Dobzse László utódai

Hegedûs Tamás
2003. 01. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gazdaságpolitikai kérdés ritkán vált ki olyan izgalmakat, mint az elmúlt hónapokban a jegybanki kamatláb, a forint árfolyama és az infláció alakulása, illetve ezzel összefüggésben a jegybank kívánatosnak vélt politikája. Mindezt akár egészséges, felelősségteljes közéleti érdeklődésként, a demokratikus érettség jeleként is értékelhetnénk, ha nem lógna ki olyan nagyon az a bizonyos lóláb. Ugyanis igencsak feltűnő: a jegybank elnökével szembeni támadások szinte kizárólag baloldalról jönnek, onnan viszont feltűnő összhangban. De vajon miért akarnák kormánypártok elérni a jegybanki politika megváltozását?
Az ok igen egyszerű. A Medgyessy-kormány elképesztő lyukat vágott a költségvetés zsákjába, a hiány megközelíti a Bokros-csomag előtti mértéket. Még ha el is fogadnánk azt a mentegetőzést, hogy a hiány nagy része az Orbán-kormány idejében keletkezett, akkor se lenne kisebb a felelősségük, sőt. Annál inkább kellett volna vigyázni az egyensúlyra. De hát mit lehet várni egy olyan kormánytól, amely hatalomra kerülve telezengi a sajtót azzal, hogy üres a kassza, aztán véletlenül mégiscsak talál 300 milliárdot a Pénzügyminisztérium valamelyik eldugott polcán? A költségvetési többletjuttatások jogos társadalmi igényeket elégítettek ki. Csakhogy a jó kormánynak a gazda gondosságával kell eljárnia: a jóléti intézkedéseknek összhangban kell lenniük a megtermelt jövedelmekkel és a beruházási szükségletekkel. Ezt tudja persze László Csaba, a kiváló pénzügyi szakember, meg a hívei által annak mondott Medgyessy Péter is, ezért megpróbálják suttyomban visszavenni az adománynak feltüntetett juttatásokat. Ehhez az egyik eszközt már megtalálták: a 2003-as költségvetésben drámai módon csappantak meg a beruházási kiadások, és szamárbőrként zsugorodik a kis- és középvállalkozások, valamint a családi gazdaságok támogatása is.
A másik eszközt, az infláció felpörgetését is szívesen alkalmazná a kormány, csakhogy ez a jegybank engedelmes együttműködését feltételezné. A Magyar Nemzeti Bank elnöke, Járai Zsigmond ehelyett nem átall törvényes kötelezettségéhez, az árszínvonal stabilitásához ragaszkodni, ami mégiscsak skandalum… Legalábbis a balliberális véleményformálók és a velük érdekazonosságot valló lobbicsoportok szemében. A szociközeli kritikusokat az sem zavarja, hogy Járai teljes sikerrel verte vissza a spekulánsok forintellenes támadását. Külföldi szakmai elemzők egyértelmű sikernek tekintik a jegybanki beavatkozást. A tekintélyes The Times az MNB példamutató akcióját annak a kudarcos kísérletnek az ellenpontjaként állította be, amellyel John Major kormánya 1992-ben igyekezett stabilizálni a fontot. A lapban megszólaltatott devizakereskedők dicsérték az MNB hozzáértését és szakértelmét. A Magyar Nemzet méltán közkedvelt tárcaírójának szófordulatával élve: hogy miért nem kaptak nagyobb publicitást honi lapjainkban eme rangos szakmai vélemények, én nem tudom…
Ami a lobbicsoportokat illeti: Széles Gábor és társai arra akarták rávenni Járait, hogy kamatcsökkentés révén járuljon hozzá az árfolyam gyengüléséhez, ami kétségtelenül kedvezne a kivitelnek – de csak rövid távon! A leértékeléses exporttámogatás ugyanis meg nem érdemelt előnyhöz juttat olyan vállalkozásokat is, amelyek egyébként alulmaradnának a piaci versenyben. A pénzügyi mankó ugyanakkor elodázhatja a gazdaság korszerűsödését, a hatékonyság javítását, ami hosszabb távon kedvezőtlenül hat ugyanezen tevékenységek versenyképességére. Ami miatt – mivel a védőernyőt nem lehet örökre kifeszíteni – ismét lehet majd jelentkezni állami támogatásért. Mert félreértés ne essék, a leértékelés – annak inflációnövelő hatása miatt – bújtatott exportár-támogatás. A magasabb infláció ugyanis többletbevételhez juttatja a költségvetést, ami a másik oldalról – az adófizetők részéről – ugyanilyen mértékű jövedelemelvonást jelent. Vagyis az állam a polgárok zsebéből kihúzott adóforintokkal – közvetve – az exportálóvállalatokat támogatja. Ez a modell sokáig működött a létező szocializmusban. Meg is bukott. De a léha középkori királyok is gyakran éltek a pénzrontás eszközével, rezet keverve az aranypénzbe. Dobzse László mai utódai szívesen tennének valami hasonlót, csak azt manapság árfolyam-leértékelésnek hívják.
