Színházi szükségállapot

Halász Miklós
2003. 02. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sorozatos túlköltekezés miatt több színi direktor is megbukott Szegeden az elmúlt három évtizedben. Fátumszerűvé váltak a gazdasági bajok a nemzeti színházban. Január 16-án Korognai Károly főigazgató mondott le tisztségéről, ám ezt a lépést tavaly decemberben megelőzte az önkormányzati biztos kinevezése. Zoltán Gábor személyében a közgyűlés különleges revizort küldött a gazdasági ügyek átvilágítására. Az önkormányzati biztos megbízatása 2003. május 31-ig szól. Sokféle megállapítása közül a legfontosabb: a színház adósságállománya nem csökkent, a jelenlegi hiány 109 millió forint. Korognai lemondása után a közgyűlés a korábbi marketingvezetőt, Kocsis László Leventét bízta meg a teátrum ideiglenes irányításával, akinek a megbízatása addig tart, amíg pályázat útján főigazgatót nem találnak. Kocsis a teljes csőd elkerülése miatt szükségállapotot rendelt el, megkurtította a színi évadot, a Faust kivételével a tervezett premiereket levette a műsorról. Az intézkedés reakciójaként a prózai tagozat színészei levelet írtak a polgármesternek, kérték, ne rövidítsék meg a közönséget, zökkenőmentesen folytathassák a művészi munkát. Néhány civil személy feljelentette Korognai Károlyt, a rendőrség kiszállt az önkormányzathoz, begyűjtötte a színház gazdálkodásáról szóló dokumentumokat. Ez az év sem indul botrány nélkül, mondogatják a színház törzslátogatói, miközben különböző televíziós stábok járják a várost, szenzációt szimatolnak. A kulturális ügyekért felelős önkormányzati tanácsnok, Pászti Ágnes pedig ismerteti a helyzetet, mert helyzet aztán van, hiszen a média sorban áll a nyilatkozatáért. Pászti Ágnes nyugtatja a közvéleményt, a színház nem zár be, csak a tavaszi bemutatók maradnak el.
A premiereket akkor is le kellett volna venni a műsorról, ha a színháznak nincs adóssága. Az önkormányzati biztos jelezte, túl sok a tavaszra tervezett bemutató, ami még abban az esetben is finanszírozhatatlan, ha a teátrum költségvetése stabil – állítja a tanácsnok asszony, majd hozzáteszi: – Az önkormányzat nem szólt bele a művészi munkába, most sem teszi, de mint fenntartó azért felelős, hogy a teátrum megőrizze működőképességét. A színházra is azok a pénzügyi előírások érvényesek, mint a város többi nyolcvanhat intézményére. Egyébként az eladósodás nem mai keletű, Korognai 1999-ben 16 millió, 2000-ben 247 millió, 2002-ben 121 millió forint hiányt halmozott fel. Még a korábbi közgyűlés 384 millió forinttal segítette ki pótelőirányzatként. Ennyi pénzt utaltak át a költségvetésen felül. A város mindig bőkezű volt a színházával, évente általában másfél milliárd forintos keretet biztosított. Az idén minden eddiginél magasabb összegű, 1,588 milliárd forintos támogatás szerepel a büdzsében.
Sok oka van a túlköltekezésnek, talán a legfontosabb, hogy az igazgató a pénzügyi lehetőségeket nem vette figyelembe, amikor a premierek nagy számát megtervezte, és túl magas produkciós költséget állított be.
A korábbi városvezetés is annak a pénzügyi szakembernek a munkáját vette igénybe két és fél évvel ezelőtt, mint a mostani. Zoltán Gábor önkormányzati biztos olyan helyzetet talált, ami törvényszerűen vezet a gazdasági ellehetetlenüléshez, mert a színház nem tartotta be a kötelezettségvállalás szabályait: nem vették figyelembe a számviteli előírásokat, nem lehetett nyomon követni a beérkezett ügyiratokat, számlákat, és ez a folyamat a megalapozatlan kötelezettségvállaláshoz vezetett.
Ám a szegedi színház ügye mégsem tisztán gazdasági „baleset”. A ügy politikai töltését Szőllősi Béla önkormányzati képviselő, a Fidesz frakcióvezető-helyettese, a pénzügyi bizottság alelnöke is hangsúlyozza.
– A gazdaságban nincs művészi szabadság, be kell tartani a játékszabályokat. A megnyugtató jövő érdekében felvetettem, hogy a gazdasági igazgató kiválasztásánál ugyanazon szigorú feltételeket kell érvényesíteni, mint a főigazgatónál. A teátrumot az állam finanszírozza, aminek módja elég bonyolult. Az a legfőbb gond, hogy a színházi évad és a gazdasági év nem esik egybe. Szeptembertől a következő év júniusáig tart a színi szezon, félig-meddig lemegy az évad, amikor februárban kiderül – akkor fogadja el a város a költségvetést –, hogy mennyi pénz jut arra az évre. Ebből a szempontból rugalmatlan a költségvetés.
