Árverés helyett elosztást javasolnak

Szeretné elérni a vám- és pénzügyőrség, hogy az általa lefoglalt eszközöket és járműveket ne árverésen kelljen értékesíteniük, hanem azokat a költségvetési szervek munkavégzéséhez oszthassák szét. Ez a megoldás Európában bevett gyakorlat, ugyanis az eszközök és járművek tárolása tetemes összegeket emészt fel.

Csákó Attila
2003. 09. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Törvénymódosítást szorgalmaz – eddig eredménytelenül – a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP), hogy a jogerősen elkobzott gépjárművek, irodatechnikai berendezések, informatikai eszközök a költségvetési szervekhez, a rendőrséghez, a határőrséghez, a tűzoltósághoz vagy a vám- és pénzügyőrséghez kerüljenek, és ne árveréseken kelljen azokat értékesíteni. Szakértők szerint ezen lehetőség megteremtése a költségvetésnek nagyobb hasznot hozna, mint a jelenlegi gyakorlat. Az árverésig eltelt idő ugyanis a tárolás miatt hatalmas költségeket emészt fel, ráadásul az is előfordul, hogy a piaci ár alatt találnak csak vevőt egy-egy termékre. A vám- és pénzügyőrség tájékoztatása szerint öt évvel ezelőtt 1166, 1999-ben 1316, egy évvel később 1195 gépjárművet értékesített a vámszolgálat. Tavalyelőtt átszervezések miatt fél évig szünetelt az árverés, így akkor csupán 655 jármű kelt el ily módon, míg múlt évben már 1709, idén pedig napjainkig 948.
A büntetőeljárások során elkobzott járműveket a vámhatóság csak a bíróság jogerős, lefoglalást kimondó határozata alapján értékesítheti. Az esetek döntő részében ez a jellemző, míg a fennmaradó részben jelzálogjog érvényesítése következtében kerülnek a járművek a testület telephelyére. Az elmúlt évek pozitívuma, hogy a vámhatóság lefoglalhatja azokat a járműveket, amelyek használatával megsértették a jövedéki törvényt.
Amennyiben sor kerülne a törvénymódosításra, akkor is kérdéses, mi lenne például a luxus- és a sportkocsik sorsa. Így vélhetően továbbra is – részben – megmaradna az árvereztetés. Igaz, vannak olyan feladatok, mint például a titkosszolgálati munka, melynek ellátása során nem célszerű a testületnél rendszeresített járművekkel közlekedni a bűnözők közé beépült személyeknek.
Egyébként Észak-Amerikában és Európa több országban is bevett gyakorlat, hogy a lefoglalt járműveket szétosztják a rendvédelmi és ellenőrző hatóságok között. Az olasz vámszolgálat több mint 500 darabos hajóflottájának felét a csempészektől lefoglalt járművek teszik ki. Sőt, az USA-ban a járművekre az alábbi szöveget írják: Nem az adófizetők pénzéből vásároltuk, hanem törvénysértőktől koboztuk el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.