Növelni kell a foglalkoztatást

A munkahelyteremtés központi támogatása szerepel az Európai Unió közös foglalkoztatáspolitikájában, amelynek révén 2010-re szeretnék elérni, hogy az aktív korosztályok legalább hetven százaléka megjelenjen a szervezett munkaerőpiacon. Magyarországon – miközben lényegesen elmaradunk az EU-országok foglalkoztatási szintjétől – lényeges gondot jelent a munkaerő illegális foglalkoztatása is.

Mayer György
2003. 01. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az EU tagállamainak foglalkoztatáspolitikájában 1997-ben jelentős hangsúlyváltás történt. Az addig a munkanélküliség csökkentésére összpontosuló törekvéseket a foglalkoztatás növelésének elsődlegessége váltotta fel. A tagországok egyetértésével elfogadott közös törekvés nemcsak a munkanélküliek, hanem az inaktívak minél nagyobb hányadának munkahelyhez, kereső foglalkozáshoz juttatásával azt kívánják elérni, hogy 2010-re a 15–64 éves népesség legalább hetven százaléka foglalkoztatott legyen – derül ki a Foglalkoztatási Hivatal és az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány kiadványából. Az Európai Bizottság 1998-tól évente megjelenő foglalkoztatási irányvonalat ad ki, hogy elősegítsék a foglalkoztatás növeléséét. A tagországok ennek szellemében évről évre cselekvési tervet készítenek konkrét vállalásokkal, amelyeket a bizottság számon is kér. A közös munka eredményeként 2000-ben már minden tagországban nőtt a foglalkoztatás az előző évhez képest. Ugyan a foglalkoztatási szint emelkedése az esetek többségében csupán néhány tized százalékos volt, de minden tagországban nőtt. A legnagyobb növekedést Spanyolország érte el 2,3 százalékkal. 2000 volt a harmadik év az unió országaiban, amikor az új munkahelyek között a teljes munkaidősek száma meghaladta a részmunkaidősekét.
A 15–64 éves férfiak foglalkoztatási szintje az EU átlagában 2000-ben az előző évi 71,8 százalékról 72,5 százalékra nőtt. Az unióban a munkavállalási korú férfiak csaknem háromnegyede kereső. Ebben az időszakban valamennyi tagországban nőtt a nők foglalkoztatása is, átlagban 52,8 százalékról 54 százalékra. A nők foglalkoztatásában azonban szélsőséges különbségek vannak a tagországok között. Legkisebb arányban Spanyolországban dolgoztak (37,6 százalék), míg Dániában és Svédországban a 15–64 éves nők hetven százaléka jelent meg a munkaerőpiacon. A felmérés szerint ugyanakkor az uniós csatlakozásra váró országokban még az 1999-es alacsony foglalkoztatási szint is tovább csökkent. A volt szocialista országok munkaerőpiacát 1990 után különböző súllyal érte az átalakulás. Ebben az időszakban a legnagyobb veszteséget Magyarország szenvedte el, csaknem tíz százalékkal csökkent a foglalkoztatás.
Bár az elmúlt néhány évben javult a hazai foglalkoztatási helyzet és csökkent a munkanélküliség is, jelenleg Magyarországon az aktív korosztályba tartozó foglalkoztatottak aránya 55 százalék körülire tehető, ez nemzetközi összehasonlításban, valamint a rendszerváltást megelőző hazai arányokhoz képest is még mindig rendkívül kevés. A munkaügyi kormányzat célkitűzése szerint az évtized végére szeretnék elérni, hogy az aktív korosztályba tartozók hetven százaléka megjelenjen a munkaerőpiacon. Ennek elősegítésére a következő négy évben három-négyezer új munkahelyet szeretnének teremteni. Az intézkedéscsomag része a távmunka és a részmunkaidős foglalkoztatás elterjesztése. A nők körében a részmunkaidős alkalmazás hat százalék, szemben a fejlett uniós országok 25-35 százalékával.
A hazai statisztikákban évről évre csökken a mezőgazdaságban foglalkoztatottak száma, miközben a mezőgazdasági kistermelés változatlanul több százezer ember számára jelent munkát és megélhetést. A jövedelemszerzésnek ez a módja azonban számukra nem azonos a foglalkoztatással. Ezzel együtt a munkaerőpiac számára inaktívnak számító rétegek számos más csoportjához tartozó és kereső tevékenységet végzők zöme sem jelenik meg a foglalkoztatási adatokban. Magyarországon éppen ezért vélhetően több tízezren bár dolgoznak, munkavégzésüknek és az így szerzett jövedelmüknek nincs nyoma a szervezett gazdaságban. Ehhez az adóelkerülés sokféle oka mellett, alapvetően a munkát terhelő és európai összehasonlításban is kiugróan magas adó- és járulékfizetési kötelezettségek vezettek. Mindezek miatt a foglalkoztatás növelését az adópolitika megváltoztatása és természetesen a különféle munkahelyteremtő intézkedések közösen segíthetik elő.
***
Munkaügyi mintaszervezet. Mintaszervezet lesz a Somogy Megyei Munkaügyi Központ barcsi kirendeltsége, ahol az utóbbi években átlagosan 18-20 százalékos a munkanélküliség. A megyében elsőként itt kezdődött el az uniós gyakorlathoz igazodó munkaügyi rendszer korszerűsítése, valamint egy új szolgáltatási modell kidolgozása. A PHARE-támogatással megvalósuló programhoz az országban kezdetben húsz kirendeltséget jelöltek ki. Az átalakítás kiterjed a számítástechnikai hálózatra, a szoftverfejlesztésre, valamint a dolgozók továbbképzésére és az egységes ügyfélkapcsolatokra. A munkaügyi központokban az uniós országokban alkalmazott gyakorlatnak megfelelően az ügyfeleknek lehetőségük lesz arra, hogy az interneten saját maguk is böngészszenek a hazai és uniós országok álláskínálatai között. (M. Gy.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.