– Ettől azért működhet a színház, nem?
– A gazdasági szerkezetből következhet az önkorlátozás hiánya. A rendszerváltás óta nyomon lehet követni, hogy baj van a gazdálkodás rendjével. Korognainak körültekintőbben kellett volna felmérni a rendelkezésére álló forrásokat. Művészi nagyvonalúsága miatt nem vezette pontosan a nyilvántartást, nem tudta mennyi pénze van. Itt csúszott el, mert egyébként jól öszszehozta a társulatot, a prózai tagozat több díjat is nyert. Nem tartom jónak, hogy elmaradnak a tavaszi bemutatók, ősztől lenne szükség a keményebb takarékosságra, a társulatot valahogy együtt kellene tartani.
A város kulturális ügyeit alpolgármesterként a rendszerváltás óta leghosszabb ideig, 1990-től 2002-ig dr. Ványai Éva irányította, aki jelenleg is képviselő, tagja a közgyűlés MDF-es frakciójának.
– Személy szerint sajnálom Korognai Károlyt, hogy saját drámáját is megélte. Abban, hogy az események idáig jutottak, közrejátszott az is, hogy sűrűn váltakoztak a gazdasági igazgatók. Tapasztalataim szerint azok az intézmények tudnak eredményesen működni, ahol hosszabb ideje dolgozik együtt a gazdasági igazgató az első számú vezetővel.
– Gyakorló polgármester-helyettessége idején milyen következtetést vont le a két és fél évvel ezelőtti vizsgálatból, amit szintén Zoltán Gábor végzett?
– Miután több száz millióval konszolidáltuk a színházat, megkérdeztem az önkormányzati biztost, képes lesz-e Korognai a teátrumot eredményesen irányítani. Akkor a biztostól igenlő választ kaptam. A mostani, 2003 januári jelentésében azonban már szükségesnek látta a főigazgató felelősségének megállapítását. Ebből a történetből az a következtetés vonható le, hogy a jövőben már menetközben, szigorúan kell ellenőrizni a gazdálkodást és nem akkor, amikor a bajok jelentkeznek.
– Nem látja értelmét annak, hogy oly sok szegedi színházi cirkusz után a teátrumot ne művész, hanem gazdasági menedzser vezesse?
– Nem, a színház speciális világ, az élére olyan művészt kellene állítani, aki a gazdasági intézményvezetéshez is ért. De az is lehet, hogy ilyen személy nincs.
Most mindenki vizsgálódik, keresi azt a banánhéjt, amin el lehetett csúszni. Ezt teszi a közgyűlés kulturális bizottsága is, amelynek egyik tagja, Apró Juhász János építőmérnök, az önkormányzat felelősségét is említi.
– Évek óta a színház egy magán kft.-től évi negyvenmillió forintért bérel épületet, ahol a díszleteit raktározza. Ez az ingatlan az egykori kábelgyár, amelynek tulajdonosa a Siemens volt, de a tizenhárom hektáros területet, amikor kivonult a szegedi piacról, olcsón, háromszázmillió forintért felajánlotta az önkormányzatnak. Ezért a kedvezményes összegért a városnak meg kellett volna venni az ingatlant, nem szólva arról, hogy szép lassan a színház bérleti díjként kifizeti a bekerülési összeget. Így túl drága a bérleti díj, és ez is hozzájárult az eladósodáshoz. Egyébként pedig az a véleményem, hogy az átláthatóság kedvéért a nemzeti és a szabadtéri színpad gazdálkodását, ami most egyben van, külön kellene választani. És a szabadtéri játékok őszi–tavaszi folytatásához minél hamarabb fel kellene építeni azt a többfunkciós kongresszusi palotát, amihez tavaly a kormánytól csaknem kilencszázmillió forint vissza nem térítendő támogatást kaptunk. Nem akarok a vizsgálatok elé menni, de az én szememet szúrja, hogy a Sógornők című prózai darab harminc előadásért 113 millió forintos költséget irányzott elő a főigazgató. Megosztotta a művészeket az a körülmény is, hogy a vendég színészek sokszorosát keresték, mint a szegedi színház tagjai.
Még nem jelent meg a pályázati kiírás, de széles körben megkezdődtek a találgatások. Eddig tíz név szerepel a várományosok listáján. A gazdasági válság ellenére a főigazgatói szék értéke mégis nagynak látszik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.