Kutyaszorítóban a státustörvény

A határon túli magyarok többsége attól tart, hogy a módosításokkal elvesztik a kedvezménytörvény biztosította előnyöket. Duray Miklós, a Magyar Koalíció Pártja ügyvezető alelnöke, szlovákiai parlamenti képviselő úgy véli, hogy a nemzetpolitika kedvező folyamatai visszafordultak, és kiüresíthetik a státustörvényt.

Stefka István
2003. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A státustörvény ellenzői és hívei között kialakult egy harc, amelynek ütközőpontja nem- igazán a törvény – mondja Duray Miklós. – A valódi ütközőpont az, hogy a magyar jövőt úgy akarjuk-e alakítani, hogy a Kárpát-medencei magyarságnak közös jövőtervezési lehetősége legyen, vagy úgy, hogy erre ne legyen módja. A státustörvény a jövőtervezés lehetőségét teremti meg, kiüresítése pedig ezt a közös jövőt veszélyezteti.
– Milyen kiüresítésre gondol?
– Arra, amikor Magyarország külügyminisztere Bukarestben nyilvánosságra hozott hét olyan elvet, amely szerint a státustörvényt módosítani kell. Ez fordulópontot jelent, méghozzá azért, mert mindeddig konszenzus volt abban, hogy az Európa Tanács velencei bizottságának véleménye szerint kell módosítani a kedvezménytörvényt. Ezt a hét elv viszont, mintha a velencei bizottság véleményét nem létezőnek tekintené, teljesen új, az eredeti gondolattal ellentétes alapokra akarja helyezni a módosítás menetét. A legveszélyesebbnek azt tekintem, amikor arra hivatkoznak, hogy összhangba kell hozni a státustörvényt az Európai Unió elvárásaival. Az Európai Uniónak ugyanis nincsenek ilyen elvárásai, viszont van egy olyan íratlan szabálya, amely szerint mindazt, ami kultúrával, nemzeti identitással kapcsolatos, meghagyja a nemzetek hatáskörében. Ami a gazdasági élettel kapcsolatos, arra közös normákat alakít ki. Viszont van egy diszkriminációt tiltó dokumentuma, amely egyebek mellett kimondja azt is, hogy a kisebbségi közösségek érdekében megerősítő jogszabályokat lehet alkalmazni.
– Kovács László, az MSZP elnöke nem ezt akarja?
– Nem. A hét alapelv nem erre vonatkozik, hanem arra, hogy miként lehet minél szűkebb körre korlátozni a státustörvény érvényesíthetőségét. Amikor azt mondják, hogy az Európai Unióba belépő államok polgáraira már nem vonatkozhat a státustörvény, akkor nem mondanak igazat. Mert a státustörvénynek csak a munkavállalásra vonatkozó része nem vonatkozhat az uniós polgárokra, a többi, a magyar nemzetiséget mint kisebbséget védő törvény egyértelműen mind vonatkozhat. Viszont abban született konszenzus, hogy a törvény munkavállalásra vonatkozó részét megszüntetjük a módosítás során. Ezért látom veszélyesnek a külügyminiszter úr által kijelölt utat, mert az sem eurokonformnak, sem státustörvénypártinak, sem magyarságpártinak nem nevezhető.
– Németh Zsolt, az Országgyűlés külügyi bizottságának fideszes elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy a hétpontos módosítási javaslat teljesen ellentétes a Magyar Állandó Értekezlet (Máért) zárónyilatkozatával.
– Igen, teljesen más nyomon halad. A Máértnak tavaly november 17-én született egyébként egy olyan megállapodása is, hogy ha új szempontok merülnének fel a módosítás során, akkor azonnal össze kell hívni a Máért ülését. Nos ezek a szempon-tok már decemberben nyilvánosságra kerültek, ebből következően már össze kellett volna hívni a Máért ülését.
– Ön az előző Máért-ülésen nem vett részt, holott mint alapító tag eddig mindig jelen volt.
– Azért nem vehettem részt, mert a Magyar Koalíció Pártja nem engem küldött. Ezt úgy tekintem, hogy az MKP-nak megszűnt irántam a bizalma a státustörvényt illetően. Megjegyzem, hogy a november 17-i Máért-ülés az úgynevezett konszenzus ellenére zöld jelzést adott azoknak, akik a módosítást manipulálni akarták.
– Úgy tűnik, hogy Szlovákiában sem állnak jól a magyarság dolgai. A baloldal azzal vádolta az Orbán-kormányt, hogy a státustörvényt azért nem hagyta jóvá a szlovák fél, mert nem alakított ki jó viszonyt a szomszéddal. Lám, Mikulás Dzurinda szlovák miniszterelnök még barátságtalanabb lépést tett Medgyessy Péter miniszterelnökkel szemben.
– Az a találkozó, amely a magyar miniszterelnök és a szlovák miniszterelnök között lezajlott novemberben, üzenetértékű, de minőségében páratlan találkozó volt. Ugyanis az a szembenállás, amely a két miniszterelnök között kialakult, csak háborús viszonyok között szokás.
– Ezt hogy érti?
– Ez a kudarc két módon magyarázható. Vagy azzal, hogy a magyar Külügyminisztérium teljesen csődöt vallott, azaz a találkozót nem készítették elő, vagy azzal, hogy direkt alakítottak ki ilyen helyzetet, hogy a miniszterelnököt és körét ezzel kivonhassák a státustörvény módosításának előkészítéséből, és azt azok vehessék kezükbe, akik egészen sajátos módon a törvény kiüresítésében érdekeltek.
– Ha jól értem, Medgyessy Péter szimpatizál a törvénnyel.
– A találkozó után olyan nyilatkozatot tett, amely egyértelművé tette, hogy a magyar miniszterelnök a státustörvény pártján áll. Viszont azóta felelős magyar körökből olyan nyilatkozatok hangzottak el, amelyeket úgy lehet értelmezni, hogy ki kell üríteni a státustörvényt.
– Duray Miklós a szlovák parlament képviselője is. Az utóbbi időben a szlovák politika számos barátságtalan lépést tett a magyarságot képviselő Magyar Koalíció Pártja ellen.
– Pillanatnyilag nagyon rossz a helyzet. Jelenleg az a párt álláspontja, hogy tovább már nem közvetít. Ez szerintem rossz megközelítés. A felvidéki magyarság politikáját megjelenítő Magyar Koalíció Pártja nem lehet közvetítő, hanem érintett ebben a kérdésben, tehát nekünk küzdeni kellene a státustörvény megvalósításáért, és nem félreállni. A sajtóban megjelent írásokból úgy ítélem meg, hogy az RMDSZ vezető politikusai, Markó Béla és Frunda György nyilatkozatai azok, amelyek igazán helyénvalók, azaz nem változhatnak a kedvezmények. Kérdés, hogy ők egyedül mit tudnak elérni.
– Az Orbán-kormány által kialakított nemzetpolitika veszélybe került?
– Maga a nemzetpolitika került veszélybe. A rendszerváltás tizenkét évében az Antall–Boross- és az Orbán-kormányzat idejére tehető a nemzetpolitika felfelé ívelő ága, amelynek szellemisége 1994 és 1998 között ugyan nem igazán tudott előbbre jutni, de a Horn-korszakban legalább az eredményeit nem rombolták le. 2002 óta mindaz, ami a státustörvény körül lezajlott, az a nemzetpolitika visszafejlődését segíti elő, és ez súlyos következményekkel fog járni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.