Harmincöt éve vártunk erre: ma tér vissza Magyarországra a világbajnokság

Több mint három évtized után látogat hazánkba a világ egyik legismertebb motorversenye. Az 1988-ban indult Superbike-világbajnokság és három betétsorozata a Balaton Park Circuiten tér vissza magyar földre, és valamennyi kategóriában annyira szoros a pontverseny, hogy egy itteni győzelem akár döntő is lehet a vb-címért folytatott küzdelemben. Ráadásul a kilátogató tízezrek magyar versenyzőnek is szoríthatnak, ugyanis a Yamaha utánpótlás-sorozatban, az R3 Blu Cru Világkupa futamain Barta Kristóf is rajthoz áll szabadkártyával.

2025. 07. 25. 5:08
Ezen a hétvégén felbőgnek a motorok a Superbike-vb magyar futamán a Balaton mellett (Fotó: WSBK)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eljött ez az időpont is, végre felbőghetnek a világ egyik legismertebb versenyén a motorok, melyek ezen a hétvégén uralják majd a Balatont és környékét. Nagy visszatérés ez, hiszen amikor 1990-ben még a Hungaroringen rendezett Superbike-világbajnoki futamot leintették – maga a sorozat 1988-ban indult, és a mogyoródi pálya az első három évben látta vendégül a világ legjobb motorosait –, nem sokan gondolták, hogy a következő magyarországi versenyre 35 esztendőt kell majd várni. Ráadásul rögtön jubileumi futammal tér vissza hazánkba a vb-sorozat, ugyanis a balatonfőkajári Balaton Park Circuit versenypályán szombaton rendezik meg a Superbike géposztályban a világbajnokság történetének ezredik futamát. 

Toprak Razgatlıoğlu kétszeres Superbike világbajnok pályabejáráson az új magyar pályán, a Balaton Park Circuit aszfaltcsíkján
Toprak Razgatlıoğlu kétszeres Superbike világbajnok pályabejáráson az új magyar pályán, a Balaton Park Circuit aszfaltcsíkján (Fotó: Kurucz Árpád)

A múltban az lett a Superbike világbajnoka, aki nyert a magyar futamon

Sokan mondják a régi szép időkre emlékezve, hogy az a pilóta, aki Magyarországon nyer, az nagy eséllyel világbajnok lesz a királykategóriában. Ugyanis 1988-ban és 1989-ben az amerikai Fred Merkel, míg 1990-ben a francia Raymond Roche látta meg elsőnek a kockás zászlót, és az év végén ők lettek a sportág világbajnokai. Igaz, akkoriban még a sorozat elején, mindhárom évben április 30-án rendezték meg a világbajnoki futamokat a Hungaroringen, azaz a nagy menetelésnek még az elején tartottak a motorosok. Ezúttal a világbajnokság hajrájában kapott helyett a balatoni futam, ugyanis ezt követően már csak négy versenyhétvégét rendeznek, így alaposan felértékelődik egy itt elért futamgyőzelem.

Lassúnak tartja a versenyzők nagy része a Balaton Park Circuit pályáját

A történelmi jelentőségű futamot persze megelőzi majd a pénteki, majd a szombati nap, hiszen a különböző edzéseken ekkor kell megtalálni a motorok legjobb beállítását, és ekkor mehetnek a versenyzők először éles körülmények között. Ugyanakkor a mezőny nagy részének nem lesz ismeretlen a balatoni ring, ugyanis június végén teszteltek a pályán, ráadásul később sokan vissza is tértek Balatonfőkajárra. Tapasztalat, még ha minimális is, azért már mindenkinek van a balatoni aszfaltcsíkkal kapcsolatban. A versenyzők – köztük a magyar gyökerekkel rendelkező Axel Bassani is – kritikusan fogalmaztak ezekkel a tesztekkel kapcsolatban, kiemelve, mennyire technikás és lassú ez a pálya. Persze a szombati, jubileumi, és a vasárnapi második versenyen majd kiderül, kinek fekszik elsősorban a pálya.

A holland klasszis, többszörös vb-futamgyőztes Michael van der Mark belső kamerás köre a Balaton Park Circuit aszfaltcsíkján:

A Superbike vb-sorozat idénye eddig meglehetősen izgalmasan alakult, úgy érkezett Magyarországra a mezőny, hogy a kétszeres vb-győztes és címvédő török Toprak Razgatlioglu (BMW) mindössze négy ponttal vezet az összetettben nagy riválisa, az olasz Nicoló Bulega (Ducati) előtt. A harmadik pozíciót elfoglaló Danilo Petrucci lemaradása már tetemes, 136 pont, vélhetően a két élmenő csatájából kerülnek majd ki a futamgyőztesek, miután a mostani szezonban a török 12, míg az olasz 8 futamot nyert meg. Razgatlioglu és Bulega közül bármelyik nyer, lélektanilag komoly előnyhöz juthat a vetélytárssal szemben a hajrá versenyei előtt.

