Ötletgazda

Nyugat-Európát megelőzve, Magyarországon kezdte meg az Opel új szubkompakt egyterűje, a Meriva forgalmazását. Az ötszemélyes átalakulóművészt még hivatalos bemutatkozása előtt tettük próbára, az itt szerzett tapasztalatok alapján elmondhatjuk, hogy a konkurenciának komoly félnivalója lehet a több kategória alternatíváját jelentő autótól.

Jávor József
2003. 04. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Meriva formaterve a bevált egyterű-receptúrát követi, ám orra a szokásosnál is meredekebb. Ennek köszönhetően az autó 27,5 centivel rövidebb a Zafiránál, miközben a két modell tengelytávja csaknem megegyezik.
Így aztán nem csoda, hogy az utastérben páratlan térkínálat várja az utasokat. A vezetési helyzet kényelmes, kifejezetten személyautós. A műszerfal semmi meghökkentőt nem kínál: aki mostanában vezetett Opelt, azonnal otthonosan érzi magát a négyméteres kocsiban. Az egyetlen meglepetésforrás a megkettőzött szélvédőoszlop, ami nyújtott ívű bal kanyarban szerencsétlen esetben szinte a teljes szembejövő forgalmat képes kitakarni. A holttér egyetlen ellenszere az elővigyázatosság, miközben a pilótát az vigasztalhatja, hogy ettől eltekintve élmény vezetni az autót.
Az autó igazi nyertesei mégis a hátul utazók. A három, hárompontos biztonsági övvel és süllyesztett fejtámlával felszerelt üléspad középső szegmensét lehajtva a két szélső fotelszelvény 7,5-7,5 centiméterrel beljebb és közel ugyanennyivel hátratolható. Az így kapott hatalmas térben a legtermetesebb utasok is akadálytalanul terpeszkedhetnek el. A fejedelmi kényelmet a hat fokkal megdönthető háttámlák, valamint a normál helyzetben a csomagtérbe belógó, ám szükség esetén egy mozdulattal kiszerelhető könyöktámasz teszi teljessé. A folyamat fordítva is működik: az üléseket normál állásban előre húzhatjuk, háttámlájukat meredekebbre állíthatjuk, vagy akár a csomagtér padlójának síkjába is dönthetjük. Az elgondolás legszimpatikusabb eleme, hogy a FlexSpace rendszer valóban könnyedén működik, az egész utastér néhány másodperc alatt, kezelési útmutató nélkül is átalakítható ultrakomfortos négyülésesből irdatlan (1308 literes) csomagterű áruszállítóvá. A két végpont között számtalan átmeneti lehetőség adódik, különösen, ha megrendeljük a Zafirából már ismert, vízszintesbe dönthető jobb első ülést.
Az április 14. óta rendelhető Meriva Essentia fantázianevű alapkivitelének ára hajszállal a lélektani hárommillió forintos határ alatt marad. Ezzel komoly dilemmára kényszerítheti azokat a vásárlókat, akik eddig a jóval nagyobb csomagterű, de kevesebb variációs lehetőséget kínáló, hasonló árfekvésű furgonkombikat részesítették előnyben. Ugyanakkor az egyre népszerűbb kompakt egyterűek rajongótáborát is megtépázhatja az új Opel, nem is beszélve az alsó-középkategóriás kombik vevőköréről.
A 3 milliós árba a 75 lóerős, 1,6 literes motor mellé a modell nevéhez méltón csak a legszükségesebbek fértek bele: két légzsák, hátsó Isofix gyermekülés-rögzítő pontok, előfeszítős, överő-határolós első biztonsági övek, négy tárcsafék, valamint rengeteg tárolórekesz, hátsó 12V aljzat, és természetesen a FlexSpace ülésrendszer. Az Enjoy felszereltségi szint a praktikus megoldásokra, míg a Cosmo elsősorban az esztétikumra helyezi a hangsúlyt, de gyakorlatilag minden változathoz minden tétel rendelhető a hosszú extralistáról.
A motorkínálat második tagját, a 16 szelepes, 1,6-os benzinmotort akár a Corsában debütált Easytronic automatizált váltóval is rendelhetjük, amely még az év vége előtt a csúcsváltozathoz, a 125 lóerős, 1,8 literes motorhoz is kapható lesz. A korántsem könnyű Merivát egyébként csak ez utóbbi erőforrás képes igazán dinamikusan mozgatni – legalábbis őszig, amikor megjelennek a kínálatban az autó karakterével tökéletesen harmonizáló, modern, közös nyomócsöves dízelmotorok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.