Négy éve az UNEP, az ENSZ Környezetvédelmi Programja beválasztotta a Toyotát a világ első 500 környezettudatos szereplője közé. A Toyota Motor Corporation (TMC) a környezeti vezetési rendszer kidolgozására tett erőfeszítéseiért kapta a díjat. Ezek az erőfeszítések a világ első sorozatban gyártott hibridautójának kifejlesztésére, az ISO 14001 minősítés megszerzésére és a környezetvédelmi adatok aktív közlésére irányultak.
A díj tiszteletére a TMC a Toyota Alapítvánnyal együttműködve létrehozta a Toyota környezetvédelmi tevékenységeket támogató programját. A „Társadalmi befektetés a fenntartható fejlődésért” témára alapuló program támogatásokat nyújt gyakorlati, regionális projektekhez Japánban és a Föld más régióiban. A Toyota Alapítványon keresztül – amely a Toyota autógyártásának 40. évfordulóján, 1974-ben jött létre – Közép- és Kelet-Európában széles körű pozitív hatása lehet az évi 500 ezer dolláros pénzügyi támogatásnak.
2000-ben a Közép- és Kelet-európai Regionális Környezetvédelmi Központ (REC) javaslatot tett a Toyotának egy a környezeti oktatást támogató programra Közép- és Kelet-Európában, amely hét ország 11 és 15 éves gyermekeinek szóló innovatív multimédiás csomag kifejlesztésére és alkalmazására vonatkozik. A kísérleti szakasz, melynek címe „Green Pack – Környezeti tudatosság iskoláknak”, 2001-ben Lengyelországban indult.
Méltányolva a REC munkáját a Green Pack létrehozásában, a szervezet 2001-ben a tizenöt kiválasztott egyikeként 197 300 dollár támogatást kapott, hogy hasonló programot fejlesszen Magyarországra és Bulgáriára. 2003. március 28-án a REC és a Toyota büszkén mutatta be a tanárok számára készült új környezeti nevelési oktatócsomagot. A Zöld útipakk (Green Pack) az iskolai tantervben széleskörűen használható oktatási anyagokat tartalmaz. Az oktatócsomag ingyenesen kerül ezer magyar iskolába – segítve a tanárokat abban, hogy a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés elveit megismertessék diákjaikkal.
A gondosan kialakított oktatócsomag egy tanári kézikönyvet tartalmaz tanári óratervekkel, tanulói adatlapokat, egy videokazettát oktatófilmekkel és videoklipekkel, és számos, környezeti témával foglalkozó interaktív CD-ROM-ot. Az oktatócsomag nem egyszerűen az öszszegyűjtött ismeretekre helyezi a hangsúlyt, hanem az értékteremtésre, a környezettudatos viselkedésre az iskolában és a társadalmi élet különböző területein.
A 22 környezeti téma kibővített ismereteihez problémafelvető feladatok tartoznak oly módon, hogy többféleképpen közelítik meg az adott problémát és az azok megoldásához tartozó pozitív, illetve negatív véleményeket. A problémák megtárgyalásán keresztül a tanárok és a diákok mélyebben foglalkozhatnak azokkal a konfliktusokkal, amelyek a környezetvédelem, a gazdaság fejlődését érintik. A gondolkodtató feladatok a különböző vélemények megismerésének fontosságára és a konszenzuskeresésre is iránymutatóak.
A Zöld útipakk kifejlesztésében magyar tanárok, környezeti szakértők, lengyel és bolgár közreműködők, valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium szakemberei vettek részt.

Kémbotrány: a szakértő szerint az akciót az ukrán titkosszolgálat politikai megrendelésre hajtotta végre