Barta Kristóf szabadkártyával indul a Superbike-vb egyik betétfutamán
Barta Kristóf szabadkártyával indul a Superbike-vb egyik betétfutamán (Forrás: Facebook/Barta Kristóf)

Magyar pilótáért is szoríthatnak a nézők

A szériamotorok csúcsa, a Superbike mellett három kísérőszéria lesz jelen a balatonfőkajári pályán: a Supersport-világbajnokság, a tavaly életre hívott női motoros világbajnokság, illetve a Yamaha utánpótlás-sorozata, az R3 Blu Cru Világkupa. Utóbbiban ráadásul hazai indulónak is szoríthatunk, hiszen Barta Kristóf rajthoz áll szabadkártyával. Ugyanakkor az év végén búcsúzó Supersport 300 mezőnye nem versenyez ezen a hétvégén.

Barta tavaly egy pole pozícióval mutatkozott be az Alpok–Adria Supersport 300-as kategóriájában, míg ebben az évben már teljes szezont fut a bajnokságban. Nem is teljesít rosszul, ugyan még a futamgyőzelem nem jött össze neki, de az eddigi hét futamon egy kiesés kivételével rendre az első négyben végzett. A szabadkártya tető alá hozásában nagy szerepe volt Talmácsi Gábornak. 

A többi kategóriában is nagyon szoros a világbajnoki pontverseny 

A Supersport géposztályban az olasz Stefano Manzi áll az összetett élén, előnye pedig 25 pont a hozzá hasonlóan Yamahával versenyző török Can Öncüvel szemben, így a magyarországi fordulón nagy lépést tehet a bajnoki cím megszerzése felé. Az olasz motoros eddig négy futamot nyert meg, csakúgy, ahogyan a bajnoki második Can Öncü, igaz, Manzi sokkal kiegyensúlyozottabb versenyzést produkál a szezonban. Rajtuk kívül Tom Booth-Amos, a 2023-as Moto3-as világbajnok Jaume Masiá és Bo Bendsneyder tudtak futamot nyerni.

 Stefano Manzi és Can Öncü csatája Assenben:

A női vb-sorozatban, amelyben minden induló ugyanolyan Yamaha YZF–R7 motorral versenyez, három fordulót követően a spanyol María Herrera vezeti a pontversenyt honfitársai, a második Beatriz Neila – mindössze kilenc pont a különbség a két motoros között –, valamint a harmadik Sara Sánchez előtt. A Balaton Park után idén még két helyszínen rendeznek fordulót ebben a szériában, így a bajnoki cím szempontjából fontos futamokra kerül sor a hétvégén. Valamennyi kategóriában mindhárom napon a pályára gurulnak a versenyzők a 4075 méter hosszú Balaton Park versenypályán.

A Superbike-világbajnokság hétvégi menetrendje

Ami a lebonyolítást illetti, a nézők péntektől vasárnapig egy pillanatra sem fognak unatkozni, a pályán ugyanis mindhárom napon lesz történés reggel 9 órától egészen 17 óráig.

Péntek

  • 9.00–9.25    Yamaha R3 BLU CRU világkupa, szabadedzés
  • 9.40–10.05    Női világbajnokság, szabadedzés
  • 10.20–11.05    Superbike, első szabadedzés
  • 11.20–12.00    Supersport, szabadedzés
  • 13.30–13.55    Yamaha R3 BLU CRU világkupa, superpole
  • 14.10–14.35    Női világbajnokság, superpole
  • 15.00–15.45    Superbike, második szabadedzés
  • 16.00–16.40    Supersport, superpole

Szombat

  • 9.00–9.20    Superbike, harmadik szabadedzés
  • 9.30–9.40    Női világbajnokság, bemelegítés (első)
  • 9.50–10.00    Supersport, bemelegítés (első)
  • 11.00–11.15    Superbike superpole
  • 12.45–    Női világbajnokság, első verseny
  • 14.00 –    Superbike, első verseny
  • 15.15–    Supersport, első verseny
  • 16.15–    Yamaha R3 BLU CRU világkupa, első verseny

Vasárnap

  • 9.00–9.10    Superbike, bemelegítés
  • 9.20–9.30    Női világbajnokság, bemelegítés (második)
  • 9.40–9.50    Supersport, bemelegítés (második)
  • 11.00 –    Superbike, superpole futam
  • 12.45–    Női világbajnokság, második verseny
  • 14.00 –    Superbike, második verseny
  • 15.15–    Supersport, második verseny
  • 16.15–    Yamaha R3 BLU CRU világkupa, második verseny

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.