Irányított Kádár-nosztalgia és a valóság

2003. 06. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meddig terjed időben és térben a Kádár-rendszer hagyatéka? Egyáltalán beszélhetünk-e örökségről, múlt időbe tehetjük-e ezt a terhes korszakot, vagy inkább a jelen idő dukálna még a régi-új szocialista vezetőgarnitúra hatalmi technikai manővereit figyelve? Mindezek olyan kérdések, amelyekkel kénytelen-kelletlen naponta szembesülünk. A válaszok persze szintén kényelmetlennek bizonyulhatnak, ezért is ritka az olyan szellemi vállalkozás, mint a Vízivárosi esték a Budai Vigadóban, amely hétről hétre a Kádár-rendszer örökségének egy-egy szeletét világította meg tudós értelmiségiek segítségével. Hogy miért lehetnek kényelmetlenek a válaszok? Túl sok az azonosság az akkori és a mostani politikai vezetők között, túl sok hasonló hatalmi arroganciával – régiesen szólva: túlkapással – találkozhatunk, amelyek mind-mind arra emlékeztetnek bennünket, hogy a múlt még itt kísért.
A legutóbbi, tavaszi záróbeszélgetés mintegy öszszefoglalta a Kádár-rendszert feldolgozó előadás-sorozatot. Jávor Béla jogász és Tellér Gyula szociológus beszélgetéséből az világlott ki, hogy a rezsim reformjai mindig csak a felszínt érintették, a lényegi kérdésekhez foggal-körömmel ragaszkodott a kommunista nómenklatúra. Az elnyomásra szakosodott, sokszor észbeli képességekben sem bővelkedő apparátust persze ki lehetett játszani némi rafinériával. Merthogy a magyar társadalom jelentős része nem volt híján a szellemi muníciónak. Jávor Béla érzékletes hasonlata szerint úgy jártunk el, mint a mesebeli vándorlegény a birtokában lévő egyetlen kődarabbal. Emlékezhetünk a történetre: a fukar gazdasszonyt avval ámítja, hogy egy darab kőből is tud finom levest csinálni. A kőleveshez azonban mindig kér egy-egy újabb ízesítőt a kíváncsi asszonyságtól, míg a végén gulyássá dúsul ama bizonyos kőleves. Ezek a túlélési stratégiák segítették a társadalom zömét, amely nem hajlott be a diktatúrának, hogy a polgáriasult életformából valamit meg tudjon őrizni vagy fel tudjon támasztani.
Tudvalévő, hogy éppen a polgári gondolkodás volt a legfőbb üldözendő célpont a diktatúra évtizedeiben. Az ok igen kézenfekvő. Mint az előadók is kibontották, a szocialista embertípus eszményének azért sem felelhetett meg a polgár, mert lényegéből következik, hogy önálló véleménye, szabad akarata van s olyan társadalomformáló kisugárzása, amely gyűlöletes a kollektivizmus ábrándját kergető kommunisták szemében. Ám az is kérdéses, hogy vajon őszintén gondolta-e a szóban kollektivizmust megvalósítani igyekvő álbaloldali hatalom saját elgondolásait. A válasz egyértelmű nem. És erre éppen az 1956-os forradalmat és szabadságharcot idegen segítséggel leverő és véresen megtorló Kádár-rendszer (vissza)fejlődéstörténete a legszemléletesebb példa.
Van egy történet arról, hogy miután emigrált, Márai Sándort megkérdezték arról, hogy mivel nem volt megelégedve a kommunista rendszerben. Az író úgy válaszolt, kilencvenkilenc százalékban nem volt különösebb gondja az új berendezkedéssel, ám az az egy százalék éppen az, amiért élni érdemes. Természetesen Márai is csak a bonmot kedvéért mondhatott egy százalékot, máskülönben talán ő is hazatért volna a későbbiekben. Erre utalt Jávor Béla is, amikor megemlítette: 1988-ban maga Aczél György üzente meg Márainak, hogy most már ő is visszajöhetne. Az író azonban hajthatatlan maradt, s úgy nyilatkozott, addig nem jön, míg idegen csapatok tartják megszállva hazáját. 1989 februárjában, látva a helyzet reménytelenségét, főbe lőtte magát.
Szinte önként vetődik fel a kérdés: miért lengi körül a Kádár-rendszert egyfajta irányított nosztalgia? Miként lehetséges, hogy egyesek szinte azt sugallják: Kádár János és az őt körülvevő elnyomó érdekszövetség mindent megpróbált a lehetőségek határain belül a Szovjetuniótól független politizálásra és az emberek viszonylag jó életszínvonalának fenntartására? Tellér Gyula szintén elutasítja ezt a hamis nosztalgiát. Mint mondja, a magyar társadalom éppen azáltal, hogy a polgári gondolkodást nem sikerült megutáltatni vele, a hatalom ellenében próbált magának egyfajta játékteret kivívni az elnyomás közepette is. A rendszer azonban úgy volt kitalálva, hogy az MSZMP felső vezetése és Kádár János is ellenállónak próbálta magát beállítani. Hozzáfűzhetjük: ez utóbbi tragikomikus képtelenséget, az elnyomás relativizálását a kedvezményezett humoristák és közéleti szereplők is táplálták. Megjelentek az irányítottan terjesztett legendák is Kádár puritánságáról. Ismerős a hamis beállítás: Kádár, amint a hokedliről eszi a darás metéltet, s örömét leli a kapirgáló kendermagos tyúkok látványában. Ezt az irdatlan történelmi PR-hamisítást természetesen csak igen kevesen ették meg, ám a humoristák szövegeit annál inkább. Érdekes és elgondolkodtató, hogy többnyire ugyanazok a személyek, akik megbocsátó nevetést fakasztottak a társadalomban az oszladozó Kádár-rendszerrel szemben, mily leplezetlen és engesztelhetetlen gyűlölettel fordultak az Antall- és az Orbán-kormány felé. Figyelemre méltó megállapításokra juthatunk akkor is, ha összehasonlítjuk a régi MSZMP-kongresszusok szóhasználatát a mai politikai szakzsargonnal. Ha a reakciós és imperialista szavakat behelyettesítjük a ma közkedvelt szélsőséges jelzővel, szinte ugyanazokat a beszédeket halljuk a nemzet (mostani) vezetőinek szájából.
A vízivárosi beszélgetéssorozat egyik fő érdeme abban található, hogy a Kádár-rezsim fenntartásában érdekelt pártelit szakértelméről szóló mítoszokat is dupla idézőjelbe tette. Felvetettük, vajon miként egyeztethető össze a nyolcvanas években megjelenő technokrata értelmiség imázsával az a tény, hogy az MSZMP felső vezetése képes volt akár fél órát is szentelni annak a nagy horderejű kérdésnek, felemelhető-e a málnás joghurt ára 1,80-ról 2,10-re? Az az MSZMP-s legfelső vezetés viszonyult ugyanis ilyen infantilis módon a társadalomhoz, amely személyi összetételében is hasonló volt, mint az ország kormányzásával próbálkozó régi-új nómenklatúra. Jávor Béla szerint a gyümölcsös joghurt körüli pártvita azért is jó példa, mert rávilágít, milyen kicsinyesen paternalista rendszer volt a kádári diktatúra, amely sok emberbe beleverte, máig kódolta a paternalizmus iránti igényt. Valójában egy nagy, egybefüggő málnás joghurtnak nézték az országot is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.