Nem véletlen, hogy a szociális piacgazdaság megálmodója, Röpke, az inflációt a jólét és a gazdaság legnagyobb ellenségének tekintette. Nem véletlenül. Az infláció gazdasági hatékonyságot torzító hatásáról már szóltam. De legalább ilyen súlyos a társadalmi hatása – nem véletlenül nevezik a szegények adójának. Az infláció ugyanis rejtett és illegitim jövedelemátrendezést jelent, mégpedig a széles értelemben vett középréteg (a társadalom jó kétharmada) felől a leggazdagabbak felé. Ők ugyanis rendelkeznek olyan eszközökkel, amelyekkel az inflációt akár a maguk javára is fordíthatják, míg az átlagos jövedelműek szinte védtelenek (a legszegényebbek további lecsúszását segélyezéssel nagyjából orvosolni lehet). Ez történt a Bokros-csomag idején is, amikor a hirtelen felpörgetett infláció hatására a legszegényebbek életszínvonala ugyan nem romlott lényegesen, de a középosztály határozottan lefelé csúszott. Ahogy Bokros Lajos brutális őszinteséggel a képünkbe is vágta: nincs az a többletjövedelem, amit ő el ne tudna inflálni. A történelmi hűség kedvéért: 1995-ben és 1996-ban a költségvetésben 20-20 százalékos inflációt tervezett a pénzügyi kormányzat. Ehelyett a megvalósult áremelkedés mértéke 28, illetve 25 százalék fölé emelkedett! A tévedésnek ez a mértéke vagy dilettantizmust takar, vagy a választók tudatos becsapását, amihez az akkori jegybankelnök, Surányi György cinkos együttműködése is kellett.
Surányi persze kitöltötte mandátumának az Orbán-kormány idejére eső részét. Vajon mit szólt volna hozzá a dominánsan baloldali sajtó, ha a Fidesz-kormány akár csak tizedannyira támadta volna az MNB elnökét, mint jelenleg az MSZP elnöksége? Pedig nézeteltérés akkor is volt, éppen az árfolyam-politika miatt. Valószínűleg a nemzetközi sajtó is tele lett volna szociálliberális ihletésű felháborodással, a New York Timesig bezárólag, ahol Haraszti Miklós „független” szakértőként elemezte volna Orbán Viktor diktatórikus hajlamait…
Járai Zsigmond tényleg az MSZP–SZDSZ-kormány útjában van. Ha ugyanis szoci közeli lenne a jegybankelnök (Fekete Jánosnak biztos lennének ötletei), akkor vissza lehetne térni ahhoz a rossz emlékű „húzd meg, ereszd meg” gazdaságpolitikához, amelyet az elmúlt 25 év szocialista kormányai (Lázár Györgytől Horn Gyuláig) előszeretettel alkalmaztak, és amiből éppen a polgári kormány gazdaságstratégiája jelentett kiutat, lehetővé téve a gazdaság és a társadalom folyamatos és együttes fejlődését. Jelenleg Járai az egyetlen, aki ebből még meg tud menteni valamit. És ez nem tetszik a Dobzse Lászlóknak.
Nem először bizonyosodott be, hogy az MSZP és az SZDSZ nem igazán becsüli az intézményi függetlenséget. Márpedig a Magyar Nemzeti Bank függetlenséget éppen azért iktatták törvénybe, hogy a jegybankelnök – a gazdaság és társadalom tartós fejlődése érdekében – ne legyen kiszolgáltatva se az aktuális kormányerőknek, se a befolyásos gazdasági érdekcsoportoknak. Bizony, a függetlenség néha fáj a hatalmon lévőknek, de el kell tudni viselniük. Járai Zsigmond a ciklus végéig jegybankelnök marad.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.