 2005-ben, 2006-ban lehet számítani. A Medgyessy-kabinet részéről felmerült, hogy az autópálya-fejlesztéseket a privatizációs bevételekből fedeznék, ám a várható bevételek és a tervezett szakaszok építési költségei között igen nagy a különbség.
A 2003-as költségvetésben 79,4 milliárd forint szerepel autópálya-fejlesztés címén. Ebből a pénzből – amennyiben az Országgyűlés megszavazza – körülbelül 45-50 kilométer hosszú sztrádát lehet építeni. A jövő márciusban kezdődő beruházások megkezdésekor 120-130 milliárd forinttal kellene a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek rendelkeznie ahhoz, hogy a kivitelezőkkel szerződést köthessen. Ennyi pénzt a költségvetés nem tud biztosítani, az NA Rt. tőkehelyzetét viszont rendezni kell, csak még az kétséges, milyen forrásokból fedeznék a hiányzó összeget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.